نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

رونمایی از سامانه چک الکترونیک و امکان نقد کردن غیرحضوری چک

چک الکترونیک سامانه چک الکترونیک

چک الکترونیک

مقالات اقتصادی: معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از فراهم شدن امکان نقد کردن غیرحضوری چک با رونمایی از سامانه چک الکترونیک خبر داد.
مراسم رونمایی از سامانه «چکاد» (چک امن دیجیتال) با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در این مراسم گفت: چکاد با ملاحظات گسترده فنی و حقوقی پروژه بسیار پیچیده‌ای بود که با حمایت رئیس کل بانک مرکزی عملیاتی شد. چکی که دیجیتال صادر می‌شود می‌تواند در اختیار فردی قرار گیرد که اصلا دارای چک دیجیتال نیست.
وی افزود: مهمترین اتفاق، نقد کردن چک بصورت غیر حضوری است که گام مهمی در تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی است. تعداد زندانیان مرتبط با چک که بیش از ۸۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش یافته است با اجرای قوانین جدید چک افتخار آمیز است.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه درحال حاضر نزدیک به ۹۸ درصد خدمات بانکی غیرحضوری انجام می‌شود، ادامه داد: با صدور چک الکترونیک نیز این میزان بیشتر خواهد شد. در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰ نفر بابت چک برگشتی به زندان می‌رفت، اما درحال حاضر، هر روز یک نفر برای چک برگشتی به زندان می‌رود.
وی افزود: درحال حاضر امکان صدور چک الکترونیک در سه بانک پارسیان، صادرات و تجارت فعلا برای اشخاص حقیقی فراهم شده که بزودی این امکان برای اشخاص حقوقی نیز فراهم خواهد شد. بانک‌های ملت، آینده و کشاورزی نیز در مرحله تست صدور چک الکترونیک قرار دارند.
وزیر اقتصاد: فرآیند تولید، با چک الکترونیک تسهیل می‌شود
وزیر اقتصاد نیز در جریان رونمایی از سامانه چکاد گفت: با این اقدام مبارک مشتریان شبکه بانکی با آسایش خاطر از این خدمات استفاده می‌کنند. سید احسان خاندوزی گفت: انجام چنین خدماتی موجب کاهش هزینه‌ مبادله و تسهیل فرآیند تولیدی می‌شود. از جمله این هزینه‌ها مشکلات حقوقی و قضایی است و وقتی در نظام اقتصادی، نااطمینانی‌ها کاهش یابد، فعال اقتصادی با خیال آسوده‌تری خرید و فروش را انجام می‌دهد. وی افزود: سال گذشته در وزارت اقتصاد نیز خدمات این چنینی مثل سفته و برات الکترونیکی انجام شد که مجموع این بسته‌های سیاستی اطمینان را بالا برده و هزینه‌های مبادله را کاهش می‌دهد.
وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به مشکلاتی که در گذشته در این حوزه وجود داشت گفت: پیش از این هزینه‌های نکول و فرآیند طولانی قضایی، اطمینان فعالان اقتصادی نسبت به چک را کاهش داده بود. خاندوزی در ادامه افزود: با این اقدام مبارک مشتریان شبکه بانکی با آسایش خاطر از این خدمات استفاده می‌کنند و این اقدام موجب رضایت مردم و مشتریان شبکه بانکی خواهد‌ شد.
هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صمت در زمینه امضای الکترونیک
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم، چک دیجیتال را گامی دیگر در توسعه اقتصاد دیجیتال برشمرد و گفت: تسهیل در حوزه پولی و مالی باعث شکوفایی و رشد بخش تولیدی اقتصاد کشور می‌شود که چک دیجیتال می‌تواند نقشی تاثیرگذار در این تسهیل ایفا کند.
