نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

نامزدی ترامپ و اختلاف در جبهه جمهوریخواهان آمریکا

دونالد ترامپ

دونالد ترامپ

مقالات سیاسی جهان: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در گردهمایی شبانه در اقامتگاه خود در مارالاگو اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ (۱۴۰۳ش) این کشور نامزد می‌شود.
رئیس‌ جمهور سابق آمریکا که در تلاش برای رسیدن دوباره به ریاست جمهوری برای دو دوره غیرمتوالی است، گفت: برای اینکه آمریکا را دوباره بزرگ و با شکوه کنم، نامزدی خود را برای ریاست جمهوری آمریکا اعلام می‌کنم. ترامپ گفت: ما پیروز می‌شویم چون با همه قدرت مبارزه می‌کنیم و جو بایدن دیگر نمی‌تواند چهره کشور ما باشد.
به دنبال اعلام نامزدی ترامپ در انتخابات آتی آمریکا، شکافی در جبهه جمهوری‌خواهان ایجاد شده، به طوریکه که برخی او را ستایش کرده و برخی نیز خواهان کناره‌گیری او هستند.به گزارش تارنمای خبری هیل، در میان جبهه موافقان و حامیان نامزدی دوباره رئیس جمهوری سابق آمریکا، «مارجوری تیلور گرین» نماینده نزدیک به ترامپ در ایالت جورجیا پیش از این نیز حمایت خود را از نامزدی او اعلام کرده بود.
در همین رابطه، «لیندزی گراهام» سناتور جمهوریخواه کارولینای جنوبی با وجود اینکه به طور صریح حمایت از ترامپ را ابراز نکرد اما استراتژی سیاسی مورد استفاده او را تحسین کرد و نوشت: اگر ترامپ به این رویه ادامه دهد شکست دادن او سخت خواهد بود.
در مقابل، تعدادی از مقامات جمهوریخواه از جمله «لری هوگان» و «آسا هاچینسون» فرماندارهای بازنشسته مریلند و آرکانزاس، نامزدی ترامپ را رد و پیش‌بینی کردند که او شکست خواهد خورد.
براساس این گزارش، پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا و نتایج نامطلوب موج قرمز، تعدادی از اعضای حزب جمهوری‌خواه تا حدودی نسبت به ترامپ ناامید شده‌اند.«جب بوش» جمهوری‌خواه مطرح و پسر دوم جورج هربرت واکر بوش (بوش پدر) در پیامی با انتقاد از ترامپ، وی را ضعیف خواند.
در همین رابطه، برخی کارمندان سابق کاخ سفید از جمله «آلیسا فرح» مدیر سابق ارتباطات راهبردی کاخ سفید، «سارا متیوز» معاون سخنگوی مطبوعاتی ترامپ و «میک مولوینی» رئیس دفتر وی نیز درباره انتخاب ترامپ برای نامزدی جمهوری خواهان ابراز تردید کرده‌اند.
لیز چنی نماینده جمهوریخواه عضو کمیته تحقیقات ششم ژانویه و از مخالفان ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا نیزابراز اطمینان کرده است که ترامپ هرگز بار دیگر رئیس‌جمهور نخواهد شد. چنی در اجلاس زنان جهانی ازسوی «واشنگتن پست» برگزار شد با اشاره به انتخابات میاندوره‌ای اخیر کنگره آمریکا اظهار داشت: این انتخابات فرصتی بود تا اطمینان حاصل کنیم جلوی قدرت گرفتن دوباره انکارکنندگان انتخابات را می‌گیریم و رای دهندگان در بسیاری از رقابت‌های این انتخابات این کار را انجام دادند.
این عضو کمیته تحقیقات درباره حمله ششم ژانویه حامیان ترامپ به کنگره آمریکا افزود: دست داشتن ترامپ در شورش ششم ژانویه نشان می‌دهد او دارای صلاحیت برای ریاست جمهوری نیست.وی تصریح کرد: تردیدی نیست که او (ترامپ) فاقد صلاحیت برای کسب سمت است و اطمینان دارم هرگز دوباره رئیس‌جمهور آمریکا نخواهد شد.
لیز چنی دختر معاون جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و یکی از ۱۰ عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا بود که سال گذشته به استیضاح ترامپ رای مثبت داد.
پیش از این نیز مایک پنس معاون ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش در واکنش به نامزدی ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که گزینه‌هایی بهتر از ترامپ وجود دارد.
