نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

در باره آیت‌الله ناصری از علمای بزرگ حوزه علمیه اصفهان

آیت الله ناصری

آیت الله ناصری

مقالات مذهبی / آیت‌الله ناصری استاد اخلاق و استاد عالی حوزه علمیه اصفهان در سن ۹۲ سالگی در یکی از بیمارستان‌های اصفهان دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت. آیت‌الله شیخ محمد علی ناصری مجتهد، مروج فرهنگ مهدویت و از علمای اخلاق حوزه علمیه اصفهان بود که عمر پر برکت خود را صرف نشر معارف اهل‌بیت علیهم سلام‌الله واحکام نورانی اسلام کرد. وی در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) یکی از مراکز آموزشی و درمانی اصفهان بستری شده بود که پیش از ظهر جمعه دارفانی را وداع گفت وبه دیار باقی شتافت. مرحوم آیت‌الله ناصری از اساتید برجسته اخلاق و استاد حوزه علمیه اصفهان بود که سالیان متمادی علاوه فعالیت‌های علمی و دینی و ترویج احکام اسلامی با اقامه نماز به هدایت مردم همت گماشت وهمواره خانه این عالم بزرگ مامن وماوای مردم واهل علم ومعرفت بود. این عالم ربانی، عارف برجسته و متقی، در عرصه دین، اخلاق، تربیت شاگردان برجسته و ترویج فرهنگ ومعارف اسلامی، انقلاب اسلامی و مهدویت از هیچگونه کوششی فروگذار نبود و همواره در جهت نشر فرهنگ مهدوی (عج) و سبک زندگی اسلامی با کلام و بیانی شیوا در بین مردم تلاش کرد. این عالم روحانی ومجاهد پیش از این نیز به دلیل شکستگی استخوان و آسیب‌دیدگی در یکی از بیمارستان‌های قم مورد عمل جراحی قرارگرفته بود.
زندگی نامه وتحصیلات
مرحوم آیت‌الله شیخ محمدعلی ناصری، در سال ۱۳۰۹ در شهر دولت‌آباد شهرستان برخواراصفهان در خانواده‌ای مذهبی وروحانی دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را در دولت آباد آغاز کرد و سپس به حوزه علمیه اصفهان وارد شد. در ۱۴سالگی همراه با پدرش مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدباقر ناصری که از عالمان و زهاد متقی زمان خود به‌شمار می‌رفت، به نجف اشرف مشرف شد و در مدرسه صدر نجف اقامت گزید.این عالم ربانی علوم ادبی و قسمتی از شرح لمعه را نزد مرحوم آیت‌الله مدرس افغانی، شرح لمعه را از محضر آیت‌الله مجتبی لنکرانی، مکاسب و کفایه را محضر حضرات آیات حاج شیخ عبدالکریم کرونی اصفهانی و حاج شیخ محمد حسین دهاقانی و شیخ صدرا بادکوبه‌ای فراگرفت و از محضر بزرگان حوزه علمیه نجف بهره‌ها برد. آیت‌الله ناصری همچنین درس خارج را از محضر آیت‌الله سید عبدالهادی شیرازی، حضرت امام خمینی(ره) آموخت و دوره کامل اصول الفقه را در محضر آیت‌الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خویی فرا گرفت. آیت‌الله ناصری پس از سال‌ها اقامت وکسب فیض از محضر بزرگان حوزه علمیه نجف اشرف به امر استادش آیت‌الله کشمیری به اصفهان بازگشت و علاوه بر مجالس تدریس فقه و اصول و تفسیر قرآنی و به تربیت نفوس مستعد همت گماشت.
آثار علمی ودینی
این استاد اخلاق عاشق و شیفته حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) بود و در ترویج فرهنگ مهدوی اهتمام بسیار داشت آثار شاخصی از این استاد حوزه علمیه اصفهان به‌جا مانده که می‌توان به مجموعه سخنرانی‌های وی در خصوص مهدویت واحکام نورانی اسلام اشاره کرد،که با نام «آب حیات» جمع‌آوی شده است، همچنین «در امتداد نور» شامل مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله ناصری درباره آیات تاویل شده به حضرت ولی عصر (عج) و آخرالزمان است؛ ضمن اینکه «سخن دوست» نیز شامل گزیده‌ای از سخنرانی‌های ایشان درباره قطب عالم امکان حضرت ولی عصر عجل‌الله تعالی فرجه؛ کتاب «رسم بندگی» نیز سخنرانی‌های آیت‌الله ناصری درباره فرازهایی از خطبه بلند حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام در مورد حالات و خصوصیات اخلاقی متقین است. همچنین حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج)، حوزه علمیه صاحب الزمان(عج)، حوزه علمیه نرجس خاتون و موسسه تحقیقات نجوم اسلامی و موسسه دارالهدی قم و بنیاد علمی-فرهنگی