نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

احتمال تحولات جدید در مذاکرات برجام

برجام

مذاکرات برجام

درحالی جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته به تهران آمده که خبرها از احتمال تحولات جدید در مسیر مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام حکایت دارند.
جوزف بورل برای دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان و برخی‌ دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران دیشب وارد تهران شده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از سفر به تهران در توییتی، دیپلماسی را تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام و معکوس کردن تنش‌های فعلی خواند.
وی در این توییت نوشت: به عنوان هماهنگ‌کننده برجام برای دیدار با حسین امیرعبداللهیان همتای خود و دیگر مقامات ذیربط ایرانی به تهران سفر می‌کنم. دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق و معکوس کردن تنش‌های فعلی است.
سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای در خصوص سفر بورل اعلام کرد: جوزپ بورل به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک “برجام” به اجرای کامل، به ایران سفر خواهد کرد. نماینده عالی دولت به عنوان هماهنگ‌کننده برجام با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همتایان ذیربط ایرانی دیدار و گفتگو خواهد کرد.
*انریکه مورا”، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم شامگاه پنجشنبه از رایزنی با “رابرت مالی” نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درباره برجام خبر داد. وی در توییتی نوشت: شام در بروکسل با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رابرت مالی. گفتگوی عمیقی درباره برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه در سطح وسیع‌تر داشتیم. مالی بر عزم قاطع آمریکا برای بازگشت به توافق برجام تاکید کرد.
*العربی الجدید: احتمالا بورل حامل پیام آمریکایی‌ها خواهد بود
در همین ارتباط، منابع آگاه ایرانی به العربی الجدید گفتند که در روزهای اخیر رایزنی‌هایی بین تهران و کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ایجاد مقدمات سفر بورل به تهران صورت گرفته است.
درباره این که آیا بورل حامل پیامی از طرف آمریکایی برای تهران بوده است، این منابع به العربی الجدید گفتند: بورل و معاونش، انریکه مورا، به ویژه در ماه‌های اخیر مشغول تبادل پیام بین تهران و واشنگتن بوده‌اند و بر این اساس به احتمال زیاد او حامل پیام طرف آمریکایی است.
این منابع، انتقال پیام آمریکا را در پاسخ به “ابتکارات مهمی که در دوره گذشته از طریق میانجی‌ها به آمریکا منتقل شد” منتفی ندانستند و تاکید کردند که “توپ در زمین آمریکا است و اگر دولت آمریکا با منطق و عقلانیت برخورد کندو جدیت کافی برای احیای کامل توافق هسته‌ای را نشان دهد، توافق در وین در اسرع وقت اتفاق خواهد افتاد.”
این منابع ایرانی خاطرنشان کردند: دولت آمریکا علیرغم افزایش ارسال پیام به تهران از طریق میانجی‌ها مبنی بر تمایل این کشور برای بازگشت به برجام، تا این لحظه تصمیم مناسبی که منجر به انعقاد توافق شود، اتخاذ نکرده است.
*امیرعبداللهیان: امیدواریم با واقع‌بینی آمریکا در آینده نزدیک به توافق برسیم
وزیر امورخارجه کشورمان هم تاکید کرد امیدواریم با واقع‌بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم.
حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه روسیه در مورد مذاکرات وین با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در آینده نزدیک مذاکرات مربوط به لغو تحریمها و احیای برجام از سر گرفته شود، گفت: امیدواریم با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما دو هفته پیش اعلام کردید که بسته پیشنهادی جدیدی برای مذاکرات وین و لغو تحریمها به طرف آمریکایی ارائه کردید و اکنون وضعیت در این ارتباط چگونه است گفت: قطار مذاکرات هسته‌ای برای لغو تحریمها به ایستگاه‌های سخت و نقطه پایانی خودش رسیده است و در همین چارچوب گاهی ایجاب می‌کند که توقف چند روزه‌ای در یک ایستگاه خاص را در نظر بگریم گاهی این درخواست برای توقف ازسوی طرف مقابل مطرح شده و گاهی اوقات ما برای جمع بندی نیاز داشته‌ایم که چند روزی توقف و مکثی در مذاکرات ایجاد شود.
وی گفت: ما در برابر صدور قطعنامه نادرست و غیر معمولی که با پیشنهاد آمریکا در شورای حکام علیه ایران به تصویب رسید سه گام مهم برای اقدامات اضافه هسته‌ای انجام دادیم که از جلمه آن موضوع ۲۷ دوربین برجامی بود که همانطور که مسئولان سازمان انرژی اتمی گفتند این دوربینها از مدار خارج شد.
امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد درآینده نزدیک بتوانیم ریل مذاکرات که در مسیر درست خودش قرار دارد مجددا این قطار را بر روی ریل در جریان و حرکت خود نگه داریم همانطور که پیش از این نیز گفتم ایران برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار جدی است ما مسیر دیپلماسی که مسیر درستی است ادامه می‌دهیم و در همین چارچوب بار دیگر آمریکا را به واقع بینی برای رسیدن به مرحله نهایی مذاکرات دعوت می‌کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه چین گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با حسن نیت و با حفظ منافع ملت ایران به یک توافق پایدار دست یابد.
حسین امیرعبداللهیان در خصوص مذاکرات برجام، با غیرسازنده دانستن قطعنامه سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با حسن نیت و جدیت به یک توافق پایدار و با حفظ منافع ملت ایران دست یابد.
*درخواست رهبران مذهبی آمریکا از بایدن برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ضدایرانی
۲۵ رهبر مذهبی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور خواستند به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بازگردد و تحریم‌ها علیه مردم ایران را لغو کند.
این بیانیه به رهبری “کمیته دوستان قانونگذاری ملی” آماده شده و توسط ائتلاف گسترده‌ای از رهبران مذهبی و سران سازمان‌های مذهبی، از جمله رهبران پروتستان، کاتولیک، انجیلی و یهودی و همچنین روسای جوامع مختلف مسیحی و رئیس شورای ملی کلیساها امضا شده است.
در این بیانیه با ابراز نگرانی در خصوص برخی گزارش‌ها درباره مذاکرات وین برای بازگشت به برجام آمده است: ما قویاً از دولت بایدن می‌خواهیم که بر سر میز مذاکره بماند و برای صلح شجاعت عمل داشته باشد.
این بیانیه بر مزایای توافق هسته‌ای ایران از جمله ابزاری برای منع اشاعه هسته‌ای و اقدامی اخلاقی برای پایان دادن به رنج انسان‌ها ناشی از تحریم‌های گسترده تاکید کرده است.
در این بیانیه خطاب به بایدن و دولتش آمده است: “پیشرفت مستلزم مذاکره و مصالحه است، نه تهدید و ارعاب”.
بریجت مویکس رئیس کمیته دوستان قانونگذاری ملی گفت: دولت بایدن باید فوری وارد عمل شود و از این فرصت استفاده کند زیرا افراد با ایمان و طرفداران صلح در سراسر آمریکا از بایدن می‌خواهند که دوباره به مسیر دیپلماسی متعهد شود و به توافق هسته‌ای ایران بپیوندد.
در بیانیه این رهبران مذهبی آمده است: ما همچنین از بایدن رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهیم تا از طریق لغو تحریم‌های اقتصادی که به زندگی روزمره مردم ایران آسیب می‌رساند، برای گسترش رفاه آنها اقدام کند.

خروج از نسخه موبایل