نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

ادامه مذاکرات برجام در اردن

مذاکرات برجام

توافق برجام

مقالات سیاسی / وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه همزمان به سفرش به اردن “جوزپ بورل” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و “انریکه مورا” قائم مقام وی نیز در این کشور حضور می‌یابند، گفت: تماس‌ها و گفتگوهای مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با آقای مورا و تماس‌های من و آقای بورل به طور جدی در جریان است.
حسین امیرعبداللهیان در حاشیه سومین مجمع گفتگوی تهران در نشست خبری تاکید کرد: اردن فرصت مناسبی است که ما بتوانیم این گفتگوها را تکمیل کنیم امیدوار هستم که با توجه به رویکرد آمریکایی‌ها در سه ماه گذشته شاهد تغییر رویکرد و واقع‌بینانه رفتار کردن طرف آمریکایی باشیم.
وی در ادامه در مورد نشست امان هم اظهار داشت: محور اصلی نشست امان موضوع کمک به روند سیاسی در عراق است در عین حال با استفاده از این فرصت در خصوص چالش‌های منطقه‌ای و بین المللی روسای کشورهای منطقه که دعوت شده‌اند، گفتگو خواهیم کرد، جمهوری اسلامی ایران نیز دیدگاه‌های خود را بیان خواهند کرد.
وزیر خارجه اضافه کرد: پیام اصلی و مهم این نشست باید بر همکاری‌های منطقه‌ای بدون مداخله بیگانگان متمرکز شود.ما همواره از گفتگو و همکاری با کشورهای منطقه و از جمله حوزه خلیج فارس استقبال کرده ایم.
امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه گفتگوهای ما با عربستان در مسیر قبلی خود تداوم پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: گفتگوهای ما با عربستان گفتگو در مسیر دیپلماسی رسمی است، آمادگی داریم هر زمان که طرف سعودی آماده باشد نسبت به بازگشت روابط به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها اقدام کنیم، این طرفی سعودی است که باید تصمیم بگیرد چگونه رویکرد سازنده در قبال جمهوری اسلامی ایران را دنبال کند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد نشست اخیر پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا با تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین در آمریکا گفت: پمپئو عنصر تاریخ مصرف گذشته آمریکاست و با عده‌ای که تاریخ مصرف‌شان گذشته است و دست‌شان به خون ۱۷ هزار شهروند ایرانی آلوده است نشستی را برگزار کرده است که این نشست‌ها فاقد ارزش و تاثیرگذاری است.
*امیرعبداللهیان: آماده همکاری با همسایگان هستیم
وزیر امور خارجه در سومین مجمع گفتگوی تهران هم گفت: آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان در منطقه و حوزه خلیج فارس هستیم تا یکبار برای همیشه تفکر تامین امینت از خارج منطقه کنار رفته و با همیاری کشورهای منطقه امنیت پایداری در منطقه به وجود آید.
حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران همواره از پایه‌های ثبات در منطقه و در خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش به عنوان تهدیدی مشترک برای منطقه و کل بشریت بوده است، تامین امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا و توسعه روابط همسایگی را از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: آمادگی داریم از مسیر گفت‌وگو و همکاری‌های سازنده و روبه‌جلو در گام‌های عملی هرچه بیشتر در مسیر توسعه همه‌جانبه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش تمرکز یابیم.
وی با اشاره به نگاه ایران به اهمیت ایجاد امنیت در منطقه و نقش کشورهای منطقه در ایجاد امنیت گفت: در همین چارچوب آمادگی داریم که نشست مشترک وزیران امور خارجه و دفاع میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان را برگزار کنیم.
امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار داشت: آمریکا باید از سیاست ریاکارانه در مورد توافق و بازگشت به برجام دست بردارد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: آمریکا ازسویی امروز امروز صحبت از مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به گام‌های نهایی توافق می‌کند و ازسوی دیگر از ایجاد ناامنی و بی‌ثبات کردن ایران حمایت می‌کند. این سیاست ریاکاران باید پایان یابد. اگر چنین شود و ایالات متحده واقع بینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گام‌های پایانی توافق برای رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، استقبال کند.
وی ادامه داد: ما درحال مشورت و تعامل مستمر با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستیم و اخیرا نیز معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتگوهای سازنده و رو به جلویی با سازمان انرژی اتمی به عمل آورد.
وزیر امور خارجه در ادامه ضمن تاکید بر تداوم همکاری راهبردی با چین اظهار داشت: به صراحت اعلام کرده‌ایم که در مسیر حفظ تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارفی نداریم. از این که مقامات ذی ربط چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین با مسئولان ایران و دیدارهای سفیر ایران در چین با مقامات این کشور نسبت به اصلاح این خطا اقدام کردند، سپاسگزاریم.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه مداخله در امور داخلی خود به طرف‌های مداخله گر هشدار داده و با دقت این مداخلات نامشروع را زیر نظر دارد و با آن قویا برخورد می‌کند. ملت ایران اعم از زن و مرد، پیر و جوان چهار دهه است که هزینه استقلال طلبی خود را می‌دهد و به ایده نه شرقی نه غربی در مسیر استقلال سیاسی پایبند است، همزمان که در راستای منافع ملی از توسعه و تحکیم مناسبت سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی با شرق و غرب عالم استقبال می‌کند.

خروج از نسخه موبایل