نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

باشگاه‌های اروپا چگونه به سوددهی می‌رسند؟

فوتبال باشگاه‌های اروپا فوتبال اروپا جام قهرمانی

فوتبال باشگاه‌های اروپا فوتبال اروپا جام قهرمانی

اخبار ورزشی / باشگاه‌های اروپا : سال گذشته باشگاه بارسلونا با بحران مالی مواجه شد به طوری که مجبور به از دست دادن فوق ستاره خود لیونل مسی شد و با تعدادی از بازیکنان درجه یک خود به توافق رسید که با کمترین رقم ممکن به کار خود در این باشگاه ادامه دهند.
اکنون بعد از گذشت یکسال مدیران باشگاه اعلام کرده‌اند که در پایان این فصل به سودی معادل ۲۴۷ میلیون یورو خواهند رسید.
برای رسیدن به این وضع مدیران باشگاه از هیچ تلاشی دریغ نکردند و نکته جالب این بود که در این یکسال همه اعداد و ارقام هزینه و درآمد باشگاه را به اطلاع هواداران خود ‌رساندند.
سال گذشته در فوتبال ما هم اتفاق نادری افتاد و آن فروش قسمتی از سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در بورس بود.
قصد ورود به چگونگی فروش سهام نداریم چون بحث تخصصی است و در حوزه ورزش نیست ولی ماحصل این‌کار طبق ادعای دست‌اندرکاران، واریز مبلغی حدود ۳۵۰ میلیارد تومان به حساب دو باشگاه بود.
آیا تا امروز خبری در مورد سرنوشت این مبلغ منتشر شده است؟ آیا معلوم شده که در آمد هر دو باشگاه از منابع مختلف دقیقاً چقدر بوده است؟
چند هفته قبل هر دو باشگاه به سازمان بورس در یک برگه، فقط رقم قرارداد بازیکنان را اعلام کردند که آن‌هم کامل نبود و نام چند بازیکن اعلام نشده بود.
یکی از منابع درآمد اصلی باشگاه بارسلون جذب حامی مالی است. حامی مالی معمولاً شرکت‌ها و هلدینگ‌های تجاری هستند که برای تبلیغ خود از فضای تبلیغاتی باشگاه های فوتبال استفاده می‌کنند.
مسیر درست جذب حامی مالی در حوزه ورزش، شفاف بودن فعالیت‌های مالی باشگاه ورزشی و کسب اعتبار و اطمینان است تا حامیان مالی بتوانند بدون دغدغه و نگرانی بابت هزینه تبلیغاتی وارد قرارداد شوند. اتفاقی که در فوتبال ما دقیقاً بر عکس است و حوزه مالی و رقم سود و زیان باشگاه‌ها چنان مبهم است که حتی با حسابرسی دقیق هم امکان شفاف سازی آنها وجود ندارد.
آیا کسی می‌داند در صورت واریز چه مبلغی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال همه بدهی‌های خود را می پردازند و هزینه نهایی یک‌سال آنها چقدر است؟
با واریز چه مبلغی مسئولان دو باشگاه اعلام خواهند کرد که باشگاه هیچ بدهی ندارد و دیگر برای خرید آب معدنی و پول هتل، آه و ناله نمی‌کنند؟
با این شرایط هیچ حامی مالی واقعی جذب این باشگاه‌ها نخواهد شد و باید مانند گذشته به دنبال حامی مالی سفارسی و دستوری بروند. هر زمان هم بابت شفاف نبودن حساب و کتاب سرو صدایی بلند می‌شود فوراً موضوع حق پخش تلویزیونی پیش کشیده می‌شود تا با فرافکنی اصل ماجرا فراموش شود.
به هر حال باشگاه بارسلون نشان داد اگر مدیریت درست باشد، باشگاه پر هوادار می‌تواند از هر چالش مالی بزرگی سالم گذر کند و حتی به سوددهی هم برسد.

روزنامه اطلاعات / داود مختاریانی

خروج از نسخه موبایل