اکنون که اختلاف نظر در درون حزب جمهوریخواه و ضرورت تغییر مشاهده می‌شود، برخی خواهان روی گردانی از ترامپ و اقبال به ران دسانتیس شده‌اند. در همین راستا، نتایج نظرسنجی موسسه یوگاو (YouGov) در روزهای اولیه پس از انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ (۱۴۰۱ش)، نشان می‌دهد از میان جمهوری خواهان و افرادی که تفکرات نزدیک‌تر به جمهوری‌خواهان دارند، ۴۲ درصد دسانتیس و ۳۵ درصد ترامپ را برای گزینه نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ (۱۴۰۳ش) ترجیح می‌دهند.
اختلاف‌های درون حزبی میان جمهورخواهان تا آن جا پیش رفته که اکنون در کنگره آمریکا نیز بر سر انتخاب رهبری این حزب در مجلس نمایندگان و سنا تردید وجود دارد. کوین مک‌کارتی که گزینه رهبری حزب در مجلس نمایندگان است، انتخابش ازسوی برخی اعضای «انجمن درون حزبی آزادی» که افراد محافظه کار در آن هستند، با چالش مواجه شده است.
نتایج انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا در هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان ۱۴۰۱) اختلاف نظر در حزب جمهوریخواه را برجسته کرد و حواشی آن باعث شد تا تلاش دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین و جنجالی این کشور برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ (۱۴۰۳ش) به خطر بیافتد.
تارنمای روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش داد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا گرچه کمک کرد تا محبوبیت ران دسانتیس فرماندار کنونی ایالت فلوریدا افزایش یافته و با رشد در صحنه سیاسی رای اعتماد مردم را بدست آورد، با این حال دست پرورده‌اش به رقیبی جدی بر سر کسب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ (۱۴۰۳ش) تبدیل شده است.
اکنون که اختلاف نظر در درون حزب جمهوریخواه بالا گرفته، برخی خواهان روی گردانی از ترامپ و اقبال به ران دسانتیس شده‌اند. این سیاستمدار ۴۴ ساله نه تنها توانست بار دیگر در انتخابات به شدت رقابتی فلوریدا پیروز شود، بلکه اختلاف خود از رقیبش را به حدود ۲۰ درصد رساند.
شبکه فاکس نیوز آمریکا نزدیک به جمهوریخواهان نیز در گزارشی اعلام کرد: بزرگترین برنده انتخابات میان دوره‌ای بدون شک “ران دسانتیس” فرماندار فلوریدا و بازنده بزرگ این انتخابات دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا است که نامزدهای منتخب او در برخی از رقابت‌های انتخاباتی حتی نتوانستند رقبای دموکرات آسیب پذیر خود را شکست دهند.
این مساله اختلاف‌های درون حزبی به وجود آورده تا جایی که در کنگره آمریکا نیز بر سر انتخاب رهبری جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و سنا تردید وجود دارد. کوین مک‌کارتی که گزینه رهبری حزب در مجلس نمایندگان است، انتخابش ازسوی برخی اعضای «انجمن درون حزبی آزادی» که افراد محافظه کار در آن هستند، با مشکل مواجه شده است.
دو دستگی در حزب جمهوریخواه که ناشی از نفوذ ترامپ در بین افراد محافظه‌کار است، آینده آنها را جنجالی خواهد کرد. اعضای این حزب ظاهرا متقاعد شده‌اند که ترامپ به وجهه حزب آنها آسیب می‌زند. این عامل می‌تواند آنها را به طرد ترامپ وادارد اما این که آنها به اندازه کافی جسارت چنین اقدامی را داشته باشند معلوم نیست.
*تعدادی از مقامات جمهوریخواه نامزدی ترامپ را رد و پیش‌بینی کردند که او شکست خواهد خورد
*مایک پنس معاون ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش در واکنش به نامزدی ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که گزینه‌هایی بهتر از ترامپ وجود دارد
*اکنون که اختلاف نظر در درون حزب جمهوریخواه و ضرورت تغییر مشاهده می‌شود، برخی خواهان روی گردانی از ترامپ و اقبال به ران دسانتیس شده‌اند

خروج از نسخه موبایل