نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت در مجلس

وزارت صنعت معدن تجارت

وزارت صنعت معدن تجارت

مقالات اجتماعی: استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت،معدن و تجارت بالاخره در جلسه علنی دیروز مجلس اعلام وصول شد.
نایب رئیس مجلس با اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت، گفت: با توجه به اینکه استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۱۰ مهر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، بدین وسیله استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می‌شود.
نیکزاد افزود: مطابق با ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس، وزیر مربوطه حداکثر به مدت ۱۰ روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.
جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت هفته دوم آبان برگزار می‌شود.
همزمان،یک عضو هیات رئیسه مجلس درباره علت اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت گفت: رئیس جمهوری قولی برای تعیین تکلیف وزارت صنعت داده بود که با گذشت دو ماه این اتفاق نیفتاد و متقاضیان استیضاح را به جریان انداختند.
حسینعلی حاجی دلیگانی درباره اینکه آیا اعلام وصول استیضاح ربطی به ارائه نشدن لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد، گفت: متقاضیان استیضاح قراری با رئیس جمهوری گذاشته بودند که طبق آن رئیس جمهوری وعده داده بود ظرف دو ماه اقدامی انجام دهد که به عمل نشده است.
وی اضافه کرد: چند نفر از متقاضیان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت چند شب پیش نیز جلسه‌ای با رئیس جمهوری داشتند منتها به نتیجه‌ نرسیدند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با بیان اینکه بیش از ۶ ماه است که بحث استیضاح وزیر صنعت در مجلس مطرح شده بود، ادامه داد: وزیر صنعت یک مرتبه به کمیسیون صنایع دعوت شد و نتوانست با پاسخ‌هایش کمیسیون را قانع کند از این‌رو بحث استیضاخ وی به مجلس آمد اما رئیس‌جمهور درخواست کردند که ۲ ماه به وی فرصت داده شود تا تغییرات در وزارتخانه را ایجاد کند.
لطف اله سیاهکلی تصریح کرد: فرصت مجلس به وزیر صمت بیش از ۲ ماه شد اما شاهد تغییراتی در عملکرد فاطمی امین نبودیم از این‌رو دوباره استیضاح وی به جریان افتاد؛ وزیر صمت ۲۶ مهر به کمیسیون صنایع فراخوانده شد و مجددا نتوانست رای کمیسیون را دریافت کند و مطابق با آیین‌نامه باید اعلام وصول می‌شود که رئیس مجلس دستور دادند و این اتفاق رخ داد.
سیاهکلی با اشاره به مهم‌ترین انتقادهایی که ازسوی مجلس متوجه وزیر صنعت شده است، تصریح کرد: مجلس در ۴ حوزه نسبت به عملکرد فاطمی امین انتقاد وارد کرده است این حوزه‌ها عبارتند از خودرو، فولاد، معادن و تنظیم بازار. امیدواریم وزیر بتواند به پرسش‌های مجلس در این بخش‌ها پاسخ‌هایی درخوری ارائه بدهد.
وی افزود: عملکرد وزارت صنعت در بخش معدن بسیار ضعیف است این درحالیست که اگر شیوه مدیریت معادن اصلاح شود بدون تردید با تکیه به همین معادن می‌توان کشور را اداره کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از آیین نامه واردات خودرو، تصریح کرد: این آیین‌نامه دارای نقاط کور زیادی است و مجلس نسبت اجرای به آن خوشبین نیست. در مجموع سوالات مجلس از وزیر در زمینه خودرو به واردات آن ختم نمی‌شود و پرسش‌هایی در زمینه تولید، واردات، صادرات، کیفیت و تعداد خودروهایی تولیدی دارد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه وزیر صنعت از مجلس رای اعتماد نخواهد گرفت، گفت: مجلس چندان همراه فاطمی امین نباشد البته نمایندگان صاحب رای هستند اما باتوجه به شناختی که من از آنها دارم بعید به نظر می‌رسد که رای اعتماد بگیرد. بدون تردید فاطمی امین رای مثبت کمی از مجلس خواهد گرفت.
وی افزود: بدون تردید وزیر جدید اشکالات موجود در این وزارتخانه را حل خواهد کرد؛ فاطمی امین در ساختارها دستکاری کرد و به افرادی مسئولیت داد که کاربلد نبودند. همچنین نتوانست به وعده‌های خود عمل کند و ما شاهد رفتارهای دوگانه از وی بودیم؛ بنابراین ما استیضاح کنندگان به این نتیجه رسیدیم که فاطمی امین نمی‌تواند وزارتخانه مهمی چون صمت را اداره کند.

خروج از نسخه موبایل