نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

پیوند اقتصاد با دیپلماسی

توافق ایران و عربستان

توافق ایران و عربستان

مقالات اقتصادی / سیدمحمود میرلوحی فعال سیاسی نوشت : ما در منطقه مشکلات مزمنی داریم. از بعد جنگ تحمیلی مسائل پرونده هسته‌ای که از سال ۸۲ مطرح شد تا الان نزدیک ۲۰ سال می‌گذرد که کشور درگیر این پرونده شده و فراز و فرودهای زیادی پشت سر گذاشته است. بعد از جنگ که شورای کشورهای همکاری خلیج فارس ایجاد شد، و همکاری محکمی با صدام داشتند و تامین مالی جنگ را به عهده گرفتند اما بعداز جنگ با رفتاری که صدام در منطقه انجام داد و حمله به کویت و رفتار خوبی که ایران در قضیه کویت انجام داد، باعث شد که روابط ما در منطقه با شورای همکاری خلیج فارس بهبود یابد. بعد هم اقدامات مرحوم آقای هاشمی سبب شد که کم کم با شورای همکاری خلیج فارس روابطمان نسبتا خوب شود تا دولت آقای خاتمی روی کار آمد و مناسبات تنش‌زدایی با اروپا در دستور کار بود و با کشورهای منطقه هم یک سلسله تفاهم و همکاری‌هایی از جمله توافقنامه‌های همکاری امنیتی با کشورهای حوزه خلیج فارس و از جمله عربستان امضا کردیم. بعد که مسائل برجام ودعواهای دنیا با ما رخ داد، مناسبات را کاهش داد تا حوادث عربستان و بعد از آن حمله به سفارت عربستان روی داد و طی این سال‌ها شاهد بویم که مناسبات ما با عربستان به سردی و تندی گرایید طوری که عملا می‌توان گفت با سه کشور حوزه خلیج فارس بحرین، عربستان و امارات به تشنج کشیده شد و بعد از آن جنگ یمن پیش آمد که تلخی‌ها و منازعات خود را داشت.

گرچه با عمان و قطر و تا حدی هم کویت مناسبات‌مان بهبود پیدا کرد ولی با این سه کشور حوزه خلیج فارس مسائل با تندی پیش رفت و از این رو توافق ایران و عربستان می‌تواند مثبت باشد و باید از آن استقبال کرد. گرچه معلوم نشد چه کسانی این هزینه‌ها را تحمیل کردند ولی امروز باید از این توافق استقبال کرد. ما نه تنها با عربستان بلکه طبیعتا از بهبود روابط با بحرین و امارات هم استقبال می کنیم ضمن اینکه فکر می کنیم هرچه بتوان تنش‌زدایی کرد و مناسبات بین‌المللی با را گسترش داد و برجام مجددا احیا شود و اف ای تی اف حل شود، مناسبات اقتصادی و بازرگانی کشور بهبود پیدا می‌کند. شاهد هستیم که فشارهای اقتصادی زیادی در کشور وجود دارد و سال‌هاست صادرات نفت و سرمایه گذاری در این حوزه به شدت آسیب دیده است. طی یکسال اخیر در جنگ اوکراین قراردادهای زیادی با اروپا، چین، هند، ژاپن و کره بسته شده و گاز و نفت منطقه توسعه پیدا کرده و الان سهم منطقه خلیج فارس در تامین نفت و گاز دنیا قابل توجه است ولی ما نتوانستیم آنطور که باید سرمایه‌گذاری و توسعه داشته باشیم. این درحالی است که از منابع و مخازن مشترک مرزی همه کشورهای منطقه اعم از عراق، امارات و قطر بهره‌برداری‌های گسترده می کنند ولی ما آنطور که باید نتوانستیم از منابع‌مان بهره برداری کنیم. از این رو این توافق می‌تواند خوب و مثبت باشد و باید همین مسیر را ادامه دهیم.

اقتصاد ایران پیوند گسترده‌ای با مسائل بین‌المللی و توسعه و سرمایه گذاری در کشور دارد. بخصوص در زمینه راه، بنادر، نفت و گاز که توسعه این بخش‌ها به طور جدی با مناسبات بین‌المللی ما گره خورده و باید مورد توجه واقع شود.

خروج از نسخه موبایل