نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

اسامی خودرو‌های کمتر از ۱۰ هزار یورو برای واردات

خودرو بازار خودرو واردات خودرو

خودرو بازار خودرو واردات خودرو

اخبار اقتصادی: سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه پیش از این اسامی ۷ شرکت بعنوان واردکننده خودرو اعلام شده بود، گفت: با اضافه شدن ۵ شرکت به فهرست واردکنندگان خودرو، تعداد شرکت‌های واردکننده خودرو به ۱۲ شرکت رسیده است.
امید قالیباف، درباره ‌واردات خودرو و شرکت‌های واردکننده خودرو گفت: بعد از اینکه آئین‌نامه واردات خودرو ابلاغ و متعاقب آن نام ۷ شرکت برای واردات خودرو اعلام شد این شائبه بوجود آمد که شاید وزارت صمت واردات خودرو را در انحصار همین ۷ شرکت قرار داده است.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت صمت افزود: این درحالی است که هیچ محدودیتی برای شرکت‌های متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط موجود در آئین‌نامه را احراز کند به فهرست شرکت‌های وارد‌کننده خودرو اضافه می‌شود.
وی گفت: براین اساس فعلا اسامی ۵ شرکت دیگر به نام‌های بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو که شرایط لازم برای واردات خودرو را براساس آئین‌نامه احصا کرده‌اند به فهرست ۷ شرکت واردکننده خودرو که قبلا اسامی آنها اعلام شده بود، اضافه شد.
سخنگوی وزارت صمت افزود: بنابراین فهرست شرکت‌های واردکننده خودرو اکنون به ۱۲ شرکت رسیده است ضمن اینکه این فهرست، همچنان باز است و بمحض اینکه شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط لازم در آئین‌نامه واردات خودرو را احراز کند به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه می‌شود.

واردات خودرو

قالیباف با بیان اینکه واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی انجام می‌شود، گفت: باید بگویم که خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا‌ای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵،‌ام جی ۳ و‌ام جی ۶، سیتروئن ۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شود که این خودروها در محدوده قیمت حدود ۱۰ هزار یورو قرار دارند.
وی گفت: بعد از آنکه شرکت وارد‌کننده مجوز ثبت سفارش را از وزارت صمت و بخش‌های مربوطه از جمله سازمان محیط‌زیست و سازمان استاندارد دریافت می‌کند باید مدارک را در سامانه بارگذاری کنند.
قالیباف ادامه داد: بعد از بارگذاری، مرحله تخصیص اعتبار باید انجام شود بنحوی که خودروها با طی کردن این مرحله وارد تابلوی بورس کالا می‌شوند. در بورس کالا قیمت پایه‌ای برای خودروها در نظر گرفته شده و در نهایت خودرو بفروش می‌رسد. وی درباره سود و تعرفه واردات نیز افزود: مسلما خودرو بیش از قیمت پایه در بورس کالا فروخته می‌شود که بخشی از سود به خزانه دولت واریز و بخشی دیگر در اختیار واردکننده قرار می‌گیرد.
پیش از این اسامی ۷ شرکت سایپا، پارس خودرو، سایپا – سیتروئن، تجارت بین‌الملل و پشتیبانی کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین موتور پویا بعنوان واردکنندگان خودرو اعلام شده بود.

واردات خودرو


ابلاغ مصوبه اصلاح واردات خودرو
تصویبنامه اصلاح مصوبه قبلی هیات وزیران با موضوع ضوابط واردات خودرو ابلاغ شد. محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، تصویب‌نامه هیئت وزیران درباره واردات خودرو که شامل اصلاح تصویب نامه قبلی واردات خودرو است را ابلاغ کرد.
هیئت وزیران در جلسه ۱/۸/۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: مشروح تصویب‌نامه مورخ ۳/۶/۱۴۰۱ به شرح زیر اصلاح می‌شود:
۱- در تبصره ۲ بند یک عبارت سیف حذف می‌شود
۲- بند دو به شرح زیر اصلاح می‌شود:
۲- خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود. نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (کد) با تصویب هیئت وزرای عضو کارگروه متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ماده ۱۹ آیین‌نامه داخلی هیئت دولت بگونه‌ای تصویب می‌شود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت‌های پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.

بازار خودرو


۳- بند ۸ به شرح زیر اصلاح می‌شود:
۸- به استناد ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو/مصوب ۱۴۰۱/واردات خودرو با رعایت موارد زیر و مفاد این تصویب‌نامه مجاز است:
الف- مشخصات فنی واردات خودرو باید با استانداردهای مربوط و از نظر آلایندگی محیط‌زیست با ضوابط تعیین شده در آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک) موضوع تصویب‌نامه شماره مورخ ۳۰/۷/۱۳۹۷ هـ ۵۵۰۷۲ ت/۱۰۰۶۰۲ و اصلاحات بعدی آن منطبق باشد.
ب- بمنظور رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و تامین‌کنندگان، خدمات پس از فروش کلیه واردکنندگان خودرو مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
ت- صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان براساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری موضوع ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۱۵۵۹ ت/۴۶۴۴۳ مورخ ۲۳/۴/۱۳۹۵ و اصلاحات بعدی آن انجام می‌شود.

خروج از نسخه موبایل