نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

افزایش مجدد قیمت مرغ

مرغ قیمت مرغ

مرغ قیمت مرغ

دولت قیمت مرغ را باز هم بالاتر برد – نرخ مصوب جدید؛ ۶۳ هزار تومان

صفحه اقتصادی: نرخ مصوب مرغ که از اردیبهشت ماه امسال در پی حذف ارز دولتی و آزادسازی قیمت‌ها ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده بود باز هم دوام نیاورد و بالاتر رفت.
قیمت اقلام خوراکی و بویژه محصولات پروتئینی مانند مرغ طی روزهای اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرده است؛ بنحوی که مرغ با نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان کمتر در خرده فروشی‌ها یافت می‌شد و حتی در برخی روزها تا ۷۵ هزار تومان هم قیمتگذاری می‌شد. با پریدن قیمت مرغ دست مردم از خرید مرغ روز به روز کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود.
مرغداران علت این نوسانات اخیر را گرانی و کم یابی نهاده‌ها می‌دانند که تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی مرغ دارد. بسیاری از آنها تولید مرغ با قیمت نهاده‌های فعلی را به صرفه نمی‌دانند و خواستار افزایش قیمت مرغ بودند.
در همین رابطه معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به دلیل افزایش هزینه‌های تولید مرغ و برای استمرار تولید، قیمت مصوب مرغ از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان افزایش یافت.
قیمت ۶۳ هزار تومانی برای مرغ مصوبه ستاد تنظیم بازار بوده و به تایید معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی هم رسیده است. مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران هم در این باره گفت: قیمت مرغ گرم در میادین تره بار تهران ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود. پیشتر قیمت مصوب مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود.
درحالی که قیمت این محصول در اردیبهشت ماه سال جاری بیش از ۲ برابر افزایش یافته بود (ناشی از آزادسازی قیمت ها) اما مرغداران هنوز از قیمت مصوب جدید هم رضایت ندارند که مهمترین دلیل آن افزایش هزینه تمام شده تولید مرغ است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره دلیل هزینه بالای تولید مرغ در کشور گفت: اکثر واحد‌های مرغداری کشور فرسوده و نیازمند بهسازی هستند. دلیل افزایش هزینه تمام شده در صنعت مرغداری کشور را می‌توان در عوامل مختلفی نظیر فرسودگی صنعت و عدم فعالیت در بهروه وری تولید دانست.
حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در این ارتباط گفت: قیمت مصوب هرکیلوگرم مرغ برای مصرف‌کننده از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان تغییر کرد اما هنوز با هزینه‌های تمام شده مرغداران فاصله دارد.
وی افزود: براساس بررسی مرغداران درباره قیمت تمام شده با سود حداقلی، مرغ زنده باید ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت مرغ ۶۹ هزار تومان برای مصرف‌کننده باشد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در واکنش به دلایل ارزانی قیمت مرغ در کشور همسایه ترکیه گفت: پایین بودن قیمت مرغ در ترکیه به دلیل ورود نهاده‌های ارزان قیمت اوکراین به این کشور است که قیمت تمام شده را به شدت کاهش داده است اما متوسط قیمت جهانی هر کیلوگرم مرغ در دنیا ۲٫۳ دلار است که در صورت واردات مرغ با دلار ۳۰ هزار تومانی قیمت مرغ بالای ۷۰ هزار تومان می‌شود.
وی ادامه داد: ترکیه درحالی می‌تواند هر کیلوگرم مرغ را ۴۰ هزار تومان تولید کند که ذرت و سویای مصرفی آنها کیفیت پایینی ندارد اما نهاده‌های وارداتی در ایران کیفیت پایینی دارد زیرا میزان رطوبت آنها بالا و پروتئین پایینی دارد.
اسدالله نژاد تصریح کرد: از طرفی اکثر واحد‌های مرغداری کشور فرسوده و نیازمند بهسازی هستند، قبل از اصلاح نظام یارانه‌ها باید برای این مرغداری‌ها فکری می‌شد.
وی افزود: برای افزایش بهره وری تولید، باید اقدام به تجهیز و بهسازی صنایع مرغداری اقدام کرد که این عامل باعث کاهش ۸ درصدی هزینه‌های تولیدی می‌شد و حتی می‌توانستیم قیمت تمام شده مرغ را در کشور از ۶۳ هزار تومان فعلی، بسیار پایین‌تر بیاریم. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: در صورتی که تنها ضریب تبدیل تولید مرغ ۰٫۲ درصد کاهش یابد قیمت هر مرغ ۱۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.
اسدالله نژاد گفت: برای افزایش بهره وری در صنعت طیور کشور، باید تولید استاندارد، ماده موثره دارو و واکسن کنترل شده و نهاده‌های دامی که به کشور وارد می‌شود کنترل کیفی داشته باشد و مرغداری‌های کشور به تجهیزات روز دنیا مجهز شوند.
وی گفت: دامپزشکی علاوه بر کنترل آلودگی‌های قارچی بر روی نهاده‌های وارداتی باید میزان پروتئین کنجاله سویا و میزان انرژی ذرت را قبل از ورود به کشور بررسی کند تا از استانداردهای جحهانی پایین‌تر نباشد.
اسدالله نژاد با بیان اینکه بعد از آزادی سازی یارانه نهاده‌های دامی تولید مرغ در برخی استان‌های کشور دیگر توجیه اقتصادی ندارد گفت: تولید مرغ در استان‌های مانند اصفهان، یزد و برخی استان‌ها توجیه ندارد زیرا میزان بیماری‌ها و شرایط اقلیمی در آنجا مساعد نیست. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی تولید مرغ سایز نیز در کشور باید در دستور کار قرار گیرد به طوری که وقتی از قیمت مرغ با ارزش ۲٫۳ دلار صحبت می‌کنیم منظور مرغ‌هایی است که ۱٫۲ کیلوگرم تا ۱٫۸ کیلوگرم وزن دارند.
اسدالله نژاد گفت: مرغ‌های‌داری وزن کم، ضریب تبدیل بهتری دارند و قیمت تمام شده کمتری نیز خواهند داشت؛ بنابراین قیمت گوشت مرغ نیز حدود ۸ درصد کاهش خواهد داشت.

خروج از نسخه موبایل