نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

سود هنگفت شرکت‌های هواپیمایی در سایه تحریم‌های اقتصادی

هواپیما صنعت هوایی هواپیمایی شرکتهای هواپیمایی

هواپیما صنعت هوایی هواپیمایی شرکتهای هواپیمایی

مقالات اقتصادی: درحالی که صنعت هوایی کشور از جهت اعمال تحریم‌ها با محدودیت‌های زیادی مواجه شده است اما در همین شرایط تحریمی برخی شرکت‌های هواپیمایی برای خود کیسه دوخته اند!
اعمال شدیدترین تحریم‌ها در صنعت هوانوردی، جلوگیری از ورود هواپیمای جدید و قطعات و در این اواخر شیوع ویروس کرونا شرایط را برای ایرلاین‌ها بگونه‌ای رقم زده که برخی فعالان این صنف را زیان ده می‌دانند و همواره برای گران کردن نرخ بلیت پروازها چانه زنی می‌کنند.
بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی با این استدلال که حدود ۶۰ درصد هزینه‌های آنها به دلار است نرخ بلیت‌ها را به صرفه نمی‌دانند و همین اواخر تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند نرخ بلیت پرواز در مسیرهای داخلی برای اتباع غیرایرانی، از این پس ارزی محاسبه می‌شود. انجمن شرکت‌های هواپیمایی در آذرماه سال ۱۴۰۰ در بحبوحه گرانی بلیت پروازها در مسیرهای داخلی، در دستورالعملی به ایرلاین‌ها، نرخ بلیت در مسیرهای داخلی را برای مسافر غیرایرانی متفاوت اعلام کرد. بر این اساس، سقف نرخ پروازهای داخلی زیر یک ساعت ۱۰۰ دلار و از یک ساعت بیشتر ۱۵۰ دلار تعیین شد، اگرچه این اقدام نهایتا با ابراز نارضایتی ازسوی مسئولان و مردم مواجه شد و رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از منتفی شدن فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی خبر داد و گفت: از این به بعد فروش بلیت پروازهای داخلی با دلار را نخواهیم داشت.
در همین زمینه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی می‌گوید: ایرلاین‌های کشور ابتدا به ساکن یک بار دست در جیب مردم می‌کنند و وام‌های کلان می‌گیرند و با این وام‌ها هواپیماهای فرسوده و از رده خارج را وارد کشور می‌کنند. این درحالی است که مردم عادی چنین تسهیلاتی را با امکانات ویژه نمی‌توانند دریافت کنند.
حرمت‌الله رفیعی ادامه داد: این ایرلاین‌ها به دلیل اینکه هواپیماهای واردشده فرسوده هستند دوباره برای نوسازی و خرید قطعات تسهیلات جدید و ارز دولتی دریافت می‌کنند تا آنها را تعمیر کنند.
وی گفت: در کنار موارد گفته شده برای بار سوم دوباره دست در جیب مردم می‌کنند و بلیت با نرخ‌های گران به مردم می‌فروشند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به اینکه در دنیا مبنای تعیین قیمت بلیت اینگونه است که هر ساعت – نفر – پرواز را حساب می‌کنند که حدود ۲۰ تا ۳۰ دلار هزینه دارد گفت: اما در کشور ما قیمت بلیت در حدود ۶۰ تا ۱۰۰ دلار در مسیرهای مختلف است.
رفیعی گفت: در عین حال این نکته را نباید فراموش کرد که جابجایی یک مسافر با هزینه ۳۰ دلار در کشورهای دیگر با هواپیمای نو و لوکس صورت می‌گیرد اما مسافر ایرانی نه تنها ۱۰۰ دلار به ازای هر ساعت پرواز می‌پردازد بلکه این جابجایی با هواپیمای فرسوده انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از ایرلاین‌های اینگونه ادعا می‌کنند که این صنعت زیان‌دهنده است، این پرسش را مطرح که چرا تقاضا برای تاسیس و ورود به این صنعت زیان ده همچنان بالاست؟ و بسیاری از آنها هم در همین شرایط تحریمی متولد شده‌اند و فعالیت می‌کنند.
رفیعی گفت: در شرایط تحریم غالب شرکت‌های هواپیمایی از قِبل ایرلاین‌داری، بنگاه‌داری می‌کنند. در این شرایط تحریم است که دست در جیب مردم می‌کنند و اموال بیت‌المال را چپاول می‌کنند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با انتقاد از پرداخت وام‌های کلان و بدون حساب به برخی ایرلاین‌ها گفت: در این میان باید مسئولان و دستگاه‌ها بویژه بانک مرکزی گزارش دهند که چه کسانی و به چه میزانی ارز دولتی دریافت کردند تا هواپیما و قطعات نو وارد کنند و این ارزها الان کجاست؟ در همین شرایط تحریمی همچنان پرداخت این ارزها ادامه دارد و کسی هم پاسخگو نیست.
وی با رد ادعای زیان ده بودن این صنعت گفت: در شرایط موجود اقتصادی سود حاصله یک شرکت هواپیمایی بیش از ۵۰ درصد است. چه شغلی را سراغ دارید که سود آن بیش از ۵۰ درصد باشد؟!
طی سال‌های اخیر به دلیل جهش قیمت بلیت هواپیما انجام سفرهای هوایی از توان بسیاری از مردم خارج شده است. همین موضوع این بهانه را به دست شرکت‌های هواپیمایی داده که نگاه کاسب کارانه به قیمت بلیت هواپیما داشته باشند و چون مسافرت هوایی به خدمتی لوکس تبدیل شده پس قیمت‌های گزاف هم برای آن تعیین کنند زیرا بنظر آنها کسی بلیت هواپیما می‌خرد که حتما توانش را هم دارد.
در کنار موارد گفته شده تخلف برخی شرکت‌ها و تبانی آنها در تعیین کف و سقف قیمت بلیت و فروش بلیت‌های چارتری در ایام مناسبتی در کنار خدمات پایین و کم کیفیت و تاخیرهای بیشمار پروازی زمینه را برای نظارت بیشتر و حتی تفحص از فعالیت‌های این گونه شرکت‌ها مهیا کرده تا هرچه زودتر از بروز و استمرار چنین فعالیت‌های فساد‌زا و مخرب جلوگیری شود.

خروج از نسخه موبایل