نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

بررسی افت تحصیلی دانش‌آموزان در اجلاس سراسری آموزش و پرورش

نتایج نتایج آزمون مدارس سمپاد

نتایج نتایج آزمون مدارس سمپاد

اخبار آموزشی / معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اجلاس امسال مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور ۱۰ موضوع در حوزه آموزش و پرورش را بررسی می‌کند، گفت: تقویت مدارس دولتی از جمله موضوعاتی است که در اجلاس امسال بحث خواهد شد چراکه به دنبال ارائه برنامه مدون و بسته جامع در این حوزه هستیم تا دغدغه افت تحصیلی دانش‌آموان در قالب این برنامه بررسی شود.

به گزارش ایسنا، احمد لاشکی در نشست خبری سی و هفتمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: یکی از کارگروه‌های ده گانه امسال کارگروه تقویت مدارس دولتی است.

تحصیل حدود ۱۲ میلیون دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۴ میلیون در مدارس خاص و غیردولتی

وی ادامه داد: باید برای تقویت مدارس دولتی راهکاری پیدا کنیم، اینکه آیا مدارس سمپاد، شاهد، هیات امنایی و نمونه دولتی در این قالب می‌آیند یا خیر؟. اینها بررسی می‌شود. از حدود ۱۶ میلیون دانش آموز، ۴ میلیون دانش آموز در مدارس خاص و غیر دولتی و حدود ۱۲ میلیون دانش آموز در مدارس دولتی هستند، از این رو مدارس دولتی برایمان مهم و دغدغه ما است.

بررسی افت تحصیلی دانش‌آموزان

رئیس ستاد مرکزی اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور، تاکید کرد: بدنبال ارائه برنامه مدون و بسته جامع در حوزه تقویت مدارس دولتی هستیم تا دغدغه افت تحصیلی دانش آموز در این قالب بررسی شود.

به گفته معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش سی و هفتمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور، امسال طی سه روز از چهارشنبه ۲۵ مرداد تا جمعه ۲۷ مرداد به صورت حضوری و برخط برگزار می‌شود.

همچنین لاشکی این را هم گفت که در اجلاس امسال، برای اولین بار مشاور امور زنان و خانواده استان‌ها تماما درجلسات حضور دارند.

رئیس ستاد مرکزی اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه شعار اجلاس امسال «معلم تمدن ساز، مدرسه اثربخش و ایران قوی» است، توضیح داد: یکی از ایراداتی که در نظام تعلیم و تربیت کشور ما وجود دارد عدم ثبات مدیریت است. در آخرین دیدار معمان با مقام معظم رهبری در اردیبهشت ۱۴۰۲ رهبری تذکر و گله‌ای داشتند در خصوص اینکه از سال ۹۲ تا کنون چه تعداد مدیر تغییر کرد و چه تعداد سرپرست گذاشته شده است. این امر ساختار کار ما برای برگزاری اجلاس را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد. اکنون قریب به دو ماه است که وزیر جدید آمده است و فرصت اینکه اجلاس چطور برگزار شود در دسترس نبود. از این رو با مضیقه زمانی مواجه شدیم و نشد به صورت کاملا حضوری اجلاس برگزار شود و به ناچار به سمت حضوری و مجازی رفتیم.

وی افزود: اجلاس امسال سه روزه برگزار می‌شود و روسای آموزش و پرورش استانها در مرکز استان به صورت حضوری گرد هم خواهند بود. مدیریت مجموعه هم در تهران و در اردوگاه شهید باهنر پیش بینی شده است. روسای سه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، شهرستانهای استان تهران و استان البرز نیز به صورت ستادی در اردوگاه باهنر حضور دارند و ۲۹ اداره کل در مراکز استانها خواهند بود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش درباره مدعوین اجلاس امسال نیز گفت: به جز حدود بالغ بر ۷۳۰ روسای آموزش و پرورش کشور، تمامی مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، مدیران کل نوسازی و توسعه تجهیز استان ها، روسای دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در استان‌ها، کانون پرورش فکری استان‌ها، ادارات عشایری در ۱۲ استان و ادارات مدارس استثنایی سراسر کشور در اجلاس شرکت می‌کنند و برای اولین بار مشاور امور زنان و خانواده استان‌ها تماما در اجلاس امسال حضور خواهند داشت.

