نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۳ و ۳۰ سال پژوهش و یادگیری

برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۳

برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۳

سایت خبری و تحلیلی رشد / «آن لوهیلیر» از برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۳ در مصاحبه با وب‌سایت «نوبل پرایز»، از احساس خود نسبت به برنده شدن این جایزه بزرگ سخن گفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوبل پرایز، زمانی که «آدام اسمیت»(Adam Smith) از وب‌سایت «نوبل پرایز»(Nobel Prize) چند ساعت پس از اعلام اسامی برندگان جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۳ با «آن لوهیلیر»(Anne L’Huillier) تماس گرفت، او گفت که سرش کمی شلوغ است. لوهیلیر در این تماس کوتاه توضیح داد که از دریافت جایزه احساس ویژه‌ای دارد و تحقیقاتش در مورد رنگ‌های نور که در دهه ۱۹۸۰ منتشر شدند، همچنان او را به هیجان می‌آورند.

لوهیلیر: سلام

اسمیت: سلام، آدام اسمیت هستم و از وب‌سایت نوبل پرایز تماس می‌گیرم. با آن لوهیلیر صحبت می‌کنم؟

لوهیلیر: بله اما الان کمی سرم شلوغ است.

اسمیت: می‌توانم این شرایط را تصور کنم و قول می‌دهم بیش از دو یا سه دقیقه شما را پای تلفن نگه ندارم.

لوهیلیر: بسیار خوب

اسمیت: بسیار سپاسگزارم و تبریک می‌گویم.

لوهیلیر: سپاسگزارم

اسمیت: من متوجه شدم که وقتی این خبر را شنیدید، در حال تدریس کردن بودید و می‌خواستم بدانم نظر دانشجویان شما در مورد این خبر چیست.

لوهیلیر: فکر می‌کنم آنها خیلی خوشحال بودند.

اسمیت: البته

لوهیلیر: واقعا سرگرم‌کننده بود، بگذارید این طور بگویم.

اسمیت: این خبر احتمالا موضوع درس را عوض کرده است.

لوهیلیر: بله، اما من تلاش کردم به درس دادن ادامه بدهم.

اسمیت: این نشان‌دهنده حضور ذهن فوق‌العاده است. من به یاد می‌آورم که شما تا سال ۲۰۱۵ در کمیته نوبل بودید. بنابراین، از همه رخدادهای پشت صحنه آگاه هستید و می‌دانید که چه چیزی به دریافت کردن جایزه انجامید. آیا دانستن این اطلاعات به نوعی آن را خاص‌تر می‌کند؟

لوهیلیر: بله، بله، قطعا همین طور است و من می‌دانم که گرفتن جایزه نوبل بسیار دشوار است و از کارهای پشت صحنه آن که توسط کمیته نوبل انجام می‌شوند، آگاه هستم. بنابراین، بسیار قدردان هستم.

اسمیت: می‌توانم در مورد هیجان مطالعه کردن جنبه‌های مخفی نور و رنگی که می‌توانید ایجاد کنید، از شما بپرسم؟ حدس می‌زنم تقریبا ۴۰ سال پیش بود که شما این کار را آغاز کردید. چه چیزی مطالعه کردن روی این موضوع را هیجان‌انگیز می‌کند؟

لوهیلیر: این یک پژوهش اساسی، جدید، غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده بود. درک آن مدتی طول کشید و چندین سال زمان برد. بنابراین مطالعه و تلاش برای درک بیشتر و جستجوی برنامه‌ها و کشف چیزهای جدید با کمک آن طی سال‌ها بعد بسیار جالب بود.

اسمیت: به نظر می‌رسد پیچیدگی تئوری و عملی بودن تولید، ترکیب فوق‌العاده‌ای باشد.

لوهیلیر: بله، منظورم این است که حوزه مطالعه ما را بسیار هیجان‌انگیز می‌کند و حتی اکنون که ۳۰ سال از آغاز آن می‌گذرد، ما هنوز در حال یادگیری چیزهای جدید هستیم و هنوز برای بهبود روند برای برخی از برنامه‌ها تلاش می‌کنیم. بنابراین، این یک فیزیک پیچیده است؛ اما آن را بسیار جالب می‌کند.

اسمیت: همین طور است. بسیار از شما سپاسگزارم و از این که در این شرایط با من صحبت کردید، تشکر می‌کنم. باز هم تبریک می‌گویم.

لوهیلیر: سپاسگزارم

اسمیت: خدانگهدار

لوهیلیر: خدانگهدار

خروج از نسخه موبایل