فاطمی امین افزود: همدلی و هماهنگی که بین بخش‌های مختلف اقتصادی کشور وجود دارد نوید بخش روز‌های خوب اقتصادی و توسعه در آینده خواهد بود.
وی به هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صمت در زمینه امضای الکترونیک اشاره کرد و افزود: خوشبختانه و علیرغم موانعی که طی سال‌های گذشته وجود داشت، با تعامل مناسبی که وجود دارد اتفاقات مثبتی در زمینه امضای الکترونیکی انجام شده است.
پایان نااطمینانی از دریافت چک
همچنین رئیس کل بانک مرکزی گفت: پس از شروع بکار سامانه چکاد دریافت‌کننده چک اعتماد بیش‌تری به چک خواهد کرد.علی صالح‌آبادی با اشاره به اهمیت اعتبار چک گفت: هر چه اعتبار چک بیش‌تر باشد، مردم به آن اعتماد بیش‌تری می‌کنند و این ابزار سهم بیش‌تری در مبادلات پیدا می‌کند.
وی افزود: یکی از اهداف سامانه چکاد اعتباربخشی به چک است و پس از شروع بکار این سامانه دریافت‌کننده چک اعتماد بیش‌تری به چک می‌کند.
صالح آبادی افزود: پیش از این دریافت کننده‌چک باید برای وصول پول خود به دنبال صادرکننده آن می‌رفت، اما با این اقدام صادرکننده چک به دنبال وصول بموقع چک خود است تا از مشکلاتی که در پی برگشت خوردن چک برایش بوجود می‌آید، جلوگیری کند.
رئیس کل بانک‌مرکزی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی آثار قانون چک و طریقه استفاده از این خدمات تصریح کرد: مردم باید بیش‌تر با خدمات چک و طریقه استفاده از آن آشنا شوند تا با فراگیری بیش‌تر استفاده از چک، شاهد نقش و نتایج حاصل از این ابزار باشیم. صالح آبادی گفت: درحال حاضر این خدمات از سه بانک پارسیان، صادرات و تجارت و تنها برای اشخاص حقوقی قابل استفاده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه مراسم رونمایی از چک الکترونیک درباره انتقادات و ابهامات پیش آمده پس از جلسه مجلس درباره بررسی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه کرد. سیداحسان خاندوزی گفت: بنده ملاحظات نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کاملا درک می‌کنم. خودم هم در جایگاه نمایندگی بوده‌ام و می‌دانم که مجلس دغدغه مردم و مشکلات آن‌ها را دارد و حل این مشکلات در گرو همکاری مجلس و دولت است.
وی افزود: در موضوع تبصره ۱۸ نیز اتفاقا همکاری بسیاری خوبی از جانب کمیسیون‌های مجلس انجام شده است که جا دارد از شخص رئیس مجلس و کمیسیون قدردانی کنم. مطالبه و نظارت مجلس و پاسخ‌گویی دولت‌مردان امری ضروری است.
وزیر اقتصاد ادامه داد: متاسفانه از اظهارات بنده درباره موضع رئیس مجلس سوء برداشت شده و برخی به‌دنبال فرصت برای تفرقه افکنی میان دولت و مجلس‌اند در زمانی که شرایط خاص کشور بیش از پیش نیازمند همکاری است. درباره لایحه اموال تملیکی، تلاش کرده و می‌کنیم تفاوت دیدگاهی که پیرامون لایحه دوفوریتی وجود دارد حل و فصل شده و لایحه به جریان بیفتد.
اعلام بسته جدید بانک مرکزی برای بازار ارز طی روزهای آتی
رئیس کل بانک مرکزی نیز در حاشیه این مراسم از بسته جدید ارزی این بانک برای بازار ارز طی روزهای آینده خبر داد. علی صالح آبادی درباره کنترل بازار ارز گفت: همانطور که برای کنترل بازار سکه اقداماتی انجام شد برای کنترل بازار ارز نیز طی روزهای آینده بسته و ابزار جدیدی اعلام می‌شود. وی درباره ارزهای بلوکه شده نیز گفت: آزادسازی ارزهای بلوکه شده در کره درحال انجام است به محض وصول منابع جزئیات اعلام می‌شود.

خروج از نسخه موبایل