نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

انتقاد جدی نمایندگان مجلس به گرانی و کمبود دارو

مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی

اخبار اقتصادی / رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یارانه دارو به هیچ عنوان حذف نمی‌شود، گفت: الان یارانه دارو از طریق شرکت‌های بیمه گذار در اختیار بیماران قرار می‌گیرد؛ به هیچ عنوان ارز دارو حدف نمی‌شود و نه قانونگذار و نه دولت چنین سیاستی را ندارند و نخواهند داشت.
محمدباقر قالیباف در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره بررسی عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نحوه اجرای «طرح دارویاری» پس از طرح اظهارات تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و همچنین وزیر بهداشت طی سخنانی با تاکید بر اینکه موضوع دارو موضوعی اساسی در کشور است، گفت: متاسفانه در حوزه دارو و یارانه‌‌ها یک غلط مصطلحی مطرح و همه جا گفته می‌شود که «حذف ارز ترجیحی»؛ درحالی که این غلط‌ترین حرف ممکن است که مطرح می‌شود.
وی تاکید کرد: در خصوص دارو و یارانه‌‌ها به هیچ عنوان ارزی که پرداخت می‌شده، حذف نمی‌شود و در حقیقت اتفاقی که افتاده این است که یارانه‌‌ها به طور مستقیم به خود افراد داده می‌شود. بنابراین الان یارانه دارو از طریق شرکت‌های بیمه گذار در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. به هیچ عنوان ارز دارو حدف نمی‌شود و نه قانونگذار و نه دولت چنین سیاستی را ندارند و نخواهند داشت.
وی با اشاره به شرایط اجرای طرح دارویاری اظهار کرد: اگر کسی در کشور تحت پوشش بیمه‌‌ها قرار نگیرد امکان استفاده از طرح دارویاری را ندارد، بنابراین نباید هیچ ایرانی وجود داشته باشد که تحت پوشش بیمه‌های پایه نباشد. در این زمینه از وزارت بهداشت و دولت تشکر می‌کنم که از پنج میلیون و سیصد هزار نفری که تحت پوشش بیمه قرار نداشتند حدود پنج میلیون و نود و دو هزار نفر تا پایان خرداد ماه به صورت غیرحضوری تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. بااین وجود پیش‌بینی می‌شود که به جز این افراد حدود ۵ – ۶ میلیون نفر دیگر همچنان تحت پوشش بیمه نباشند که باید برای این موضوع نیز چاره‌اندیشی کنیم چراکه این افراد نیز به هر حال باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند وگرنه با مشکل افرایش قیمت دارو مواجه خواهند شد.
رئیس مجلس با بیان اینکه تجربه اجرای طرح تحول سلامت تابلویی تمام مقابل چشمان ما است، تاکید کرد: از وزارت بهداشت به دلیل نقاط قوت طرح تحول سلامت تشکر می‌کنیم اما این طرح نقاط ضعف بسیاری نیز داشت که چنانچه آن ضعف‌‌ها در طرح دارویاری تکرار شود هزینه‌های اضافه از بیت المال می‌شود.
قالیباف همچنین با اشاره به مدت زمان انتقال پول از بیمه‌‌ها به داروخانه‌ها در طرح دارویاری خاطرنشان کرد: امروز حداقل ۵ – ۶ ماه طول می‌کشد تا پول از بیمه‌‌ها به داروخانه‌‌ها منتقل شود؛ سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت توجه کنند که نباید پول مربوط به بیمه دارو صرف هزینه‌های دیگری که در قانون نیز پیش‌بینی شده است شود، به تعبیری باید پول مربوط به دارو پول رنگی باشد یعنی پولی که بصورت ماهانه توسط سازمان برنامه و بودجه داده می‌شود، به صورت برخط به داروخانه‌ها برود تا مشکلی که امروز در تاخیر پرداخت پول داروخانه‌‌ها وجود دارد، ایجاد نشود.
شهریاری: اکثر انحرافات و قاچاق در حوزه داروهای وارداتی است
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکثر انحرافات و قاچاق در حوزه داروهای وارداتی است، گفت: تا هفته گذشته تامین اجتماعی یک هزار میلیارد تومان به داروخانه‌های خصوصی بدهکار بود.
