نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

انتقاد مجلس از عملکرد دولت در حوزه اشتغال

مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی

اخبار اجتماعی / رئیس و چند تن از نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز در جریان بررسی گزارش مشترک دو کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید درباره عملکرد دستگاه‌ها در حوزه اشتغال انتقاداتی از عملکرد دولت در حوزه اشتغال مطرح کردند.
رئیس مجلس در این ارتباط، گفت: ما در برنامه ششم و بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منابعی را برای اشتغال و معیشت پیش‌بینی کردیم. در سال ۱۴۰۰ از بند ۳۸ تبصره ۱۴، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای بحث مربوط به تبصره ۱۸ و اشتغال پیش‌بینی شد.
قالیباف افزود: طبق گزارش تفریغ بودجه صد درصد منابع تبصره محقق شد. شما صد درصد منابع را برای معیشت دادید اما چرا منابع را به اشتغال ندادید. بجای ۳۲ هزار میلیارد تومان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان پرداخت شد یعنی ۱۳هزارمیلیارد تومان از درآمدقطعی به بخش اشتغال پرداخت نشده حال اینکه باید سازمان برنامه و بودجه این ۱۳ هزار میلیارد تومان را به وزارتخانه‌های مربوطه برای اشتغال پرداخت می‌کرد.
رئیس مجلس درباره عملکرد سازمان برنامه و بودجه درخصوص بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز گفت: ما سال گذشته منابع تبصره ۱۸ را در اختیار وزارت اقتصاد قرار داده و آن را در صندوقی گذاشتیم که سازمان برنامه با آن مخالف بود. امسال این منابع در اختیار سازمان برنامه و بودجه گذاشته شد که تا الان این سازمان قرانی از آن را نداده است.
وی تاکید کرد: وقتی قانون نوشته می‌شود باید در جای خود هزینه شود به خصوص در دو موضوع معیشت و اشتغال وقتی که این اتفاق رخ نمی‌دهد مجلس باید چه کاری انجام دهد!
قالیباف خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد که در جلسه حضور داشتند، گفت: ۱۹ هزار میلیارد تومان در حساب‌های مسدودی قرار گرفت و بانک‌ها هم دو برابر برای آن می‌توانستند وام بگذارند پس در حقیقت سال گذشته اگر ۱۳ هزار میلیارد تومان را برای اشتغال و تولید پرداخت می‌کردیم حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان برای اشتغال و تولید اختصاص پیدا می‌کرد؛ از هزینه‌های غیر معیشتی و جاری تا جایی که می‌توانید کنار بگذارید تا قانون را اجرا کنید.
رئیس مجلس با تاکید مجدد بر اینکه اشتغال و معیشت دو موضوع مهم است، گفت: آقای میرکاظمی من با پیشنهاد شما در موضوع معیشت در بودجه ۱۴۰۱ مخالف بودم و حتی گفتم که سقف تعیین شده برای معیشت پاسخگو نیست، پیشنهاد ۳۲۰ هزار میلیارد تومان را داشتم و شما اصرار بر ۱۶۰ هزار میلیارد تومان داشتید؛ ما حواسمان به معیشت و اشتغال هست البته بی‌انصافی هم نمی‌کنیم و شرایط سخت دولت را هم می‌فهمیم، گزارش درآمدهای دولت را هم می‌بینیم.
قالیباف همچنین گفت: تصمیمی در جلسه سران قوا برای فروش اموال مازاد و اتمام پروژه‌های نیمه تمام گرفته شده که ظرف یک ماه آینده طرح یا لایحه دو فوریتی آن در مجلس بررسی می‌شود و این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد.
وی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آقای خاندوزی شما یا خسته شدید یا رودربایستی دارید، انتظار می‌رود که شما مطالبه گرایانه پیگیری کنید همانطور که پارسال این اقدام را انجام می‌دادید.
قالیباف افزود: درخواست من از دیوان محاسبات این است که تا یک ماه آینده آخرین وضعیت اجرای قانون را ارائه کند، من می‌دانم که آقای میرکاظمی به رشد اعتقاد و تاکید دارد و آن را در اولویت قرار داده است، حداقل اشتغال در حوزه رشد اثرگذار جدی است، چرا نباید این موضوع رخ دهد. امیدوارم این همکاری در دولت و وزارت اقتصاد و مجلس در شرایط سخت اقتصادی با توجه به اینکه دغدغه بیکاری و اشتغال و معیشت جدی است، شکل بگیرد و پا به پای یکدیگر پیش برود.
رئیس مجلس با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی اشتغال و معیشت دو موضوع مهم است،‌ یادآور شد: دولت قبل در تبصره ۱۸ عملکردی نداشت اما آقای میرکاظمی شما هم باید قانون بودجه را رعایت کنید. ما علاوه بر بحث یارانه موضوع ۹ میلیارد دلار ارز با همان ارز یارانه ۴۲۰۰ در اختیار دولت قرار دادیم. البته که دولت سامانه ETS ارزی را هم راه‌اندازی نکرده است ما براساس میزان تحقق درآمدهای دولت صحبت می‌کنیم. مشخصا بحث تعیین تکلیف LPG درآمدی بالای ۱۰۰ همت برای دولت خواهد داشت.
در گزارش کمیسیون ویژه جهش رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با انتقاد از تخصیص پیدا نکردن منابع بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه درباره اشتغال آمده که بعد از گذشت بیش از ۸ ماه از سال ۱۴۰۱، تاکنون منابع این بند تخصیص پیدا نکرده است؛ با این وضعیت بیم آن می‌رود که تولید و اشتغال با رکود مواجه شود.

خروج از نسخه موبایل