نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

مدرسه فقاهت

حوزه حوزه علیمه نظام آموزشی

حوزه حوزه علیمه نظام آموزشی

مقالات مذهبی / یکی از کارهای ابتکاری و لازم که موسسه تبیان درباره هرچه کارآمدتر کردن سیستم آموزش حوزه علمیه انجام داده است، مدرسه فقاهت می‌باشد. این مدرسه شامل یک سایت مدرسه فقاهت و یک کتابخانه دیجیتالی می‌باشد. که هر یک از آنها به صورت مختصر معرفی می‌گردد.

سایت مدرسه فقاهت

ارتباط عالمان با عالمان و برقراری ارتباط زنده اینترنتی حوزه‌های علمیه قم، مشهد، نجف و شهرستان‌ها از اهداف سایت مدرسه فقاهت است. طلاب با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند در دروس حوزوی به صورت زنده شرکت کنند و درس استاد را از طریق رایانه یا تلفن همراهی که به اینترنت متصل است بشنوند.

حوزه‌های تحت پوشش مدرسه فقاهت عبارتند از

– حوزه علمیه قم در سه بخش “مسجد اعظم”، “غیر مسجد اعظم” و “به زبان عربی”

– حوزه علمیه نجف

– حوزه علمیه مشهد

– حوزه علمیه سایر شهرستان‌ها (تهران، اصفهان، اهواز)

– ضمناً دروس تخصصی حوزوی تحت عناوین “کلام و فلسفه” و “فقه موضوعی” نیز به طور جداگانه قابل دسترسی است.

مدرسه فقاهت همچنین با توسعه فعالیت‌های خود و به منظور پاسخگویی به نیاز مخاطبان، دروس حوزه‌های علمیه کشورهای لبنان و افغانستان را نیز تحت پوشش قرار داده است.

از دیگر اقدامات پایگاه ارتباط شیعی – در چارچوب دسترسی اینترنتی و آسان به دروس حوزوی – تهیه آرشیو دروس است که دامنه آن حتی به دروس آیات عظام فقید؛ امام خمینی، خوئی و بهجت نیز رسیده است و اینک بخشی از دروس مذکور در دسترس علاقمندان قرار دارد.

خدمت دیگر مدرسه فقاهت به مشتاقان دروس حوزوی، تهیه و تنظیم تقریر دروس توسط طلاب برگزیده است که غالباً ۶ ساعت و نهایتاً ۲۴ ساعت پس از پخش زنده، بر روی شبکه قرار می‌گیرد.

پایگاه ارتباط شیعی، زمینه پرسشگری دینی را نیز فراهم آورده است و علاقمندان می‌توانند ضمن مطالعه راهنمای استفاده و پس از دریافت نرم افزار بر طبق جدول زمانی تعیین شده، به طرح سوالات خود بپردازند. ارتباط مردم با عالمان دینی برای پرسشگری دینی، از اهداف ارتباط شیعی است. مردم می‌توانند پرسشهای خود را از طریق رایانه یا تلفن همراهی که به اینترنت متصل است، از عالمان دینی قم، مشهد و نجف بپرسند.

کتابخانه مدرسه فقاهت

تصویر تمام متن هزاران عنوان کتاب در کتابخانه «مدرسه فقاهت» به منظور دسترسی به کتاب‌های فقهی، اصولی، حدیثی، تفسیری و… طراحی شده است.

کتابخانه مدرسه فقاهت نیز با هدف دسترسی آسان دین‌پژوهان به منابع مورد نیاز و همچنین مستند‌ سازی مفاهیم دینی در فضای اینترنتی طراحی شده است. این کتابخانه نیز هزاران جلد کتاب به زبان عربی و فارسی را به صورت رایگان در اختیار محققین قرار داده و به طور مستمر موجودی خود را افزایش می‌دهد.

کتابخانه شامل بخش‌های زیر است؛ ۱٫ نوار موضوعات ۲٫ جستجو ۳٫ جابجایی در کتاب ۴٫ جستجو در کتاب ۵٫ متن کتاب ۶٫ ساخت PDF 7. مستند‌سازی مقالات.

در اینجا معرفی هر بخش از کتابخانه را مرور می‌کنیم.

نوار موضوعات؛ کتاب‌های مدرسه فقاهت در موضوعاتی هم‍‌چون فقه و اصول‌، علوم حدیث، قرآنی،عقاید، سیره، فرق‌اسلامی و… دسته‌بندی شده است. با بهره‌گیری از نوار موضوعات که در بالای صفحه قرار دارد، امکان ورود به هر یک از موضوعات و مشاهده تمام کتاب‌ها‌ی آن فراهم شده است‌. با استفاده از این نوار می‌توان به مجموعه کتاب‌های آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله مطهری و شیخ محمد سند نیز دسترسی داشت. به علاوه امکان مشاهده نام تمام نویسندگان نیز در این بخش فراهم شده است.

حوزه روحانی نظام آموزشی

جستجو؛ کادر جستجو در بالای صفحه، قسمت سمت چپ قرار دارد. چنانچه کاربر‌، در جستجوی کتابی خاص یا آثار نویسنده‌ای معین باشد‌، می‌تواند نام مورد نظر را در قسمت جستجو درج کند. در این صورت فهرستی از عناوینی که کلمه مورد نظر در آن‌ها وجود دارد ظاهر می‌شود و کاربر می‌تواند با کلیک کردن بر روی هر یک‌، به آن دسترسی پیدا کند.

