نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

ادامه تلاشهای قطر برای به نتیجه رسیدن برجام

مذاکرات برجام

قطر به تلاشهایش برای به ثمر رسیدن توافق هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. این کشور که از مدتها پیش تلاش‌هایی را برای احیای مذاکرات برجام و رفع اختلافات میان اعضای این توافق بویژه ایران و آمریکا به کار گرفته، پس برگزاری یک دور مذاکره غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن با واسطه گری اتحادیه اروپا در دوحه،دیروز نیز با سفر وزیر خارجه‌اش به ایران رایزنی‌هایش را ادامه داد.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر پس از در دیدار با امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود، با بیان اینکه این سفر در فضای تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی صورت می‌گیرد،افزود: مهم است که همه طرف‌ها، شرکا و کشورهای همسایه تلاش‌های سازنده‌ای برای موفقیت گفت‌وگوهای هسته‌ای و گفت‌وگوهای منطقه‌ای داشته باشند.
این دیپلمات عالی رتبه قطری با بیان اینکه از ایران به خاطر اعتمادی که به قطر برای میزبانی دور اخیر گفتگوها در دوحه داشت، تشکر می‌کنیم، افزود: تاکید می‌کنیم ما در قطر همیشه تلاش می‌کنیم که از این گفتگوها برای رسیدن به توافقی که نگرانی همه طرف‌ها را از بین ببرد و زمینه بازگشت همه طرف‌ها را به تعهداتشان فراهم کند، حمایت کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ما مستمرا از گفتگوهای منطقه‌ای و گفتگوهایی که بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه برگزار شود، حمایت می‌کنیم، خاطر نشان کرد: این گفتگوها می‌تواند نتایج مثبتی برای ملت‌های منطقه به همراه داشته باشد.
وزیر خارجه قطر با بیان اینکه با وزیر خارجه ایران درباره این موضوع گفتگو کردم و مثل همیشه ایشان را دارای یک نگاه مثبت در خصوص ورود به چنین گفتگوی منطقه‌ای یافتم، گفتگوهایی که می‌تواند به بهبود روابط ایران و کشورهای منطقه کمک کند، گفت:همچنین در این دیدار بر اهمیت بازگشت همه طرف‌ها به برجام و تعهداتشان تاکید کردم.
این دیپلمات عالی رتبه قطری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این نشست خبری اظهارداشت: با وزیر خارجه ایران در خصوص روابط دوجانبه هم صحبت کردیم. بر اهمیت این روابط و اهتمام رهبران دو کشور برای توسعه روابط بین دو طرف و از میان برداشتن موانعی که در راستای توسعه روابط مشکل ایجاد می‌کند، تاکید کردیم.
وزیر خارجه قطر در این راستا گفت: ما با همکاری طرف ایرانی تلاش می‌کنیم که راه‌های تازه‌ای برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو طرف ایجاد کنیم، ما در قطر می‌خواهیم روابطمان با کشورهای همسایه مستمرا رو به توسعه باشد؛ چرا که این روابط شکوفا بین کشورهای منطقه و همسایگان می‌تواند به نفع ملت‌هایمان باشد.
وزیر خارجه کشورمان هم در این نشست خبری مشترک گفت:در دوحه بر موضوع تضمین موثر ازسوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی که نفع اقتصادی ایران در برجام را تحت تاثیر قرار دهد، مذاکره کردیم،طرف آمریکایی نتوانسته در این زمینه ما را مطمئن کند.
حسین امیرعبداللهیان افزود: برخی از تجار ما در گذشته با مشکل اقامت طولانی‌مدت در دوحه مواجه بودند که این مساله در جریان سفر روسای جمهور دو کشور در دستور کار قرار داشت. خوشبختانه در گفت‌وگوهای روز جاری ما از زبان وزیر امور خارجه دولت قطر این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که از این به بعد مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در کشور دوست و همسایه قطر نخواهد بود.
وی اضافه کرد: همچنین در زمینه تسهیل حمل و نقل و تسهیل مشکلاتی که به دلیل شرایط کرونایی برخی از لنج‌داران ایرانی با آن مواجه بودند گفت‌وگو کردیم و امیدوار هستیم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات و مباحثی که نگرانی‌هایی را در مسیر افزایش حجم تبادل تجاری ایجاد کرده و یا همکاری‌های استان‌های ما با دولت قطر تحت تاثیر آن قرار گرفته است، باشیم و همکاری‌ها در سطح بهتری به پیش برود.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: من از حسن میزبانی دولت قطر برای گفتگو‌های ایران و نماینده اتحادیه اروپا و گفتگو‌های سه جانبه غیر مستقیم در دوحه تشکر می‌کنم از تلاش‌های سازنده امیر قطر برای تسهیل گفتگو‌ها تشکر می‌کنم.
وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توافق خوب قوی و پایدار مصمم هستیم گفت: بر خلاف ادعای رسانه‌ای آمریکا، جمهوری اسلامی هیچ گونه مطالبه زیاده خواهانه و فرا برجامی ندارد،مطالبات ما در چارچوب برجام است.
وزیر خارجه کشورمان افزود:در گفتگوهای دوحه یک موضوع اساسی که برآن تمرکز کردیم تضمین موثر ازسوی آمریکا در موردهر آن چیزی است که نفع کامل اقتصادی ایران از براچام را بخواند تحت تاثیر قرار دهد. مطالبه و خواسته ما زیاده خواهانه نیست ولی در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد باشد که ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴) برخوردار خواهد بود. این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. حسن نیت داریم اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.
دور اول مذاکرات ایران و آمریکا و اتحادیه اروپا در باره برجام سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در دوحه قطر برگزار شد. پس از پایان این دور از مذاکرات، دو طرف مذاکره غیرمستقیم یعنی ایران و آمریکا اظهارنظرهای متفاوتی از نتیجه گفتگوها داشتند. طرف ایرانی مذاکرات را “جدی و مثبت” توصیف کرد و گفت که آماده دستیابی به توافق است، درحالیکه طرف مقابل یعنی آمریکا اعتقاد داشت مذاکرات دوحه فقط وقت تلف کردن بود.

خروج از نسخه موبایل