نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

چرا باید هنوز ماسک زد؟

ماسک ویروس کرونا

ماسک ویروس کرونا


با عبور از ۶ موج سنگین کرونا در کشور و کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر این ویروس. این سئوال مدام تکرار می‌شود که آیا هنوز باید ماسک بزنیم. پاسخ به این پرسش برای بسیاری از مردم که ماسک زدن برایشان سخت است و می‌خواهند مراقبت سلامت خود و اطرافیانشان باشد، مهم است.
از زمان پیدایش و اعلام پاندمی کرونا در دنیا و همه‌گیری آن در ایران بیش از دو سال می‌گذرد، در این مدت بر اساس آمارهای رسمی حدود ۵۲۰ میلیون نفر در دنیا به این ویروس مبتلا و بیش از ۶ میلیون نفر بر اثر آن جان باختند. در ایران نیز بیش از هفت میلیون نفر مبتلا و بیش از ۱۴۱ هزار فوتی ناشی از کرونا ثبت شده است.
آخرین موج سهمگین کرونا، نوع امیکرون از انواع ویروس‌های جهش یافته کرونا بود که در بهمن و اسفند ۱۴۰۰، شیوع بالایی در کشور داشت. اکثریت مردم به این ویروس که تا حدی عوارض آن خفیف‌تر از انواع قبلی ویروس کرونا بود، مبتلا شدند. اکنون با توجه به اینکه هنوز جهش جدیدی از ویروس کرونا اعلام نشده و مرگ و میرهای کرونا به روزانه کمتر از ۱۰ نفر در کشور رسیده، احساس می‌شود به نوعی از ایمنی جمعی رسیده‌ایم و نگرانی و اضطراب این بیماری در جامعه کمتر شده و به همین علت دولت بازگشایی مدارس، دانشگاهها و فعالیت‌های عمومی را اعلام کرده است.
با این حال هنوز پاندمی کرونا در دنیا به پایان نرسیده است. میزان ابتلا و مرگ این ویروس در برخی کشورها مثل آمریکا، آلمان، ایتالیا، برزیل و برخی کشورهای شرق آسیا مثل ژاپن و کره‌جنوبی که در دو سال گذشته مدیریت قابل قبولی هم در مدیریت کرونا داشتند، هنوز قابل توجه است و هر زمان احتمال وقوع جهش جدیدی در ویروس کرونا وجود دارد.
سازمان بهداشت جهانی: همچنان ماسک بزنید
گر چه در بین طیفی از متخصصان همه‌گیر شناسایی، خوش‌بینی‌هایی نسبت به افول امواج کرونا وجود دارد اما مقامات سازمان جهانی بهداشت (WHO) همچنان توصیه می‌کنند که مردم برای کاهش خطر انتقال ویروس کرونا در اماکن عمومی ماسک بزنند. حتی اگر مقامات محلی و مسئولان دولتی کشورها استفاده اجباری از ماسک را لغو کرده باشند.
به گفته مسئولان سازمان بهداشت جهانی، استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، همچنان بسیار مهم و مکمل سایر اقدامات احتیاطی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و تهویه مناسب در فضاهای بسته، است. توصیه کلی این است که عموم مردم. باید از ماسک غیرپزشکی در فضاهای بسته یا در محیط‌های بیرونی در صورتی که فاصله فیزیکی دست کم یک متری رعایت نشود، استفاده کنند و تا زمانی که میزان انتقال کرونا در یک جامعه به صفر نرسد، استفاده داوطلبانه از ماسک در اماکن عمومی و فضاهای بسته باید ادامه داشته باشد.
سازمان بهداشت جهانی: استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتقال کرونا همچنان بسیار مهم و مکمل سایر اقدامات احتیاطی در مقابل کووید۱۹ مانند فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و تهویه مناسب در فضاهای بسته استدر ایران، وزارت بهداشت به طور رسمی، برداشتن ماسک در اماکن عمومی را اعلام نکرده و مسئولان این وزارتخانه و ستاد ملی کرونا که متولی مدیریت این همه‌گیری در کشور است، همچنان به مردم توصیه می‌کنند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی گلایه دارند.
بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، اکنون (هفته آخر اردیبهشت ۱۴۰۱) هیچ شهرستانی در کشور در وضعیت قرمز یا نارنجی کرونایی قرار ندارد. ۲۵۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۸۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. اما میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته از جمله اینکه میزان استفاده از ماسک در بین شاغلان و خدمت گیرندگان در اماکن عمومی به ۴۸.۲۹ درصد رسیده است. بیشترین آن در استان هرمزگان با ۷۳.۳۸ درصد و کمترین میزان در استان قم با ۳۷.۶۰ درصد بوده است.

خروج از نسخه موبایل