جابجایی در کتاب؛ بعد از حاضر کردن کتاب مورد نظر‌، نام کتاب و نام نویسنده در بالای صفحه ظاهر می‌شود و در قسمت پایین آن امکاناتی جهت جابجایی در کتاب به نمایش گذاشته می‌شود. با وارد کردن شماره جلد (در کتاب‌های چند جلدی) و شماره صفحه در قسمت‌های مربوطه و فشار دکمه اینتر‌، صفحه مورد نظر حاضر می‌شود. در صورت نیاز به مرور صفحه به صفحه کتاب می‌توان بر روی “صفحه بعدی” یا “صفحه قبلی” کلیک کرد. امکانات مربوط به جابجایی در کتاب در قسمت متن نیز تعبیه شده است.

جستجو در کتاب؛ کادر “جستجو در این کتاب” در زیر قسمت مربوط به امکانات جابجایی در کتاب قرار دارد. با درج کلمه مورد نظر در این قسمت و فشار دکمه بیاب، صفحاتی از کتاب که کلمه مورد نظر در آن قرار دارد، فهرست می‌شود که با کلیک کردن بر روی هر کدام می‌توان صفحه مربوطه را حاضر کرد. کلمه مورد نظر در این صفحه به صورت رنگی نمایش داده می‌شود تا محقق به راحتی آن را بیابد.

متن کتاب؛ متن کتاب‌هایی که در کتابخانه مدرسه فقاهت قرار دارد، صفحه به صفحه و با نسخه چاپی یکی است. در تلاش هستیم تا اگر یک کتاب دارای دو چاپ مختلف است، هردو در کتابخانه قرار بگیرد. بعنوان مثال کتاب “وسائل الشیعه الاسلامیه” و “وسائل الشیعه آل‌بیت” هردو برروی سایت موجود می‌باشند.

ساختPDF؛ به منظور تهیه نسخه مکتوب از صفحات مورد نیاز، می‌توان از آنها نسخه PDF تهیه کرد. برای این کار کافی است بر روی عبارت «ذخیره این کتاب با فرمت PDF» کلیک کنید. بدین ترتیب پنجره‌ای باز می‌شود که کاربر می‌تواند محدوده صفحات مورد نظر خود را در آن مشخص کند.

مستندسازی مقالات؛ چنانچه دین‌پژوهان، مقالات اینترنتی خود را به مطالبی از کتب موجود در کتابخانه مدرسه فقاهت مستند کرده باشند، قادر خواهند بود امکان دسترسی به آن را برای کاربران فراهم سازند.

اما کتابخانه فقاهت شامل ۱٫ مدرسه فقاهت ۲٫ حوزه علمیه قم- مسجد اعظم ۳٫ حوزه علمیه قم- مدرسه‌ فیضیه ۴٫ حوزه علمیه قم- به زبان عربی ۵٫ حوزه علمیه نجف ۶٫ حوزه علمیه نجف- مدرسه غرویه ۷٫ حوزه علمیه مشهد ۸٫ حوزه علمیه لبنان ۹٫ حوزه علمیه افغانستان ۱۰٫ حوزه‌های علمیه شهرستانها ۱۱٫ بزرگان معاصر ۱۲٫ فقه موضوعی ۱۳٫ کلام و فلسفه ۱۴٫ تقریر عربی درس‌ها، است که با کلیک روی هر کدام صفحه مربوط به آن گشوده می‌شود. همچنین ویکی فقه و ویکی پرسش نیز در صفحه اصلی آن قرار گرفته است. از طریق آدرس http://lib.eshia.ir می‌توانید به اطلاعات مدرسه فقاهت دست یابید.

لوح فشرده مدرسه فقاهت ویژه دروس خارج مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه نیز منتشر شده است. هم اینک دروس خارج فقه حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، محمدتقی بهجت(ره) و سیدموسی شبیری زنجانی در این نرم افزار گنجانده شده است. این نرم افزار دربردارنده فایل متنی و صوتی دروس خارج فقه و اصول مراجع تقلید نامبرده شده از سال ۸۶ تاکنون است. امکان جستجو سریع از مهم‌ترین امکانات این نرم افزار می‌باشد و محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با داشتن این نرم افزار می‌تواند به راحتی با جستجو کلمات کلید موضوعات مطرح شده در دروس خارج مراجع را بررسی و یا با هم مقایسه کند. همچنین امکان تغییر در سرعت صدا و برخی تغییرات در صوت از دیگر امکانات این نرم افزار می‌باشد و با توجه به این که تنها دروس خارج فقه برخی از مراجع تقلید در این نرم افزار گنجانده شده است؛ ولی امکان افزایش دروس دیگر در این برنامه وجود دارد.

یکی از شاخص‌ترین امتیازهای این نرم‌افزار به روز کردن اطلاعات است که کاربران می‌توانند به صورت هفتگی یا ماهانه اطلاعات و دروس خارج در حال برگزاری را به این نرم افزار بیافزایند.

*ارتباط عالمان با عالمان و برقراری ارتباط زنده اینترنتی حوزه‌های علمیه قم، مشهد، نجف و شهرستان‌ها از اهداف سایت مدرسه فقاهت است

*طلاب با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند در دروس حوزوی به صورت زنده شرکت کنند و درس استاد را از طریق رایانه یا تلفن همراهی که به اینترنت متصل است بشنوند

*کتابخانه مدرسه فقاهت نیز با هدف دسترسی آسان دین‌پژوهان به منابع مورد نیاز و همچنین مستند‌ سازی مفاهیم دینی در فضای اینترنتی طراحی شده است

خروج از نسخه موبایل