نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

هر سال یک میلیون هکتار خاک ایران بیابان می‌شود

بیابان خشکسالی محیط زیست

بیابان خشکسالی محیط زیست

گزارش اقتصادی: رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: درحال حاضر میزان بیابان‌زایی در سال حدود یک میلیون هکتار و فعالیت‌های مقابله‌ای بیابان‌زدایی ۳۰۰ هزار هکتار برآورد می‌شود.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عباس نوبخت در سومین نشست تخصصی کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی با تاکید بر عقب‌ماندگی‌ها گفت: در ابتدای برنامه ۲۰ ساله بیابان‌زدایی، سطوح بحرانی برای بیابان‌زایی در کشور ۶ میلیون هکتار بود و امروز که ۳ سال تا پایان این برنامه فرصت داریم، نقاط بحرانی به ۱۴ میلیون هکتار رسیده است.
دبیر کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی این هشدار را داد و افزود: متاسفانه تخریب سه برابر از عملکرد ما پیش افتاده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی جهانی در سال ۲۰۲۱ گفت: از سال ۲۰۰۰ تعداد و مدت خشکسالی نسبت به دو دهه گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته و از طرفی ۲٫۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان با استرس کمبود آب مواجهند. ارزیابی دسترسی به آب نشان می‌دهد که هرساله جمیعت بیشتری در کمبود آب به سر خواهند برد و تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۴۰ از هر چهار کودک، یک کودک تحت تاثیر تنش ناشی از کمبود آب قرار گیرد.
وی گفت: برخی از روستاهای شرق مازندران با کمبود آب مواجهند آن هم در دل جنگل! بر این اساس حقایق و ارقام ارایه شده به یک جهت اشاره دارند و آن هم سیر صعودی طول مدت خشکسالی و افزایش شدت تاثیر آن است و در بازدیدهای میدانی آثار خشکسالی در ۵ منطقه رویشی کشور کاملا مشهود است.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، احیای سرزمین را جامع‌ترین راه برای مقابله و تعدیل اثرات خشکسالی دانست و گفت: افزایش قابلیت حاصلخیزی خاک اکوسیستم‌ها را در برابر خشکسالی مقاوم می‌کند از این رو پوشش گیاهی و حفظ و ارتقای آن نقش مهمی در احیای سرزمین دارد.
دبیر کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی، اجرای الگوی کشت را راهی برای مقابله با تخریب سرزمینی و اثرات خشکسالی خواند و افزود: طرح نهضت جهادی تولید یک میلیارد اصله نهال هم همین کمک را می‌کند، طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه در مراتع کشور نیز دیگر راه مقابله با تخریب سرزمینی است.
جلوگیری از فرسایش خاک و اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست از دیگر مواردی بود که نوبخت بر ضرورت آن تاکید کرد و گفت: متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶ تن است ولی در برخی استان‌ها به مراتب بیشتر است. مقام معظم رهبری نیز در بیاناتشان مسئله خاک را مهم‌تر از مسئله آب می‌دانند، بنابراین در آبخیزداری باید بجای ساخت سدهای بزرگ خاکی، از بالادست شروع کنیم تا هم آب را مهار کنیم و هم از شسته شدن خاک جلوگیری شود.
اجرای ۳ میلیون هکتار بیابان‌زدایی در سال ۱۴۰۲
وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه باید مقیاس آبخیزداری را تغییر دهیم گفت: طبق برنامه در سال ۱۴۰۲ باید ۳ میلیون هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شود.
سید جواد ساداتی‌نژاد افزود: سالانه باید ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری و ۳ میلیون هکتار تثبیت بیابان انجام دهیم که این اقدامات به اعتبار نیاز دارد، بنابراین باید این امور را به مردم واگذار کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بروزرسانی پروژه خوزستان و تعمیم آن برای سایر کانون‌های بحران مورد تایید همه است گفت: پروژه خوزستان یک طرح موفق اجرایی بوده و وزارت جهاد کشاورزی در اجرای این طرح از هیچ کمکی فروگذار نخواهد کرد.
ساداتی نژاد با اشاره به سه طرح در راستای بیایان‌زدایی گفت: یکی از این طرح‌ها توسعه آبخیزداری است، در آبخیزداری هم با این منوال ۹۰ سال تا تثبیت حوضه‌های آبخیز زمان لازم داریم و باید برای حل این مشکل راه‌حلی بیابیم.
وی ادامه داد: باید مقیاس آبخیزداری را تغییر دهیم و در سال ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری و ۳ میلیون هکتار تثبیت بیابان انجام دهیم که این اقدامات به اعتبار نیاز دارد و در این باره محدودیت داریم لذا باید این امور را به مردم واگذار کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که برای کاشت یک میلیارد اصله نهال به تغییر مقیاس نیاز داریم، گفت: در کشور ۴۰ میلیون اصله نهال می‌توانیم تولید کنیم و باید مقیاس تولید را تغییر دهیم، دنیا به سمت این تغییر مقیاس و افزایش تولید رفته و این اقدام هم با کمک مردم قابل انجام است بنابراین با این اقدامات ظرف ۴ سال می‌توانیم به کاشت یک میلیارد اصله نهال برسیم.
ساداتی نژاد گفت: وزارت جهاد کشاورزی منابع اختصاصی برای سازمان منابع طبیعی در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته است و امیدواریم این ردیف بودجه حذف نشود تا بتوانیم طرح‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی را پیش ببریم.

خروج از نسخه موبایل