نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

عزاداری محرم و تلاش آیت‌الله بروجردی برای زدودن خرافات

شهید مطهری استاد مرتضی مطهری

شهید مطهری استاد مرتضی مطهری

مقالات مذهبی / استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری : فراموش نمی‌کنم این داستان را و مکرر هم خودم نقل کرده‌ام، آن ایام من قم بودم و سال‌های اولی بود که مرحوم آیت‌الله بروجردی بعد از وفات مرحوم آیت‌الله اصفهانی به مرجعیت تقلید رسیده بودند و ایشان دیگر مرجع تقلید مطلق بودند و تقریباً اکثریت قریب به اتفاق از ایشان تقلید می‌کردند.
مردم قم درعزاداری‌های ایام محرم خیلی شلوغ می‌کردند، هنوز هم شاید شلوغ بکنند. طبل‌زنی، سنگ‌زنی، نمی‌دانم شبیه درآوردن، مرد به لباس زن مثلاً در بیاید، از آن تعزیه‌خوانی‌های عجیب و غریب و… مرحوم آیت‌الله بروجردی هم در این مسائل حساسیت داشت. یعنی بدش می‌آمد و خیلی دلش می‌خواست که اینها را باصطلاح منسوخ بکند این عادت‌ها را. چند روزقبل از اینکه این ایام فرا برسد مثلاً روز ششم هفتم محرم، ایشان گفتند که تمام سران هیئت‌های قم را دعوت کنید بیایند منزل ما. همه‌شان آمدند آنجا.
بعد ایشان با آنها صحبت کرد، و اول مطلبی که از آنها سوال کرده بود، فرموده بود که: «آقایان شما اولاً بفرمائید از چه کسی تقلید می‌کنید؟» همه گفته بودند که آقا! ما همه‌مان مقلد شما هستیم. فرموده بود: «مقلد من هستید؟» گفته بودند: بله. فرموده بود: «به فتوای من بسیاری از این کارهایی که شما در عزاداری می‌کنید، اینکار و اینکار و اینکار… حرام است.» اینها حالا می‌خواهند نمایشها بدهند، این روز عاشورا بهانه است، عزاداری آنها در واقع نمایش است، تفریح است، تفنن است! همه کله‌ها را پائین انداخته بودند. یکی از اینها برگشته بود گفته بود «آقا! ما در سال قمری که ۳۵۴ روز می‌گویند هست، ۳۵۳ روزش را مقلد شما هستیم، اما این یک روز (عاشورا) را مقلد شما نیستیم!؟
«اِنْ یتَّبِعُونَ اِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الْاَنْفُسُ» وقتی که انسان بخواهد در یک کار تابع هوای نفس خودش باشد، از اینجا سردر می‌آورد. این کار با منطق جور درمی‌آید؟ نه! با شرع جور درمی‌آید؟‌ نه! با فتوای مرجع تقلید جور درمی‌آید؟ نه! پس با چه چیزی جور درمی‌آید؟ «دلم می‌خواهد این کار را بکنم!!» خب، وقتی که دلت بخواهد، هزاران اشتباه می‌کنی.

خروج از نسخه موبایل