نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

نقش حمایتی زن در بهبود ارتباط بین اعضای خانواده

زن مادر خانواده فرزند همسر

زن مادر خانواده فرزند همسر

مقالات اجتماعی / همانطور که در مطالب قبل گفته شد، خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است که در آن اولین آموزش های رفتار فردی و اجتماعی توسط زن یا مادر خانواده ارائه میشود و موثرترین عامل تربیت، سلامت روح ، روان و جسم فرزند، همسر و البته جامعه می باشد. باید خاطرنشان کرد که زن یا مادر خانواده، نقش بسیار پر رنگی در موفقیت درونی و بیرونی خانواده دارد. داشتن یک جامعه سالم و پویا در گرو حفظ سلامت و پایداری خانواده است که حفظ سلامت و پایداری خانواده نیز در گرو پویایی و سازندگی ایفای صحیح نقش زن در خانواده است. از مهمترین و اساسی ترین نقش های یک زن در خانواده نقش مادری و همسری است. زن در خانواده می تواند نقش های مختلفی را ایفا کند و بسیار تاثیرگذار باشد و این تاثیر گذاری مستلزم این است که در ایفای این نقش ها آگاهی لازم را داشته باشد. در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:

حفظ آرامش در خانواده:

باتوجه به عاطفی بودن و روحیه لطیف زنان، نقششان در تامین بهداشت روانی خانواده چشمگیرتر است. زن می تواند روحیه خسته همسرش را تسلی بخشد و یا در سختی ها و مشکلات همسرش، دوش به دوش او درکنارش باشد و با آرامش و مهربانی به صحبت های همسرش گوش دهد و در کمتر شدن رنج و ناراحتی های همسرش بهترین نقش را ایفا کند.

عشق ورزیدن:

خانه، تنها جای امن وآرام برای اعضای خانواده است. زن خانواده می تواند با عشق ورزیدن و ابراز علاقه و محبت و ایجاد فضای گرم و آرام در خانه باعث شود تا اعضای خانواده شور و اشتیاق زیادی برای بازگشت به خانه بعد از یک روز کاری خسته کننده داشته باشند.

مشارکت در تصمیم گیری ها:

در امور منزل سعی کنید با همسر (مرد خانواده) خود مشورت کنید و به تنهایی تصمیم نگیرید. تلاش بر این داشته باشید تا این رویه را در خانواده ایجاد کنید که نظرات همسرتان نه تنها در امور خارج از منزل بلکه در همه امور و مسائل از جمله مسائل درون منزل نیز مهم و ارزشمند است.

زمانی را برای صحبت کردن با یکدیگر اختصاص دهید:

شما به عنوان زن خانواده می توانید فضایی را فراهم کنید تا با همسرتان در مورد مسائل مهم زندگی، مشکلات، علایق یکدیگر و هدف های آینده صحبت کنید. صحبت کردن باعث احساس صمیمیت، امنیت و ارزشمندی بین زوجین میشود.

حفظ سلامت روحی و جسمی:

همانطور که گفتیم، زن نقش اساسی و مهمی را در بستر خانه ایفا می کند و خوب ایفا کردن این نقش مستلزم داشتن سلامت جسمانی و روحیه شاد است. هنگامی که زن شاد نباشد، نمی تواند شور و نشاط را به دیگر اعضای خانواده از جمله همسرش انتقال دهد و یا اگر از سلامت جسمانی خوبی برخوردار نباشد، نمی تواند اداره امور منزل را بر عهده بگیرد، در نتیجه می توان با تغذیه سالم و ورزش و یا حتی گذراندن وقتتان با دوستان و خانواده، از سلامت روحی و جسمی خوبی بهرمند شوید. لازم به ذکر است؛ مرد خانواده هم نقش بسیار مهمی در سلامت روحی همسرش از طریق توجه زیاد، محبت، ابراز علاقه، حمایت کردن و… دارد.

خانه داری:

نقش زن در اداره امور منزل از اهمیت خاصی برخوردار است و باید پا به پای همسرش برای ایجاد رفاه و آسایش خانواده در سنگر خانه تلاش کند. او برای مثال می تواند با ایجاد فضای آراسته و آرام در خانه، تدارک غذای مناسب برای اعضای خانواده و … عشق و علاقه خود را به اعضای خانواده ثابت کند.در پایان باید گفت: همانطور که نقش مرد در بیرون از خانه بسیار مهم است، به همان میزان نقش زن هم در اداره امور خانه، داشتن خانواده شاد و سالم بسیار حائز اهمیت است و همه این مسائل، مبتنی بر همکاری و همراهی تک تک اعضای خانواده برای یک زندگی موفق، سالم و شاد است.

نوشته : ندا حیدری کارشناسی ارشد روانشناسی

خروج از نسخه موبایل