نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

به بهانه روز بزرگداشت مدافعان حرم

مدافعان حرم

مدافعان حرم

مقالات فرهنگی / روز هجدهم مرداد در تقویم رسمی کشورمان بنام روز تجلیل از اسرا و مفقودین و همچنین روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم نامگذاری شده است. امسال تقارن این روز با روز بعد از عاشورای حسینی یادآور مرارت‌های اسرای کاروان شام در سال شصت و یک هجری قمری و رشادت‌های حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها در برخورد با حاکم ظالم اموی است، عقیله بنی هاشم که دفاع از حرم او افتخار بزرگ رزمندگان اسلام در مبارزه با جنایتکاران داعش بود. از زمانی که فضای ایران اسلامی به عطر شهدای مدافع حرم معطر گشت و آسمان ایران اسلامی لبریز از شمیم شهادت مدافعان حریم آل‌الله شد، برخی معاندان و افراد کم‌اطلاع که سلحشوری جوانان نسل سومی و دفاع و حراست آن‌ها از کیان انقلاب اسلامی و ارزش‌های والای منبعث از آن را بر نمی‌تافتند، بر آن شدند تا ارزش کار مدافعان حرم را تخطئه و شور و شعور حماسی و انقلابی را از این کشور و جوانان انقلابی و سلحشور آن دور کنند.
یکی از امتیازات شهدای حرم این است که رفتند و با دشمنی مبارزه کردند که اگر مبارزه نمی‌کردند به داخل کشور می‌آمدند و اگر جلویشان گرفته نمی‌شد باید در استان‌های غربی و بقیه استانها با آنها می‌جنگیدیم و جلویشان را می‌گرفتیم. در واقع شهدای عزیز حرم، جان خودشان را علاوه بر دفاع از حرم آل الله، در راه دفاع از کشور، ملت، دین و انقلاب اسلامی فدا کردند. بی‌تردید عشق به ائمه اطهار و ایمان قوی به اسلام، مدافعان حرم را به رفیع‌ترین مدارج کمال انسانی رساند و موجب شد آن‌ها، ایثار را به معنای اعم کلمه معنا کنند. اگر چه عده‌ای معاند برآنند تا از ارزش ایثار و مجاهدت مدافعان حرم بکاهند، اما مردم ایران اسلامی از هر طیف و طبقه و سلیقه‌ای به این باور رسیده‌اند که شهدای مدافع حرم با اهدای جان خود حریم امنیتی کشور را حفظ کرده و مانع تعرض دشمنان به خاک کشور می‌شوند؛ امروز مردم بویژه نسل جوان اذعان دارند که مدافعان حرم با شهادت خود از اعتبار و عزت اسلام و ایران پاسداری و صیانت می‌کنند.
در این میان، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی سیدالشهدای مدافعان حرم است. شهید قاسم سلیمانی هم نزد دوست دارانش بسیار عزیز و گرانقدر است، هم دشمنانش او را استثنایی می‌دانستند و او را به عظمت و بزرگواری می‌شناختند، و هم صاحب نظران عالم را در شناخت خود به تفکر وا داشت. حاج قاسم مجاهد خستگی‌ناپذیر و فرمانده مدبری بود که با هوش و نبوغ استثنایی خود درعرصه‌‌های مختلف جهادی شگفتی می‌آفرید. او مدیر و فرماندهی با صلابت و در عین حال رئوف و مهربان بود که در راه دین و میهن چهار دهه مجاهدت کرد و در نهایت اجر مجاهدت خود را که شهادت فی‌سبیل‌الله است در بهترین و زیباترین وجه آن از خداوند متعال گرفت و برترین مدال قرن یعنی سید‌الشهدا مقاومت را دریافت نمود. شهید سردار سلیمانی یکی از شخصیت‌‌های ویژه این مرز و بوم است که با تعهد خاص خود به اسلام و ایران اسلامی شرایطی را برای ملت ایران و امت اسلامی و مستضعفان عالم رقم زد که می‌تواند همواره به عنوان ظرفیتی سرمایه‌ساز مورد بهره‌برداری قرار گیرد و این سرمایه جاودان اهداف متعالی ایران اسلامی و انقلاب اسلامی را در دنیا محقق نماید.
سلیمانی بزرگ که همواره خود را فرزند کوچک ملت ایران و سرباز ملت می‌دانست و به این سربازی افتخار می‌کرد پایه‌گذار مکتبی شد که پایه‏ها و ارکان آن را شجاعت، مجاهدت، فروتنی، عطوفت و مهربانی، جانبازی و اقتدار تشکیل می‌داد. او در طول حیات خود این مفاهیم ارزشی را در عمل معنا کرد. وقتی در بامداد سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ ناگهان خبر سخت و باورناپذیر شهادت سردار سلیمانی منتشر شد، نه‌تنها در پهنه ایران اسلامی، بلکه در جغرافیای اسلام و فراتر از آن در زیست بوم مستضعفان عالم امواج متلاطم بی‏ریای انسانی از همت و غیرت، به تکریم و تعظیم برخاست و امواجی از خشم علیه آمران و قاتلان آن شهید آسمانی، در جای جای جهان اسلام به راه افتاد.
