نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

علامه محمد تقی جعفری دانشمندی که علم را با نورانیت باطنی جمع کرد

علامه محمد تقی جعفری

علامه محمد تقی جعفری

مقالات مذهبی / به مناسبت سالروز رحلت علامه محمد تقی جعفری / ۲۵ آبان ماه ۱۳۷۷ روز تلخی برای علم و فرهنگ کشور بود. روزی که در آن روح کاوشگر و تلاشگری سخت کوش در عرصه علم و فرهنگ به ملکوت اعلا پرواز کرد. علامه محقق استاد محمد تقی جعفری، فقیهی ژرف نگر و اندیشمندی توانا بود که در تلاش علمی مستمر و خستگی‌ناپذیر به سر می‌برد و عمر خویش را در تفکر و مجاهده علمی و عمیق اندیشی در دانش‌ها و علوم مختلف سپری کرد. ویژگی بارز علامه جعفری این بود که فعالیت‌های علمی خود را با اخلاص و صفای درون و نورانیت باطنی درآمیخت و در کنار اخلاص، صفات زیبای تواضع و فروتنی و اخلاق خویش را برای ادامه مسیر مبارک اما پرفراز و نشیب خود برگزید. چرا که اعتقاد داشت کسب علوم مختلف برای ارائه خدمات صادقانه به خلق خدا و به کار گرفتن علم و تخصص در مسیر رشد و بالندگی جامعه، منجر به جلب رضایت خالق می‌گردد و اگر طی این مسیر همراه با بهره‌گیری از فضایل اخلاقی نباشد، هدف غایی دست نیافتنی خواهد بود.
مجاهدت‌های بی‌وقفه علمی علامه محمد تقی جعفری ثمره‌ای بس گرانسنگ داشت به گونه‌ای که در طول عمر مبارک آن فقیه ادیب، بیش از ۸۰ اثر از ایشان در علوم گوناگون به طبع رسید و برخی از این آثار در نوبت‌های مکرر تجدید چاپ گردید. از برجسته‌ترین آثار استاد جعفری، مجموعه ۱۵ جلدی شرح مثنوی، کاملترین کشف الابیات مثنوی مولوی در ۴ جلد تحت عنوان «از دریا به دریا» و مجموعه ۲۷ جلدی شرح و تفسیر بر نهج البلاغه، در کنار ده‌ها جلد کتاب و رسائل مختلف در زمینه‌های فقه، علوم سیاسی، روان شناسی، علوم تربیتی، معارف اسلامی، هنر و ادبیات، مباحث فلسفی و کلامی و حوزه فرهنگ است. همچنین ده‌ها جلد کتاب و مقاله به یادگار مانده از استاد جعفری در نوبت تدوین و انتشار هستند که طبعاً در زمان مناسب منتشر خواهند شد.
علامه محمد تقی جعفری در حوزه اندیشه، علاوه بر داخل کشور اندیشمندی شناخته شده در سطح بین‌الملل بود و ده‌ها نویسنده، فیلسوف، استاد و محقق و متفکر از سراسر جهان با ایشان مذاکرات و مکاتبات علمی داشته‌اند که برخی از این مذاکرات در کتاب دو جلدی «تکاپوی اندیشه‌ها» جمع‌آوری و منتشر شده است. استاد فقید علامه محمد تقی جعفری در بیست و پنجم آبان ماه سال ۱۳۷۷ در پی بیماری به دیدار معبود شتافت و عالم علم و اندیشه را به سوگ خویش نشاند.
فهرستی که در ادامه می‌آید، برخی از آثار علامه محمد تقی جعفری در علوم و حوزه‌های مختلف فکر و اندیشه می‌باشد.


فقه
۱- رسائل فقهی شامل؛

خروج از نسخه موبایل