نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

خطر پرخوری و پرخوابی

پرخوری پرخوابی خواب سلامت

پرخوری پرخوابی خواب سلامت

مقالات سلامت / غلام حیدر حسینی / حضرت عیسی مسیح‌ «علی نبینا و علیه‌السلام» به بنی‌اسرائیل فرمود: پرخوری نکنید زیرا پرخوری باعث پرخوابی می‌شود، و خواب زیاد باعث می‌شود از نماز کاسته شود و کسی که نمازش کم و اندک شده از غافلین به حساب می‌آید. ما وقتی به تعالیم دین اعم از آیات و روایات مراجعه می‌کنیم می‌بینیم عواملی باعث سقوط انسان می‌شوند.
علماء و عرفای اهل سیر و سلوک توصیه‌های ارزشمندی دارند. سفارش می‌کنند به کم‌ خوردن، کم گفتن و کم خفتن. در یک آیه شریفه در عین اختصار یک دنیا معنا نهفته است و دانشمندان غرب را متحیر ساخته و به منزله یک کادر درمان است و آن این است که می‌فرماید: بخورید و بیاشامید لکن زیاده‌روی نکنید. در روایتی می‌خوانیم کم‌خوری باعث کرامت نفس و سلامت جسم می‌شود.
از سوی دیگر می‌خوانیم کم‌خوری باعث صفا و شفافیت فکر می‌شود. واقعاً این بیانات و راهنمائی‌ها بسیار مفید و سازنده هستند. در روایتی امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: وقتی که خداوند اراده می‌کند فردی به صلاح رهنمون شود، به او کم‌ گوئی، کم‌ خوری و کم ‌خوابی را الهام می‌کند.
از سوی دیگر می‌بینیم در روایات آمده است کسی که ذکر تسبیحش زیاد باشد و خدا را تمجید کند، کم بخورد و کم بیاشامد و کم بخوابد، ملائکه مشتاق دیدار او می‌شوند. به هر حال انسان وظیفه دارد اعمالی را انجام دهد که باعث رشد و تعالی او گردد، راه‌ها و مسیری را طی کند که او را به مقصد برساند.
میزان‌الحکمه، ج ۱، ص ۹۹

خروج از نسخه موبایل