نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

محدودیت‌ اینترنت و مشکل دسترسی تحلیلگران به وضعیت بازار جهانی و قیمت‌ها

فناوری فیلترینگ فیلتر

فناوری فیلترینگ فیلتر

صفحه اقتصادی: یک کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره اثرات قطعی اینترنت بر این بازار می‌گوید که استفاده از آخرین وضعیت بازار جهانی قیمت‌ها امکان پذیر نیست. همچنین چند سال است شرکت‌ها و اشخاص برای فعالیت خودشان از نرم افزارها و شبکه‌های اجتماعی که عمدتا کاربر پسند بودند استفاده می‌کردند، اکنون در فعالیت‌های روزانه و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی که قبلا می‌توانستند سریع‌تر اطلاعات را به یکدیگر برسانند، دچار مشکل شده‌اند. ازسوی دیگر تحلیلگران به اطلاعات تحلیلی جهانی که اطلاعات مهمی است دسترسی ندارند.
اخیرا حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، گفت: تمام فرایندهای خارج از کارخانه، مسائل ارزی بانک مرکزی و… رابطه درهم تنیده‌ای با اینترنت دارند و محدودیت اینترنت در یک ماه گذشته باعث شده نه تنها فرایند کسب و کار و تولید دچار اختلال شود بلکه از لحاظ اعتبار حتی تماس تجاری را از دست داده‌ایم. تمام این عوامل اگر باعث کاهش موثر تقاضا شود بطور قطع در بازار سرمایه و بورس هم اثرگذار خواهد بود.
هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با «انتخاب» درباره تاثیر قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر بازار بورس، گفت: این موضوع اثرات غیرمستقیمی گذاشته است؛ اولین نکته اینکه بالاخره بازار بورس یک بازار پویا و مرتبط با بازارهای جهانی است. وقتی شما دسترسی به سایت‌های خارج از کشور برای بررسی قیمت‌ها ندارید، یقینا دسترسی تحلیلگران و کسانی که کارهای پردازش اطلاعاتی انجام می‌دهند، سخت‌تر شده و استفاده از آخرین وضعیت بازار جهانی قیمت‌ها امکان پذیر نیست.
عمیدی درباره تاثیر دیگر قطعی اینترنت بر بورس، گفت: با توجه به اینکه چند سال است شرکت‌ها و اشخاص برای فعالیت خودشان از نرم افزارها و شبکه‌های اجتماعی که عمدتا کاربر پسند بودند استفاده می‌کردند، اکنون در فعالیت‌های روزانه و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی که قبلا می‌توانستند سریع‌تر اطلاعات را به یکدیگر برسانند، دچار مشکل شده‌اند. فرض کنید یک معامله‌گر با واتساپ با مشتری ارتباط داشت یا یک تحلیلگر اطلاعاتش را از طریق این شبکه‌ها ارسال می‌کرد.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: یکی از تاثیرات دیگر که اهمیت دارد و نمی‌توانیم از آن صرف نظر کنیم، استفاده از اطلاعات تحلیلی جهانی بود که این اطلاعات مهم است اما تحلیلگران الان دسترسی به آن ندارند.وی همچنین تاکید کرد: بطور غیر مستقیم قطعی اینترنت و فیلترینگ این اثرات مذکور را داشته است اما شبکه داخلی برای سایت‌های داخلی و سامانه‌های معاملاتی مشکلی ایجاد نکرده است. یعنی معامله‌گر یا فعال بازار سرمایه می‌تواند وارد سایت بازار بورس یا کدال شود و کارش را انجام دهد اما دسترسی که به شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خارجی داشتیم را الان نداریم.
عمیدی ضمن بیان اینکه دسترسی به سایت‌های داخلی و نرم افزارهای مورد استفاده برای نمایش معاملات فراهم است، گفت: نکته این است که همه چیز به سایت‌های داخلی خلاصه نمی‌شود؛ روش‌های ارتباطی که وجود داشته، با مشکل مواجه شده است. مثل اینکه خیلی از موارد را شرکت‌ها با ایمیل انجام می‌دادند اما وقتی دسترسی به ایمیل ممکن نباشد، با مشکل مواجه می‌شویم. در واقع بعضی از این مسائل برمی‌گردد به مشکلاتی که برای شرکت‌ها ایجاد شده است. چرا که فضای بازار سرمایه فقط معاملات نیست و شرکت‌های آزاد هم در بازار سرمایه هستند. شرکت‌ها می‌خواهند با چند مجموعه در خارج از کشور در مورد پیشنهادات، قراردادها، قیمت‌ها، قطعات و مواردی از این دست ارتباط بگیرند که این محدودیت‌ها کار را دشوار می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اینکه فرآیندهای ارتباطی دچار مشکل شده است، گفت: دسترسی و ارتباطات بین شرکت‌ها و افراد، خصوصا آنهایی که در خارج از کشور هستند، با مشکل مواجه شده است. این امر مشمول شرکت‌ها و فعالان بازار سرمایه هم می‌شود. فرض کنید یک شرکتی می‌خواهد درباره فروش یک محصول پتروشیمی در آن طرف دنیا، با همتای خود صحبت کند و اطلاعات‌شان را باهم مبادله کنند، این امر در شرایط کنونی تقریبا امکان‌پذیر نیست. به باور من این مسئله تاثیر خودش را از این باب گذاشته ولی در سیستم معاملات یا سیستم اطلاع‌رسانی بورس خلل ایجاد نشده است.

خروج از نسخه موبایل