نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

این قاتل خاموش را جدی بگیریم

سکته مغزی قاتل خاموش

سکته مغزی قاتل خاموش

پایگاه خبری و تحلیلی رشد : سکته مغزی اختلالی شایع است که همگی به کرات نام آن را شنیده‌ایم و هرکسی فارغ از سن و جنسیت ممکن است به آن دچار شود.

امروزه، به دلایل زیادی از جمله انتخاب سبک زندگی نادرست، کم تحرکی، مصرف الکل و دخانیات و …، خطر بروز سکته مغزی افزایش چشمگیری داشته است و از هر چهار نفر در سراسر جهان، یک نفر در طول زندگی خود این عارضه را تجربه می‌کند.

سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود، علاوه‌ بر اینکه عده‌ زیادی جان خود را به دلیل سکته مغزی از دست می‌دهند، افراد بسیاری نیز در اثر این عارضه دچار ناتوانی‌هایی می‌شوند که تا پایان عمر همراه آن‌ها است.‌ همه‌ این‌ها در حالی است که به گفته‌ سازمان جهانی سکته مغزی ([۱]WSO) تقریبا می‌توان از بروز تمامی سکته‌ها جلوگیری کرد.

روح الله یزدانی رئیس گروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با تأکید براینکه مهم‌ترین راه پیشگیری از سکته‌های مغزی آگاهی داشتن از سلامتی خود است، اظهار کرد: افراد با مراجعه به مراکز و پایگاه های بهداشتی در شهرها و خانه‌های بهداشت در روستاها و دریافت خدمت خطرسنجی که برای افراد بالای ۳۰سال فعال است، می‌توانند از میزان سلامتی خود باخبر شوند.

وی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی، خدمت خطر سنجی بیماری های قلبی عروقی در ۸۳ مرکز جامع سلامت، ۵۴ پایگاه و ۳۱۸ خانه بهداشت در جمعیت بالای ۳۰ سال با استفاده از ابزار اندازه گیری نمایه توده بدنی، فشار خون، کلسترول و قند خون و تکمیل پرسشنامه هایی در رابطه با سبک زندگی، تغذیه، فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و الکل انجام می شود که نتیجه نهایی این خدمت، ارزیابی میزان خطر ده ساله سکته های قلبی و مغزی کشنده یا غیر کشنده است.

یزدانی با بیان اینکه افرادی که مورد ارزیابی قرار می گیرند به چهار گروه تقسیم می شوند؛ عنوان کرد: خطر کمتر از ۱۰درصد، خطر ۱۰ تا کمتر از ۲۰ درصد، خطر ۲۰ تا کمتر از ۳۰درصد، خطر ۳۰ درصد و بالاتر که هرکدام از نتایج به دست آمده فوق دارای تفسیر مربوط به خود است.

رئیس گروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: زمانی که نتیجه ارزیابی ۲۰ تا ۳۰ درصد محاسبه می شود، به این معناست که فرد در ۱۰ سال آینده به احتمال ۲۰-۳۰درصد، دچار سکته قلبی یا مغزی کشنده یا غیر کشنده خواهد شد.

یزدانی خاطرنشان کرد: هدف مهم پس از تعیین خطر ۱۰ ساله سکته های قلبی و مغزی، کاهش در میزان خطر است، این میزان با آموزش سبک صحیح زندگی و در صورت لزوم تجویز دارو حاصل می شود، که برای دسترسی به این هدف افراد به کارشناس تغذیه و پزشک ارجاع و پیگیری توسط مراقب سلامت در راستای بهبودی انجام می شود.

وی بیان کرد: سکته مغزی (stroke) یک عارضه ناگوار است که اغلب عوارض بسیار زیادی برای بیمار از خود به‌جای می‌گذارد و کیفیت زندگی فرد کاملا تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرد. این عارضه معمولا بدون علائم مشهودی اتفاق می‌افتد.

یزدانی اضافه کرد: اصلی‌ترین دلیل مشخص نبودن علائم سکته مغزی شباهت نشانه‌های شروع آن با سایر بیماری‌ها است که فرد در لحظات ابتدایی که زمان طلایی برای رساندن بیمار به بیمارستان است، متوجه آن‌ها نمی‌شود. این عارضه به شکل انحصاری مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به‌همین دلیل بعد از بروز آن بدن فرد با اختلالات شدیدی مواجه خواهد شد، بنابراین افراد برای تشخیص و پیشگیری و انجام خطر می توانید با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشتی به محل زندگی خود از این خدمات بهره مند شوند.

خروج از نسخه موبایل