هاد تحت اشراف آیت‌الله ناصری اداره می‌شد. آیت‌الله ناصری از همراهان وپیشگامان نهضت امام خمینی(ره)، رهبری و انقلاب اسلامی بود و در طول حیات طیبه خود علاوه بر فعالیت‌های دینی و مذهبی، تربیت شاگردان وترویج احکام اسلامی در بین مردم همواره با حضور در صحنه‌های انقلاب اسلامی از نظام اسلامی پشتیبانی می‌کرد. آیت‌الله ناصری علاوه بر تلاش‌های علمی و دینی در کارهای خیر وعام المنفعه مشارکت جدی داشت از جمله این اقدامات می‌توان به ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی حضرت ولیعصر (عج) و بخش دیالیز ۲۰ تختخوابی آن که با اهدای شش هزار متر زمین و دو هزار متر ساختمان در سال ۸۷ آغاز و در سال ۹۱ افتتاح شد. بخش دیالیز بیمارستان گلدیس شاهین شهر، بخش دیالیز بیمارستان محمد رسول‌الله (ص) میمه و اورژانس شبانه روزی دولت آباد اشاره کرد. روزنامه جمهوری اسلامی سرپرستی استان اصفهان رحلت این عالم ربانی را به پیشگاه با عظمت امام عصر (عج)، رهبری، حوزه‌های علمیه، مردم متدین وعزادار اصفهان، بیت مکرم و فرزندان بزرگوارآن فرزانه دوران تسلیت عرض می‌نماید.
پیکر آیت‌الله ناصری فردا در اصفهان تشییع و خاکسپاری می‌شود
پیکر آیت‌الله شیخ محمد ناصری فردا در اصفهان تشییع و در گلزار شهدا خاکسپاری خواهد شد.
احمدرضا محمدیان، مسئول دفتر آیت‌الله ناصری اظهار داشت: بنابر تصمیم و اعلام بیت آیت‌الله ناصری مراسم تشییع آن عالم ربانی، روز یکشنبه ششم شهریورماه در شهر اصفهان برگزار خواهد شد.
وی افزود: پیکر مطهر وی در جوار شهدای گلگون کفن اصفهان دفن خواهد شد.این مقام مسئول تصریح کرد: ساعت دقیق مراسم تشییع و خاکسپاری در روز یکشنبه باید ازسوی شورای تامین اعلام شود.
پیام تسلیت شخصیت‌ها ونهادها در پی درگذشت آیت‌الله ناصری
در پی رحلت آیت‌الله ناصری استاد اخلاق، نهاد‌ها و شخصیت‌های دینی و سیاسی در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این عالم بزرگوار را تسلیت گفتند.
در پیام حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور آمده است:درگذشت عالم وارسته حضرت آیت‌الله محمدعلی ناصری، استاد اخلاق و مدرس حوزه‌های علمیه موجب تالم و تاثر خاطر شد.این روحانی پارسا و شیفته و دلباخته امام زمان(عج)، با حضور فعال و موثر در حوزه‌های علمیه و چندین مرکز دینی و فرهنگی، سالیان متمادی از عمر شریف خود را در مسیر ترویج معارف اسلامی و بخصوص تبیین ارزش‌های والای فرهنگ انتظار ولی‌عصر(عج) سپری کرد.نقش ایشان در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و رهبری معظم انقلاب در تمام مقاطع حساس کشور نیز تحسین برانگیز است و نقطه امید دلدادگان به نظام و انقلاب در گروه‌های مختلف مردم بویژه در استان انقلابی و شهید پرور اصفهان به حساب می‌آمد.ایشان در کنار تلاش‌های علمی فراوان، تربیت شاگردان فرهیخته و اخلاق‌مدار، در انجام فعالیت‌های خیرخواهانه از جمله ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی نیز مشارکت جدی داشت و آثار ماندگاری از خود برجا گذاشت.اینجانب مصیبت وارده را به حوزه‌های علمیه، مردم ولایتمدار استان شهیدپرور اصفهان، شاگردان، علاقمندان و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند برای ایشان، رحمت واسعه و همنشینی با صالحان و برای بازماندگان معزز صبر و شکیبایی مسالت دارم.
همچنین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، مخبر معاون اول رئیس جمهور، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق،دکتر اسحاق جهانگیرى معاون اول سابق رئیس جمهور،وزرای فرهنگ و ارشاد، خارجه، بهداشت، دفاع، مدیر حوزه‌های علمیه کشور ورئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پیام‌های جداگانه با اشاره به شخصیت و جایگاه والای آیت‌الله ناصری، درگذشت این عالمِ اخلاق را تسلیت گفتند.
مسئولان استانی از جمله امام جمعه اصفهان، استاندارو مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان هم درگذشت آیت‌الله ناصری را تسلیت گفتند.

خروج از نسخه موبایل