نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

رونمایی از موسوعه آیت‌الله کاشف الغطاء

کتاب کاشف الغطا

کتاب کاشف الغطا

اخبار فرهنگی / در روز پنج‌شنبه گذشته، مجموعه فقهی موسوعه آیت‌الله کاشف الغطاء در قم رونمایی شد. حجت‌الاسلام اسدعلیزاده در باره این مجموعه گفت: موسوعه فقهی علامه کاشف الغطا ۲۷ عنوان اثر در ۲۷ مجلد است که شامل ۷ عنوان رساله‌های اصولی شیخ محمدحسین کاشف الغطاء در دو جلد و ۲۰ عنوان مباحث فقهی ایشان است. وی افزود: از این ۲۷ مجلد، ۲۵ جلد جمع‌آوری آثار است، یک جلد به عنوان مدخل و یک جلد فهارس تالیف است. وی گفت: کاشف الغطاء از تبار شیخ جعفر کاشف الغطاء از علمای اثرگذار شیعه است که ۷۹ سال از عمر خود را در تبلیغ دین و پیشبرد اهداف تشیع قرار داد. بنابرگفته حاج آقابزرگ تهرانی، ایشان از شخصیت‌های بزرگ معاصر اسلام و از بزرگترین اندیشمندان شیعی بود. در حقیقت، او از آن دسته از مجتهدان شیعی بود که در درای علوم اهل‌بیت(ع) فرو رفته و مرواریدهای سخن را استخراج کرده و میان مردم نشر داد. وی افزود: علامه کاشف الغطاء هم در حدیث، هم در کلام و هم در رجال و هم در درایه و هم تفسیر تبحر خاصی داشت.
آقای اسدعلیزاده، بعد فقهی را مهمترین بعد علمی آیت‌الله کاشف الغطاء دانست و گفت: اگر مروری بر آثار علامه کاشف الغطاء داشته باشیم و کتاب‌هایی که ایشان در مورد فقه نوشتند، مراجعه کنیم، به این نکات دست می‌یابیم که چه مرد بزرگی بوده در زمینه احکام شرعی. وی افزود: یکی از ویژگی‌های فقهی علامه کاشف الغطاء استفاده گسترده از قواعد فقهی و اصولی است که در استنباط احکام شرعی و استظهار آن از آیات و روایات به وسیله مفهوم، دلالت، تعارضات، اقوال و… توانسته با این روش، پاسخ بسیاری از پرسش‌های نوپیدا را با استدلال بدهد.
آیت‌الله حسینی بوشهری هم سخنران دیگر این جلسه بود که طی سخنانی، معرفی علمای معاصر به جامعه را اقدام در خور تحسین دفتر تبلیغات اسلامی دانست و گفت: افرادی که در زمانه خود از ویژگی‌ها و برجستگی‌های خاصی برخوردار بودند از جمله آنکه نقش آفرین بودند، نوآوری داشتند، مجاهدت داشتند، زمان شناس بودند، متتبع بودند، مرجعیت را با خطابه درهم آمیختند باید به جامعه معرفی شوند که از جمله آنها علامه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء است. وی به ویژگی‌های علامه کاشف الغطاء اشاره کرد و افزود: شیخ محمدحسین کاشف الغطاء شاگرد مرحوم آسید محمدکاظم یزدی صاحب عروه و نیز شاگرد مرحوم آخوند و حاج آقا رضا همدانی است. اما می‌بینیم خود ایشان تنها در آن قالب نمی‌گنجد، متضلع و متواضع نسبت به استاد است اما در عین حال به این بسنده نمی‌کند و به سفر می‌رود تا با زوایای دیگر جهان اسلام آشنا شود لذا به ایران آمده، به فلسطین رفته، در مسجدالاقصی نماز خوانده است، خطیب و ادیب است، در شعر گفتن با شعرای عرب رقابت می‌کند. در کرسی مرجعیت و تدریس می‌نشیند و شاگرد تربیت می‌کند لذا جا دارد که ما خواب را از چشممان بگیریم و تک تک جملات ایشان را ببینیم و آراستگی به مجموعه آثار ایشان بدهیم.
استاد یوسفی غروی هم در سخنانی در این مراسم اظهار کرد: علامه کاشف الغطاء طلاب را تشویق به نوشتن درباره اهل‌بیت(ع) می‌کرده است از جمله وقتی یک نویسنده مصری در آثار خود، اشاره‌ای به امام حسن(ع) می‌کند و از ایشان به عنوان موسس حزب قائدین شیعه نام می‌برد، مرحوم کاشف الغطاء، یکی از شاگردان خود به نام آقای قرشی را تشویق می‌کند کتابی درباره امام حسن(ع) بنویسد که اولین کتاب ایشان است و بعد به تدریج در زمینه همه معصومین(ع) دست به تالیف می‌زند. وی تصریح کرد: علامه کاشف الغطاء از جمله عالمان شاعر است که دیوان شعری هم دارند که اگر تاکنون به چاپ نرسیده، جا دارد که احیا شود.
وی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که علامه کاشف الغطاء بزرگ به منظور تداوم حیات حوزوی نجف انجام دادند، این بود که از همه عشایر شیعه عراق خواست هنگام مرگ وصیت کنند ثلث اموال خود را به مرجعیت نجف بدهند که هنوز آثار این اقدام در میان عشایر شیعه دیده می‌شود. درخواست دیگری که علامه از مردم عراق کرد این بود که جنازه‌های مردگان خود را به نجف اشرف حمل کنند تا مورد مغفرت قرار گیرند. همچنین آیت‌الله سیدمحمدکاظم یزدی بازاری در کنار شطّ فرات ساخته بود که وقتی شیوخ عشایر عرب لنج‌های حبوبات را کنار شط فرات می‌بردند و آنجا پیاده می‌کردند، مستوفیانی از طرف آیت‌الله سیدکاظم یزدی معامله می‌کردند و لذا اولین مرجعی که نان حوزه را برقرار کرده است، آیت‌الله سیدمحمدکاظم یزدی است.
حجت الاسلام نجف لک زایی نیز در این جلسه درباره علامه محمدحسین کاشف الغطاء گفت: این عالم شیعه مورد تایید استاد خود آیت‌الله سید محمدکاظم یزدی بوده و به کلام و تاریخ و فقه پرداخته ضمن آنکه به نظام قانونی حاکم بر جهان اسلام هم توجه داشته است از جمله در مسئله فلسطین پرچمدار هستند و به سوریه و مصر و لبنان سفر کرده و مباحث قیام‌های جهانی در عراق را پیگیری کرده است. وی افزود: علامه کاشف الغطاء حتی به مسئله قانونگذاری هم ورود کرده و بیان کرده است که اگر دولتی اسلامی تشکیل شود باید چگونه قانون بنویسد.
وی افزود: این علمای راهبردی و جامع را باید هرچه بتوانیم به جهان اسلام و حوزه‌های علمیه معرفی کنیم، به امید آنکه الگویی برای طلاب ما باشند و این جامعیت را در کارهای خود سرلوحه قرار دهند. وی تصریح کرد: موسوعه کلامی علامه کاشف الغطاء در ۱۶ جلد منتشر شده است و امروز هم موسوعه فقهی این عالم جامع در ۲۷ جلد رونمایی می‌شود. وی افزود: بخش سوم آثار ایشان که مباحث سیاسی و اجتماعی را در برمی گیرد در دست پژوهش و تدوین قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۲۰ جلد شود.

خروج از نسخه موبایل