حسینعلی شهریاری و در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت درباره عملکرد وزارت بهداشت و ‌درمان در اجرای طرح دارویار با انتقاد از کمبود دارو در داروخانه‌ها، گفت: وضعیت دارو دغدغه جدی مسئولان کشور است. ۹۷ درصد داروها تولید داخل است و ۳ درصد باقی مانده مربوط به داروهای وارداتی که ۳۰ درصد ریالی بازار کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه اکثر انحرافات و قاچاق در حوزه داروهای وارداتی است، گفت: این داروهای وارداتی هنوز وارد لیست نشده که دلیلش عدم تامین منابع مالی است و نگرانی وجود دارد که باز هم قاچاق داروهای وارداتی رخ دهد چون پول داده شده فقط برای تامین موارد اولیه بوده است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: با اقدامات انجام شده، قیمت داروهای تولید داخل به قیمت داروهای وارداتی و خارجی نزدیک شده حال اینکه برخی بیماران اعلام می‌کنند برخی داروهای تولید داخل ناسازگاری‌هایی دارد و یا ترکیباتی توسط همکاران پزشک انجام می‌شود که این باعث هجوم مردم به داروهای خارجی می‌شود، پس باید هماهنگی جدی بین سازمان‌های بیمه گر، وزارت خانه‌های بهداشت و کار، سازمان برنامه و بودجه، بانک‌‌ها و بانک مرکزی باشد که در غیر این صورت نگرانی‌های جدی وجود دارد.
شهریاری ادامه داد: با توجه به عدم توجه بانک‌‌ها برای اعطای تسهیلات به داروخانه‌های خصوصی، ممکن است این داروخانه‌‌ها دچار مشکلات جدی شوند که نتیجه آن بروز مشکلات برای مردم است. بعد داروخانه‌های خصوصی نمی‌توانند طلب شرکت‌های دارویی را پرداخت کنند و آن‌‌ها برای پرداخت طلب مجبورند از مردم پول بگیرند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: داروهای بدون نسخه توسط بیمه‌‌ها تحت پوشش قرار داده نشده، باید تعیین تکلیف شود. رئیس‌جمهور هم اعتقاد داشتند که باید این داروها تحت پوشش بیمه قرار بگیرند که حدود ۲ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و اگر درست مدیریت نشود، مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد.
شهریاری در ادامه با انتقاد از سازمان‌های بیمه گر گفت: این سازمان‌ها، تمام مطب‌‌ها و بخش خصوصی را مکلف کردند که با بیمه‌‌ها قرارداد ببندند آن هم بیمه‌هایی که توان پرداخت پول بیمارستان‌های دولتی و بخش خصوصی را ندارند و درنتیجه بیمه‌‌ها و بخش خصوصی دچار مشکل می‌شوند. همچنین یکی دیگر از مسائل مهم تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد است.
وی گفت: حدود ۱۲۸ شرکت دارویی داریم که اگر به موقع پرداخت‌‌ها به آنها انجام نشود قطعاً دچار مشکل خواهند شد. نسخه الکترونیکی هم باید درست شود.
نیک‌بین: طرح دارویاری نمی‌تواند مانع قاچاق دارو شود
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اجرای طرح دارویاری تاکید کرد: از آنجا که بستر لازم برای پرداخت برخط وجود ندارد طرح دارویاری نمی‌تواند به اهداف خود یعنی ممانعت از قاچاق دارو و کاهش قیمت دارو دست یابد.
حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین در جلسه علنی مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۲۹ قانون اساسی بیان کرد:‌ از آنجا که می‌ترسم طرح دارویاری به سرنوشت طرح تحول سلامت دچار شود، این اخطار را می‌دهم. بنده نسبت به اتفاقاتی که در راه است هشدار می‌دهم. قرار بود طرح تحول سلامت جلوی زیرمیزی را در کار درمانی بگیرد، آیا توانست این کار را انجام دهد یا خیر؟ طرح دارویاری نیز قرار است جلوی قاچاق دارو را گرفته و کمک کند تا دارو با قیمت کمتری به دست مردم برسد.
نیک بین در ادامه اظهار کرد: گفته شده که این طرح دارو را به قیمت کمتر به دست مردم می‌رساند. قطعا چنین چیزی ممکن نخواهد بود چرا که زیرساخت‌های اجرای آن مهیا نیست. اول آنکه برخط بودن در خیلی از جاهای کشور نظیر شهرستان‌های محروم امکان‌پذیر نیست. ازسوی دیگر هر ماه حداقل ۵۰۰۰ میلیارد تومان تا ۸۰۰۰ میلیارد تومان پول لازم است درحالی که همین الان سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها بدهکار هستند.
نماینده کاشمر در مجلس تصریح کرد: اگر در پرداخت به داروخانه‌های خصوصی تاخیر گردد همه آن‌ها ورشکسته می‌شوند. اکنون چهار میلیون نفر در سطح کشور بیمه نیستند، چه تدبیری برای آن‌ها اندیشیده شده است؟ آستانه صبر مردم حدی دارد. متاسفانه ما متخصص در ناراضی کردن مردم شده‌ایم. نباید اجازه داد این طرح‌های غیرکارشناسی فشار را بر مردم بیشتر کند.