لاشکی با بیان اینکه در اجلاس امسال سعی کردیم کمتر از مدیران بیرونی دعوت کنیم، خاطر نشان کرد: سال گذشته حدود ۶ وزیر و جمعی از معاونین وزراء و … در اجلاس حضور داشتند. امسال به منظور هماهنگی برای شروع سال تحصیلی، بیشترمدعوین درون دستگاه مد نظر ما بود. همچنین اگر برنامه تغییر کند، معاون اول رئیس جمهوری نیز در اجلاس حضور خواهند داشت. برنامه درس اخلاق از اساتید به‌نام حوزه و سخنرانی‌های مرتبط با موضوع هم خواهیم داشت.

به گفته وی، اهداف اجلاس امسال در چند محور رصد می‌شود که اولین موضوع تبیین برنامه‌های آموزش و پرورش در پاسخگویی به منویات رهبری از وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس ستاد مرکزی اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور، یادآور شد: پس از اینکه صحرایی از مجلس رای اعتماد گرفت، رئیس جمهوری ۱۲ ماموریت مهم به وزیر دادند که باید اجرایی شود. یکی از موضوعات این اجلاس این است که به آن ماموریت‌های ۱۲ گانه برسیم. نکته بعد ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه ریزی مرتبط با اجرای سند تحول بنیادین و آغاز سال تحصیلی جدید است. یکی از کارگروه‌های اجلاس تدوین نقشه راه سند تحول است که مسئولیت آن به قرارگاه سند تحول سپرده شده و دبیرخانه آن در استان گلستان قرار دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال ۱۰ استان، دبیرخانه ۱۰ موضوع اجلاس شده‌اند، عنوان کرد: تقویت، تعامل و همکاری متقابل با دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی برای حل مسائل آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌های ما برای این اجلاس است. مواد ۸۶ تا ۱۰۲ لایحه‌ای که دولت برای برنامه هفتم توسعه فرستاد مربوط به آموزش و پرورش می‌شود. با مجلس نشست داشتیم تا این مواد تقویت شود. یکی از مواد آن این است که آموزش و پرورش به مثابه امری ملی است یعنی همه دستگاه‌ها باید به کمک آموزش و پرورش آیند و او را تنها نگذارند.

لاشکی همچنین موضوعات مورد بررسی در این اجلاس سه روزه را بیان کرد و گفت: تبیین جایگاه آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه یکی از موضوعات ما است. یکی دو هفته طول می‌کشد برنامه هفتم به صحن علنی رود و در این فرصت می‌توان آن را پخته تر کرد. موضوعات بعدی بررسی روش‌های تامین مالی پایدار برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت، صیانت از مقام و جایگاه معلم و نهاد تعلیم و تربیت در جامعه و فضای رسانه‌ای و مجازی، تقسیم کار ملی برای پیاده سازی سند تحول است. تدوین نقشه راه سند تحول در اجلاس انجام می‌شود و مسئولیت آن با قرارگاه سند تحول است.

وی گفت: موضوع ارتقاء جایگاه معلم با محوریت در استان فارس، آغاز سال تحصیلی جدید با محوریت استان اصفهان، تقویت مدارس دولتی با محوریت خراسان شمالی، ساماندهی نیروی انسانی و مدیریت کمبود نیروی انسانی با محوریت مرکز نیروی انسانی وزارتخانه در شهرستان های استان تهران، مدیریت آسیب‌های سیاسی و اجتماعی و صیانت از کودک در برابر هجمه جنگ شناختی با محوریت دبیرخانه کرمانشاه، برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی و مدرسه با محوریت استان قم، نقش‌ها و ماموریت‌های جدید مدارس با محوریت دبیرخانه استان البرز، تقویت نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی با محوریت دبیرخانه شهر تهران و پوشش تحصیلی و تضمین فرصت‌های یادگیری عادلانه با محوریت دبیرخانه استان کرمان در این اجلاس، بررسی می‌شود.

خروج از نسخه موبایل