نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

اختراع یک ابزار جدید برای سنجش نور

نور سنجش نور خورشید

نور سنجش نور خورشید

مقالات علمی و پژوهشی / دانشمندان ابزار جدید و بهبود یافته‌ای را برای سنجش نور اختراع کردند که می‌تواند در همه چیز از دوربین گوشی‌های هوشمند گرفته تا نظارت بر محیط زیست کاربرد داشته باشد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دانشگاه ایالتی اورگان(OSU)، دانشمندان و پژوهشگران، ابزار جدید و بهبود یافته‌ای که مانند یک آزمایشگاه تنها روی یک تراشه است، برای سنجش نور اختراع کرده‌اند.

این ابزار جدید شامل یک طیف‌سنج بسیار کوچک است که بر روی یک ریزتراشه قرار می‌گیرد و با استفاده از هوش مصنوعی کار می‌کند و می‌تواند منجر به ارتقای همه چیز از دوربین گوشی‌های هوشمند گرفته تا نظارت بر محیط زیست شود.

اتان مینوت، استاد فیزیک در کالج علوم OSU می‌گوید: ما راهی برای ساختن طیف‌سنج‌هایی نشان داده‌ایم که بسیار مینیاتوری‌تر از آنچه معمولاً امروزه استفاده می‌شود، است. طیف‌سنج‌ها قدرت نور را در طول موج‌های مختلف اندازه‌گیری می‌کنند و در بسیاری از صنایع و همه زمینه‌های علمی برای شناسایی نمونه‌ها و مشخص کردن مواد بسیار مفید هستند.

وی توضیح داد که این دستگاه جدید به قدری کوچک است که حتی می‌تواند بر روی انتهای موی انسان قرار گیرد و آن را بسیار بهتر از طیف‌سنج‌های سنتی کند که به اجزای نوری و مکانیکی حجیم نیاز دارند.

هون هان یون از دانشگاه آلتو که این مطالعه را رهبری می‌کرد، گفت: طیف‌سنج ما نیازی به مونتاژ اجزای نوری و مکانیکی جداگانه یا طرح‌های آرایه‌ای برای پخش و فیلتر کردن نور ندارد. علاوه بر این، می‌تواند به وضوح بالا و قابل مقایسه با سیستم‌های امروزی اما در ابعاد بسیار کوچک‌تر دست یابد.

پژوهشگران توضیح دادند که وقتی صحبت از رنگ‌های نوری می‌شود که این دستگاه می‌تواند جذب کند، این دستگاه ۱۰۰ درصد از نظر الکتریکی قابل کنترل است و آن را مقیاس‌پذیر و برای استفاده گسترده مناسب می‌کند.

خروج از نسخه موبایل