همچنین یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت که چه تضمینی وجود دارد بلایی که بر سر طرح تحول سلامت و پزشک خانواده آمد، بر سر طرح دارویاری نیاید؟ محمد خدابخشی در جلسه علنی‌ مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت درباره عملکرد وزارت بهداشت و ‌درمان در اجرای طرح دارویار با انتقاد از کمبود دارو در داروخانه‌ها، گفت: این طرح چند سوال و ابهام دارد که باید رفع شود؛ اینکه چرا طرح با تاخیر اجرا شد؟. افرادی که در این ۴ ماه از بازار آزاد دارو دریافت کرده‌اند مابه التفاوت خود را از کجا تامین می‌کنند و در نهایت بحث عدالت در سلامت چگونه دیده می‌شود؟
خدابخشی افزود: منابع پایدار سلامت این طرح چگونه تامین می‌شود و چه تضمینی وجود دارد که بلایی که بر سر طرح تحول سلامت و پزشک خانواده آمد، بر سر این طرح نیاید؟ همچنین با توجه به اینکه افراد زیادی هستند که تحت پوشش نیستند، تکلیف این افراد در این طرح چیست؟ سالمندان و افراد دارای معلولیت و جامعه هدف سازمان بهزیستی و کمیته امداد در این طرح چگونه دیده شده است؟
مخالفت وزیر بهداشت با اختصاص ارز ترجیحی به دارو
وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه در دولت‌های گذشته سیاست‌های اختصاص ارز ترجیحی به دسترسی مردم به دارو در حوزه سلامت آسیب وارد کرد، گفت: با گذشت زمان و افزایش فاصله نرخ ارز ترجیحی با نرخ بازار به تدریج بی‌نظمی در نظام سلامت ایجاد شد.
بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان بررسی عملکرد وزارت بهداشت در نحوه اجرای «طرح دارویار» گفت: دارو، تجهیزات، ملزومات پزشکی و شیر خشک از جمله کالاهای عمومی هستند که حق دسترسی مناسب به آنها جزو حقوق حقه مردم است و امری ضروری و حیاتی و وظیفه دولت‌‌ها است که در این رابطه فعالیت کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در دولت‌های گذشته سیاست‌‌ها اختصاص ارز با نرخ ترجیحی در یک شرایط زمانی مانع آسیب به دسترسی مردم به حوزه سلامت شده بود، اما با گذشت زمان و افزایش فاصله نرخ ارز ترجیحی با نرخ بازار آزاد، سوءاستفاده‌‌ها و بی‌نظمی‌‌ها در نظام سلامت ایجاد شد و شاهد کمبودهای دارویی، قاچاق معکوس، شکست تولید داخل و رونق بازارهای سیاه شدیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: پیش از اجرای طرح دارویار، تفاهم نامه‌هایی با سازمان‌های مرتبط انجام گرفت و زیرساخت‌های پوشش بیمه همگانی شکل یافت، با لطف مجلس شورای اسلامی و تخصیص اعتبار، ۶ میلیون نفر از ۳ دهک پایین جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفت و برای مابقی به جمعیت آنها حدود یک میلیون نفر به مدت ۳ ماه فرصت دادیم تا بیمه رایگان دریافت کنند و در این مدت زمان آزمون وسع آنها انجام شود.
عین اللهی گفت: در شروع اجرای طرح دارویار تمامی مردم کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و ازسوی دیگر اقلام تولید داخلی مشتمل بر ۹ هزار و ۶۳۳ کالا قیمت‌گذاری شد که با حمایت نمایندگان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و وزارت صمت انجام شد.
وزیر بهداشت عنوان کرد: براساس گزارش‌های دریافتی یکی از نتایج اجرای طرح دارویار کاهش قدر مطلق پرداختی از جیب بیماران در راستای هزینه داروها بوده است، این طرح باعث شد تا بیمه همگانی نیز در کشور محقق شود.
وی اضافه کرد: پس از اجرای دارویار نسخه الکترونیک رشد پیدا کرد و دریافت دارو با نسخه ۴۰ درصد افزایش داشته است همچنین با اصلاح سیاست‌‌ها مانع از توقف تولید واحدهای داخلی شدیم، این طرح باعث شد صنایع دارویی پیشرفت کند و با حمایت‌های انجام شده در آینده کمبود داروها رفع و به سمت صادرات دارو حرکت می‌کنیم.
