نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

سید عمار حکیم: خطری بزرگ نظام سیاسی عراق را تهدید می‌کند

سید عمار حکیم

رهبر جریان اسلامی حکمت ملی عراق در سخنانی در جریان خطبه‌های نماز عید قربان به اظهار نظر درباره تحولات داخلی و خارجی ازجمله بحران سیاسی کشورش، پرونده تشکیل دولت و جنگ خونین شکل گرفته میان روسیه و اوکراین پرداخت.
به گزارش دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی عراق، یسد عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در خطبه‌های نماز عید قربان که صبح یکشنبه در مقر جریان حکمت ملی عراق در بغداد برگزار شد، با اشاره به گذشت ۹ ماه از برگزاری انتخابات و تحرکات سیاسی برای تشکیل دولت گفت: انتخابات با مشکلات و ملاحظات بسیار همراه بود و هنوز پشت سر گذاشتن پیامدهای سیاسی آن آسان نیست.
رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه وقت آن رسیده موانع پیش روی فرایند سیاسی کشور را از میان برداریم، تصریح کرد: به خصوص که شاهد تحولات جدی در وضعیت سیاسی منطقه هستیم و عراق از این تحولات برکنار نیست بلکه با وزنه منطقه‌ای و عمق تاریخی خود در قلب این تحولات است.
رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بر تشکیل دولت خدمات‌محور برخوردار از تعادل داخلی تاکید و عنوان کرد: باید دولت خدمت‌محور و برخوردار از تعادل داخلی هرچه سریع‌تر تشکیل شود. دولتی که متناسب با حجم چالش‌های پیش روی عراق باشد. مهم‌ترین این چالش‌ها اقتصاد و محیط‌زیست و مسائل اجتماعی است.
حکیم، استعفای فراکسیون صدر را به معنای خروج آنها از صحنه سیاسی کشور ندانست و بیان داشت: آنان نماینده بخش بزرگی از ملت عراق هستند و امیدوار بودیم که برادر ما مقتدی صدر در تصمیم اخیر خود درنگ بیشتری کند؛ به خصوص که کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد.
سرنوشت کشورهای منطقه به یکدیگر پیوند خورده است
رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین در ادامه خطبه‌های نماز عید قربان درخصوص تحولات منطقه‌ای گفت: چالش‌ها و فرصت‌ها در منطقه منحصر به یک یا چند کشور نمی‌شود، همه کشورهای منطقه سرنوشتی مشترک دارند که آنها را به هم پیوند می‌زند.
وی ادامه داد: تجربه‌های گذشته بر همه ثابت کرد که بحران‌های سیاسی یا امنیتی یا اقتصادی در یک کشور، دیگر کشورها را نیز با بحرانی مشابه مواجه می‌کند، هرچند شاید حجم آسیب‌ها یک اندازه نباشد.
وی همچنین تاکید کرد که لازم است عراق بی‌طرفی سازنده خود را حفظ کند و درگیر نزاع‌ها و محوربندی‌ها نشود.
رهبر جریان حکمت ملی عراق بر ضرورت ایجاد راه‌حل‌های فوری و نهایی درباره پرونده آب‌های مشترک با کشورهای همسایه و به خصوص ترکیه تاکید و تصریح کرد: عراق با بحران جدی در مسئله آب مواجه است و اگر این بحران حل‌ناشده بماند در آینده پیچیده‌تر خواهد شد به خصوص با همسایه‌ای مثل ترکیه که پیوندها و منافع مشترک بسیاری با آن داریم.
تنش میان روسیه و اوکراین
حکیم همچنین درباره بحران روسیه و اوکراین اظهار داشت: ادامه بحران روسیه و اوکراین و ناتوانی جامعه بین‌المللی از توقف این جنگ خون‌بار زنگ خطری برای منطقه و جهان است.

خروج از نسخه موبایل