نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

اعتراف به جنایت

داعش طالبان تروریست

داعش طالبان تروریست

مقالات سیاسی جهان/ چندی پیش “النا دوهان” گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد سفری ۱۲ روزه به سوریه داشت و در این سفر به نتایجی رسید که پس از گذشت بیش از ۱۱ سال به جنایات انجام شده توسط تروریست‌های تکفیری و حامیان غربی – عربی – صهیونیستی آن علیه مردم سوریه اعتراف کرد.
با شروع بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ ش (۲۰۱۱ م) و تبدیل آن به جنگی بین‌المللی و ظهور و بروز گروه‌های تروریستی – تکفیری که ازسوی جبهه غربی – عربی – صهیونیستی و ترکیه علیه مردم و دولت سوریه، ایجاد، حمایت و تسلیح شدند؛ محاصره اقتصادی نیز در طول این چند سال به ابزار و سلاحی برای لطمه زدن به مردم و دولت سوریه ازسوی دشمنان این کشور استفاده شد.
آمریکا به عنوان سردمدار تروریست‌ها و ائتلاف متجاوز به سوریه در چند سال اخیر چون به نتایج مطلوب خود در این کشور نرسید، عملا با کمک انگلیس و فرانسه اقدام به تحریم همه جانبه این کشور عضو محور ضدصهیونیستی کرد و در این بین مردم سوریه بیشترین آسیب را دیدند.
ابزار یا همان سلاح تحریم‌های غرب طی این چند سال آسیب‌های فراوانی به مردم و دولت سوریه وارد کرده، اما باعث نشده که این کشور یک قدم از آرمان‌های خود عقب بنشیند و بگذارد اهداف غربی – عربی – صهیونیستی که همان تجزیه سوریه می‌باشد، در آن موفق بشود.
در سال‌های اخیر و به ویژه پس از شکست گروه تروریستی داعش در آذر ماه سال ۱۳۹۶، که همان شکست جبهه غربی – عربی – صهیونیستی و ترکیه در سوریه بوده، آمریکایی‌ها سعی کرده‌اند که به هر طریق برای مردم و دولت سوریه مشکل ایجاد کنند و در این مسیر همواره بهانه تراشی‌های مختلفی با دروغ پردازی از جمله در زمینه حملات شیمیایی توسط ارتش سوریه داشته‌اند و در همین راستا تحریم‌های مضاعفی علیه دمشق تحمیل کرده اند، تحریم‌هایی که خسارت‌های بسیاری به مردم و دولت سوریه وارد کرده است به حدی که حتی صدای گزارشگر سازمان ملل را نیز درآورده، البته سازمان ملل نیز در بسیاری از اقدامات ضدانسانی تروریست‌ها و غربی‌ها در سوریه همراه آنها بوده‌اند.
به گزارش ایرنا، “النا دوهان” در گزارش خوداعلام کرد که تحریم‌های یکجانبه غرب تاثیر ویرانگری بر زندگی مردم سوریه داشته و وی از مشاهده آثار وحشتناک و گسترده اقدامات قهری یکجانبه بر حقوق بشر و اوضاع انسانی سوریه شگفت زده شده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره اقدامات قهری یکجانبه و محاصره اقتصادی و تحریم‌های یکحانبه غربی‌ها علیه سوریه تاکید کرده که تحریم‌های یکجانبه (کشورهای غربی) تاثیر ویرانگری بر همه بخش‌های زندگی در سوریه داشته است.وی در واکنشی دیرهنگام به اقدامات ظالمانه غرب اضافه کرد: «از کشورهایی که این اقدامات یکجانبه را در قبال سوریه انجام داده‌اند می‌خواهم که آن را فورا لغو کنند».
دوهان تصریح کرده که «۹۰ درصد مردم سوریه زیر خط فقر زندگی می‌کنند و جامعه جهانی باید با این ملت همبستگی و به آن‌ها کمک کند».
گزارشگر سازمان ملل از جامعه جهانی و بویژه کشورهای تحمیل‌کننده این تحریم‌ها درخواست نموده که به آثار ویرانگر تحریم‌ها توجه کنند و اقدامات فوری و ملموسی را براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر، درباره همراهی افراطی شرکت‌ها و بانک‌ها با این تحریم‌ها انجام دهند.
دوهان در تشریح دیده‌های خود از اوضاع مردم سوریه تاکید کرده که، تاکنون رنج‌های و بدبختی‌های زیادی به چشم دیده ام، اما اکنون گمان می‌کنم که امید (در سوریه) درحال از بین رفتن است.
اعتراف گزارشگر ویژه سازمان ملل درحالی است که دولت سوریه بارها خواستار لغو فوری و غیرمشروط تحریم‌های اقتصادی، یکجانبه و غیرقانونی آمریکا و اروپا و شورای امنیت علیه مردم سوریه شده است ولی چشمان آنها در مقابل سختی‌های مردم این کشور کور و گوش هایشان نیز کر شده است.
وزیر خارجه سوریه در چهارم مهر ماه گذشته و در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار لغو اقدامات تحریمی غرب علیه این کشور و دیگر کشورها شد و تاکید کرد که تروریسم اقتصادی غرب کمتر از تروریسم مسلحانه، وحشیانه و خطرناک (تروریست ها) نیست.”فیصل المقداد” طی خواستار ایجاد یک نظم جهانی چندقطبی زیر چتر سازمان ملل شد و اعلام کرد که جنگ علیه سوریه بخشی از تلاش‌های غرب برای حفظ کنترل خود بر جهان بود، اگرچه این جنگ نتوانست به اهداف خود از جمله شکستن اراده سوریه و انزوای آن از جهان دست یابد، اما تجربه تلخ و گرانی را برای مردم سوریه به‌جا گذاشت.
“بسام صباغ” نماینده سوریه در سازمان ملل نیز چندی پیش در نشست شورای امنیت تصریح کرد که «تحریم‌های غرب علیه سوریه موجب درد و رنج ملت این کشور شده و تحقق ثبات در سوریه مستلزم نابودی گروهک‌های تروریستی و پایان دادن به اشغالگری آمریکا و ترکیه است.وی اظهار داشت که گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره شرایط بشردوستانه در سوریه، نادیده گرفتن پیامدهای فاجعه بار تحریم‌ها و محاصره غیرقانونی تحمیلی ایالات متحده و اروپا است.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد که علت هرگونه پیچیدگی‌های مرتبط با شرایط انسانی در سوریه، اشغالگری ترکیه، اقدامات، جنایت‌ها و حمایت‌های آنکارا از گروهک‌های تروریستی و نهادهای مرتبط با آنها در شمال و شمال غرب سوریه است.
حال باید منتظر بود و دید که آیا سازمان ملل اقدام عملی برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه مردم سوریه انجام می‌دهد و یا سخنان نماینده ویژه این سازمان نمایشی بوده است.

خروج از نسخه موبایل