عین اللهی افزود: مهم‌ترین زیرساخت این طرح بیمه همگانی بود که اعتبار آن را مجلس فراهم کرد، ۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه در اختیار بیماری‌های خاص قرار گرفت و در هیات دولت نیز صندوق بیماری‌های خاص تصویب شد، بیماران خاص برای درمان مجبور به فروش اموال خود شده بودند اما با حمایت و اعتبار اختصاص یافته ازسوی مجلس و همچنین ایجاد صندوق بیماری‌های خاص به دنبال آن هستیم پوشش بیماران خاص را بهبود ببخشیم.
دولت بگوید تا به حال چه کرده است؟
در ادامه، یک عضو کمیسیون امنیت مجلس خطاب به رئیس‌جمهور گفت: یک چهارم فرصت خدمت شما گذشت آیا یک چهارم اهدافی که باید طی کنید وصول شده است و به آن رسیده اید؛ فرصت‌‌ها مانند ابر می‌گذرد. ذوالنوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب به رئیس جمهور، افزود: تحرک، روحیه انقلابی و منش شما موجب تشکر است اما امروز حرکت دولت مانند حرکت کسی است که روی تردمیل می‌دود و مسافتی طی نمی‌شود؛ امروز نقطه (الف) و (ب) شما کجاست که ارزیابی کنیم پیشرفتی در امور اتفاق افتاده یا خیر؟ آقای رئیس جمهور! یک چهارم فرصت خدمت شما گذشت آیا یک چهارم اهدافی که باید طی کنید وصول شده است و به آن رسیده اید؟ فرصت‌‌ها مانند ابر می‌گذرد.
نماینده قم گفت: امروز کیست که نداند فساد سیستمی بانکی و قاچاق کمر اقتصاد کشور را شکسته است؛ کدام قرارگاه شما برای رفع این مشکلات فعال هستند؟ آقای رئیس جمهور؛ تولید را فعال و جوان افسرده را مشغول کار کنید؛ جوان درآمد مکفی داشته باشد مشکل ازدواج و فرزندآوری و جمعیت حل می‌شود.وی تمرکز بر ابرمشکلات کشور را از ضروریات کار دولت دانست که باید به آن توجه کند.
مجتبی ذوالنوری گفت: اگر پای صحبت تک تک نمایندگان بنشینید جز اندکی شاید رضایت وجدانی از حضورشان در مجلس نداشته باشند زیرا نقشی از مجلس در حل مشکلات عمیق جامعه نمی‌بییند و هر روز در حوزه انتخابیه با انتقاد و پرخاش مردم روبرو هستند اما تاثیری در حل مشکلات آنها در کارشان نمی‌بینند.
نماینده قم ادامه داد: امروز می‌بینیم طرح رتبه بندی معلمان نیمه کاره است و با وجود گذشت ۵ ماه از سال هنوز هم تکلیف حقوق بازنشستگان مشخص نیست؛ جراحی اقتصادی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نهاده‌های دامی جای تشکر دارد و امری ضروری است اما مجلس نقش خودش را در کنترل دولت برای اینکه به کمرهای خمیده مردم فشار وارد نشود ایفا نکرد؛ مجلس چه نقشی در این رابطه ایفا کرده است؟
وی یادآور شد: گناه تک تک نمایندگان چیست؟ آیا شرکت رئیس مجلس در شورای عالی هماهنگی اموراقتصادی به معنای تعامل مجلس و دولت است؛ امروز کدام برنامه‌ای که در این شورا مطرح می‌شود با نمایندگان ملت به اشتراک گذاشته و در مورد آنها همفکری و هماهنگی می‌شود و گزارش کدام موضوع از آنجا به مجلس می‌رسد؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ما چه نقشی در حل مشکلات مردم داریم؟ آیا این مشکلات راه برون رفت دارد یا خیر و اگر دارد چه همفکری و هماهنگی بین مجلس و دولت وجود دارد؟ چه کسی باید این زمینه را فراهم کند.

*رئیس کمیسیون بهداشت: تا هفته گذشته تامین اجتماعی یک هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها بدهکار بود
*قالیباف: برای حدود ۶ میلیون نفری که همچنان تحت پوشش بیمه نیستند باید چاره‌اندیشی کنیم وگرنه با مشکل افزایش قیمت دارو مواجه خواهند شد
*رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: داروهای خارجی وارداتی هنوز تحت پوشش بیمه قرار ندارد و مردم باید با قیمت گزاف آنرا خریداری کنند
*یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: طرح دارویاری نمی‌تواند به اهداف اعلام شده دست یابد
*نماینده قم: دولت بگوید در این یک سال چه کرده و به چه اهدافی دست یافته است. دولتی‌‌ها بدانند نمایندگان در حوزه‌های انتخابی با پرخاش مردم روبرو هستند

خروج از نسخه موبایل