نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

افزایش ارزش بیت‌کوین در پی مصوبه کمیسیون بورس آمریکا

قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین

پایگاه خبری و تحلیلی رشد ( roshdnews.ir) کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ثبت دارایی قابل معامله در شکل بیت‌کوین را تصویب کرد.

در پی انتشار این خبر ارزش برابری بیت‌کوین، مهمترین رمزارز موجود که در بالاترین نرخ طی ۲۱ ماه گذشته قرار دارد تثبیت شد و قیمت «اتر»، دومین رمزارز مهم در بازار، به امید دریافت مجوز از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا افزایش یافت.

این کمیسیون چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه اعلام کرد که درخواست ۱۱ موسسه مالی از جمله «بلک راک»، «آی‌شیرز»، «فیدلیتی»، «آرک» و «اینوسکو» برای سرمایه گذاری در صندوق‌های قابل معامله به شکل بیت‌کوین را تصویب کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که معاملات دارایی قابل تبدیل به بیت‌کوین از روز پنجشنبه در بازار مالی آمریکا آغاز شود.
گزاش‌ها حاکی است که در ساعات گذشته تمایل به سرمایه‌گذاری در «آی شیرز» یکی از شرکت‌هایی که مجوز معامله به شکل بیت‌کوین را دریافت کرده، حتی از تمایل به خرید سهام شرکت اپل، با ارزش‌ترین شرکت جهان، بیشتر بوده است.

قیمت بیت‌کوین که روز سه‌شنبه این هفته به دلیل خوش‌بینی به دریافت جواز معامله به ۴۷ هزار و ۱۳۳ دلار، بالاترین قیمت در ۲۱ ماه گذشته رسیده بود، در اولین ساعات کار بازار مالی آمریکا حدود ۲.۶ درصد افزایش یافت، ولی مدتی بعد زیر ۴۸ هزار دلار تثبیت شد.

قیمت بیت‌کوین پس از دوره‌ای پرتلاطم در سال ۲۰۲۲ که شاهد ورشکستگی چند شرکت پس‌انداز و معاملات رمزارز‌ها بود در سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شده است.

همزمان، «اتر» که پس از بیت کوین دومین رمزارز مهم جهان است، تا صبح پنجشنبه با حدود پنج درصد افزایش، به دو هزار و ۶۵۳ دلار رسید که بالاترین نرخ آن از ماه مه ۲۰۲۲ است.

جف کندریک، رئیس بخش پژوهش رمزارز‌ها در شرکت خدمات مالی و بانکداری «استاندارد چارترد»، گفت: «در پی تصمیم اخیر تمایل سرمایه‌گذاران و بازارمالی به مشارکت در دارایی قابل معامله در شکل رمزارز افزایش خواهد یافت و امیدوارند که در گام بعدی اتر نیز جواز بگیرد.»

چند شرکت مالی و سرمایه‌گذاری بزرگ آمریکا از جمله «بلک راک» در سال گذشته درخواست سرمایه‌گذاری در دارایی قابل معامله به شکل «اتر» را به نهاد‌های ناظر ارائه داده‌اند.

دست‌اندرکاران بازار مالی می‌گویند تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تقاضا برای خرید تمامی رمزارز‌ها را افزایش خواهد داد.

نیک روک، مدیر یک شرکت فناوری که با بلاکچین کار می‌کند گفت: «از این پس سرمایه‌گذاران در شرکت‌های تجاری و یا بانک‌های سنتی به سیستم ویژه‌ای برای معامله در شکل رمزارز احتیاج نخواهند داشت و می‌توانند از یک حساب بانکی واسطه برای این کار استفاده کنند.»

دارایی یا صندوق‌های مالی قابل معامله در شکل بیت‌کوین پیش از این در بازار‌های دیگر از جمله کانادا و اروپا وجود داشت.

کارشناسان موسسه مالی و بانکداری «جی پی مورگان» سال گذشته گفتند که این امکان جدید علاقه چندانی در میان سرمایه‌گذاران جلب نکرده و بعید است که مجاز شدن آن در آمریکا تحول مهمی در بازار رمزارز‌ها ایجاد کند.

ماریون لابوره، کارشناس ارشد مرکز پژوهشی «دویچه بانک» نیز معتقد است که فراهم کردن امکان دارایی قابل معامله به شکل بیت‌کوین فقط دسترسی متعارف به سرمایه‌گذاری در شکل رمزارز را فراهم می‌کند، ولی روی موقعیت این ارز‌های دیجیتال تاثیر چندانی نخواهد داشت.

او افزود: «گذشت زمان نشان خواهد داد که آیا این تصمیم به افزایش معامله و نقل‌و‌انتقال دارایی به شکل رمزارز منجر خواهد شد یا نه. ولی در کوتاه مدت آغاز فصل جدیدی از قیمت گذاری بیت‌کوین است که به احتمال فراوان وضعیت متلاطم آن ادامه خواهد یافت.»

کارشناسان بانک مهم «یو بی اس» نیز روز چهارشنبه در یادداشتی گفتند: «این تصمیم در بازار مالی تغییر ساختاری ایجاد نخواهد کرد و در ماه‌های اخیر نشانه‌ای از افزایش تمایل به رمزارز‌ها مشاهده نشده است.»

خروج از نسخه موبایل