اگرچه شهید سلیمانی چنان رفت که سال‌ها در آرزویش بود و شایسته‌اش بود، اما شهادتش آغازگر یک رستاخیز بزرگ انسانی و ایمانی بود که ابعاد و زوایای آن بسیار گسترده و عمیق است و گستره و عمق آن برای حق جویان عالم هدایتگری ویژه خواهد داشت. جهانیان اشک تعظیم ارادتمندان آن سردار آسمانی را که نشانه‌ای از تکریم پاکبازانی که برای امنیت پایدار و تمامیت ارضی ایران اسلامی و دفع تهدید از جوامع اسلامی سر از پا نشناختند را در رثای آن بزرگمرد مشاهده کردند و زبان حال قدرشناسی خود را که گویا نشانگر وعده قرآنی «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمان ودّا» بود را به عینه دیدند. شهید سلیمانی که مرد میدان‌‌های جهاد، آزادگی، جوانمردی، ایثار، شهادت طلبی، امنیت آفرینی در اوج تقوا و اخلاص بود، متعلق به عصر‌‌ها و نسل‌های آینده ایران اسلامی، جبهه مقاومت و امت اسلام است. آن شهید در عرصه مقاومت اسلامی، آگاهانه و متعهدانه به جهاد فراگیر پرداخت و همواره حمایت از مظلومان به ویژه مردم فلسطین و مقابله هوشمندانه با نظام سلطه و صهیونیسم بین‌المللی را وظیفه دینی و انقلابی خود می‌دانست و بی‌گمان سرفرازی امت اسلامی مدیون و مرهون او و پایبندی به راه و مکتب اوست. شهید سلیمانی از اندیشه راهبردی موثر و تعیین‌کننده‌ای برخوردار بود که چندوجهی بودن و آینده‌نگری از ویژگی‌های محوری این اندیشه راهبردی است. او تفکر نظامی و بینش سیاسی را توامان داشت و این دو خصیصه را بر پایه‌های اعتقادی و فرهنگی استوار کرده بود. سلیمانی در هر میدانی که وارد می‌شد ضمن تقویت امیدواری و اطمینان در دوستان، اراده خود را بر دشمنان تحمیل می‌کرد. او با ظرفیت و توانمندی توانست در گفتگو با مقامات کشورها آنها را برای مبارزه با داعش مجاب کند تا کشورهای عراق و سوریه از لوث تکفیری‌‌ها به‌ویژه داعش پاک شده و با رفتارهای متفاوت و در مواردی هم‌زمان چند جبهه را مدیریت کند. تفکر مبارزه با داعش در سوریه و عراق هم نظامی، هم سیاسی و هم اعتقادی بود و شهید سلیمانی با جامع نگری توانست مجموعه‌های اسلامی را به هم متصل کند تا در مقابل مثلث شوم نظام سلطه، سران غیرمردمی عربی حامی داعش و گروهک تکفیری-تروریستی داعش ایستادگی کنند و آنها را شکست دهند.
سردار سلیمانی با طراحی هوشمندانه در جبهه مقاومت جنگ ۳۳روزه را به شکست تاریخی رژیم صهیونیستی تبدیل کرد. او با هدایتگری بی‌نظیر خود و با اتفاقاتی که در جنگ‌های ۲۲روزه، ۵۱روزه و ۸روزه افتاد، ابهت پوشالی رژیم جعلی اسرائیل را در منطقه فرو ریخت. سلیمانی که در طول حیات پربار خود، از زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، لشکر ۴۱ ثارالله را تشکیل داد و بر قلب‌‌ها فرماندهی کرد و فتوحات جبهه را رقم زد و برقراری امنیت منطقه جنوب شرق کشور و با فرماندهی جبهه گسترده مقاومت همواره تهدیدات را به فرصت‌‌ها تبدیل کرد، آمریکایی‌‌ها را که ظرفیت‌های ویژه سلیمانی را شناخته بودند به این جمع‌بندی رساند که حاج قاسم را از صحنه حذف کنند، زیرا آنها می‌دیدند کسی که با تدبیر، منطقه را علیه آنها سازماندهی کرده است سلیمانی است. دشمنان امت اسلامی تصور می‌کردند اگر شخص سلیمانی از معادلات منطقه حذف شود آنها به اهدافشان خواهند رسید، درحالی که سلیمانی در چارچوب و شاکله یک تفکر تجلی داشت و دارد، او آن چنان در قلوب جوانان جبهه مقاومت نفوذ دارد که باید نسل‌های آینده از این ظرفیت معنوی و الگویی بهره‌مند باشند.کما اینکه پاسخ‌های موشکی این روزها به تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی، این ظرفیت را به منصه ظهور رسانده است.
مرام سلیمانی تقویت‌کننده فرهنگ ایثار و مقاومت بود و کارکردهایی چون فداکردن خود برای حفظ ارزش‌ها، عزت‌بخشی به جامعه، تقویت همبستگی اجتماعی، حماسه‌آفرینی، الگوسازی، درس مقاومت، امیدآفرینی و… دارد، و ظرفیتی است که عزت جریان مقاومت و امت اسلامی را حفظ و ارتقاء می‌بخشد.

خروج از نسخه موبایل