نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

انتخاب رشته ۶۰۰ هزار داوطلب کنکور ۱۴۰۲

انتخاب رشته داوطلبان کنکور

انتخاب رشته داوطلبان کنکور

اخبار آموزش عالی / علیرضا کریمیان، مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بیش از ۶۰۰ هزار نفر از داوطلبان آزمون ایرنا: مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بیش از ۶۰۰ هزار نفر از داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ تا پایان مهلت یعنی تا ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه (هفتم شهریور) انتخاب رشته کردند.

علیرضا کریمیان، افزود: انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی به جز رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی به صورت جداگانه صورت می‌گیرد و شامل این آمار نیست.
وی در مورد روند انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: آزمون سراسری توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود، اما پذیرش و انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس نتایج اولیه آزمون سراسری توسط مرکز سنجش دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد. یعنی دانشگاه آزاد اسلامی دفترچه جداگانه انتخاب رشته دارد و در سایت مرکز سنجش دانشگاه آزاد، انتخاب رشته توسط داوطلبان مجاز به انتخاب رشته صورت می‌گیرد، اما انتخاب رشته‌های مرتبط با دانشگاه های علوم پزشکی و سایز دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود.

بیش از یک میلیون و ۶۰ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته در پنج گروه آزمایشی در دوره های مختلف روزانه ،شبانه، پیام نور ،غیر انتفاعی، دانشگاه ازاد اسلامی، پردیس های بین المللی و دانشگاه فرهنگیان شده بودند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد. بر اساس آمار ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شد که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار داشت.

همچنین نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ از ۱۵ فروردین آغاز شد و تا ۲۵ فروردین ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور یک بار هم امکان ثبت‌نام با تاخیر را برای داوطلبانی که فرصت ثبت‌نام پیدا نکرده بودند، منحصراً در روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان فراهم کرد و در نهایت حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کردند.

نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در پنج گروه آزمایشی ریاضی، انسانی، هنر، تجربی و زبان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ( ۱۴ و ۱۵ تیرماه ) در ۴۱۷ شهرستان و ۶۶۲ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به همراه ۱۹۵۵ حوزه با رقابت یک میلیون و ۱۹ هزار و ۴۳۶ داوطلب برگزار شد. از این تعداد ۶۸۷ هزار و ۴۲۰ نفر ( ۶۱ درصد) زن و ۴۳۲ هزار و ۱۶ نفر (۳۹ درصد) مرد بودند.

نتیجه اولیه نوبت دوم آزمون سراسری جمعه شب ۲۰ مرداد اعلام و رتبه‌های برتر چهارشنبه، (۲۵ مرداد) و کارنامه نهایی داوطلبان جمعه( ۲۷ مرداد) اعلام شد. داوطلبان از سه‌شنبه (۳۱ مرداد) تا دوشنبه (۶ شهریور) وقت داشتند انتخاب رشته کنند که این زمان یک بار و تا ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه (هفتم شهریور) تمدید شد.

ظرفیت پذیرش در رشته‌های با آزمون امسال ۱۷۷ هزار و ۱۹۲ نفر و ظرفیت پذیرش در رشته‌های بدون آزمون و صرفاً با سوابق تحصیلی ۳۳۵ هزار و ۷۴۵ نفر است که بیشترین ظرفیت پذیرش با آزمون مربوط به گروه علوم تجربی با ۵۸ هزار و ۷۷۴ نفر است.

خروج از نسخه موبایل