نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

برای پیشگیری از آلزایمر چه کنیم ؟

آلزایمر زوال عقل سالمندی

آلزایمر زوال عقل سالمندی

مقالات پزشکی و سلامت / آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که به صورت خاص با اختلال در حافظه همراه است اما می‌تواند مشکلات دیگری مثل اختلال تفکر، افسردگی، عدم تشخیص زمان و مکان، اختلال تکلم، کاهش قدرت حرکت و … همراه شود. آلزایمر اغلب در سالمندان و به خصوص سنین بالاتر از ۶۵ سال بروز می‌یابد. این بیماری سال‌ها قبل از بروز علائم شکل گرفته و با گذشت زمان پیشرفت می‌کند. ابتدا باید علت، توسط یک دکتر مغز و اعصاب خوب بررسی شود سپس برای پیشگیری و یا درمان اقدام شود.

مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده آلزایمر:

سن

ژنتیک

عوامل کولینرژیک

گروه خونی

جنسیت

سبک زندگی و رفتارهایی که یک فرد در طول زندگی از خود بروز می‌دهد بر بیماری آلزایمر موثر است. در ادامه به روش‌هایی که می‌تواند در جلوگیری از آلزایمر موثر باشد اشاره می‌کنیم.

زوال عقل آلزایمر

یادگیری یک زبان دیگر

برای جلوگیری از آلزایمر ذهنتان را فعال نگه داشته و به چالش بکشید. در واقع مغز نیز برای حفظ سلامت خود مثل جسم به ورزش احتیاج دارد. برای فعالیت ذهنی جهت پیشگیری از آلزایمر روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود که مکالمه یک زبان جدید از بهترین‌های آن به حساب می‌آید.

کاهش استرس

همانطور که می‌دانید استرس می‌تواند به عنوان یک عامل مخرب بر سیستم‌های مختلف بدن تاثیر گذاشته و باعث ایجاد بیماری شود. یکی از سیستم‌های حساس بر استرس، اعصاب است که آلزایمر نیز یکی از این تاثیرات است. استرس خصوصا به صورت مزمن می‌تواند با افزایش سن همراه شده و منجر به ابتلا یا عود بیماری آلزایمر شود. علاوه بر این استرس به طور کامل سیستم یادگیری را مختل کرده و از این طریق باعث افزایش احتمال آلزایمر شود.

توجه داشته باشید، استرس به خودی خود مضر نیست و یک عامل تحریک کننده در مواقع ضروری محسوب می‌شود؛ اما استرس مزمن است که به بدن آسیب وارد می‌کند و باید کنترل شود. از آنجایی که استرس میتواند در زندگی فرد تاثیر زیادی داشته باشد، در صورت داشتن استرس در طولانی مدت حتما به یک روانپزشک مراجعه کنید تا روند درمانی شما آغاز شود.

فعالیت های ورزشی

انجام فعالیت‌های ورزشی

انجام فعالیت ورزشی را می‌توانید به منظور پیشگیری از آلزایمر در سبک زندگی، بگنجانید. ورزش و فعالیت برای قلب، گردش خون و کنترل وزن و قند خون مفید است؛ اما یکی از مهم‌ترین تاثیرات آن حفظ سلامت مغز است. در مقابل، نشستن طولانی مدت و بی تحرکی باعث کاهش فعالیت مغز و در نتیجه آسیب به سلامت مغز می‌شود.

جلوگیری از ضربه به سر

هر گونه ضربه به سر احتمال رسوب پلاک‌ها در مسیر‌های عصبی و در نتیجه آلزایمر را افزایش می‌دهد. بنابراین برای جلوگیری از آلزایمر باید تا حد امکان ضربه به سر را کنترل کنید. در برخی ورزش‌ها مثل ورزش‌های توپی، ورزش‌های رزمی و … احتمال ضربه به سر بالا است و به همین دلیل بهتر است به صورت ایمن در این ورزش‌ها شرکت کنید. همچنین ضربه وارد شده در تصادفات می‌تواند علاوه بر آلزایمر مشکلات مغزی و عصبی بسیاری ایجاد کند.

معاشرت با دیگران

طبق تحقیقات، معاشرت مناسب و سالم با دیگران می‌تواند باعث تنظیم ناقل‌های عصبی و هورمون‌ها شده و از این طریق به پیشگیری از آلزایمر کمک کند. بهتر است در گروه‌های دوستانه و فعالیت‌های اجتماعی حضور پررنگ‌تری داشته باشید تا علاوه بر داشتن روحیه سالم، از ایجاد بیماری‌های مختلف مثل آلزایمر جلوگیری کنید.

مصرف سیگار

عدم مصرف سیگار و الکل

دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی با کاهش خونرسانی به مغز آسیب زیادی به آن وارد می‌کنند و ممکن است باعث ابتلا به آلزایمر شوند. علاوه بر این سیگار و الکل مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد می‌کنند که فرد را در معرض طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند بیماری های قلبی و عروقی قرار می‌دهد که در چنین وضعیتی متخصص قلب پیشنهاد ترک سیگار را به بیمار خواهد داد.

بهبود تغذیه

مصرف مایعات فراوان با حفظ آب بدن باعث می‌شود مغز دچار کم آبی نشده و در معرض آسیب قرار نگیرد. همچنین مواد غذایی مثل گوشت ماهی،‌ میگو و صدف با تامین چربی مفید مورد نیاز مغز، باعث تقویت آن می‌شود. اگر قصد دارید به طور کلی مغز و بدن سالمی داشته باشید،‌ می‌بایست تغذیه سالم داشته باشید، ورزش کنید و از مواد و فعالیت‌های آسیب‌زا اجتناب کنید.

خروج از نسخه موبایل