نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

بیمه سبد سهام، آرامش سهامداران خرد را در پی دارد

بورس بیمه بازار سهام بازار بورس

بورس بیمه بازار سهام بازار بورس

مقالات اقتصادی: رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است که بیمه سبد سهام سهامداران افراد حقیقی یک تدبیر مناسب برای جلوگیری از ترس و واهمه سهامداران خرد از ریزش قیمت‌ها در بازار سهام است، چراکه آنها می‌توانند با اطمینان خاطر در بازار بمانند و حداقل از دریافت سود ۲۰ درصدی مطمئن باشند.
غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با ایرنا، درباره اقدامات سازمان بورس در جهت بازگشت اعتماد سهامداران، گفت: یکی از موضوعات مهم درباره حمایت از سهامداران، بیمه سبد سهام است که از طریق آن افراد می‌توانند بصورت سالانه تا ۱۰۰ میلیون تومان از سهام خود را مورد حمایت ۲۰ درصدی قرار دهند که اتفاقی خوب برای سهامداران خرد است.
وی افزود: این تصمیم سازمان بورس، زمینه‌ساز اطمینان خاطر سهامداران خرد است که دیگر در معاملات سهام در صف خرید یا فروش قرار نمی‌گیرند و بدون دغدغه از دریافت سود حداقلی در سال بعد مطمئن هستند. مصباحی مقدم تاکید کرد: این اقدام کمک می‌کند که نوعی آرامش روانی بر جامعه سهامداری بویژه سهامداران خرد حاکم شود و آنها به دلیل دریافت سود تضمین شده از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند.
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نظام گفت: سهامداران زیادی در بازار وجود دارند که تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اقدام به خرید سهام در بازار کرده یا می‌کنند؛ بنابراین با توجه به تعداد قابل توجه این دسته از سهامداران در بازار، استفاده از بیمه سهام را می‌توان بعنوان یک اقدام مثبت در راستای ایجاد ثبات و تعادل در بازار اعلام کرد.
وی افزود: همواره چنانچه شرایطی غیرعادی در بازار ایجاد شده نگرانی سهامداران را به همراه داشته باشد، شاهد ایجاد صف‌های فروش طولانی برای سهام خواهیم بود و در این راستا سرعت نزول قیمت سهامی که سهامداران عرضه می‌کنند، افزایش خواهد یافت.مصباحی مقدم افزود: در این شرایط بکارگیری بیمه سهام موجب جلوگیری از التهاب بازار سهام می‌شود و آرامش نسبی را بر بازار حاکم می‌کند.
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: وقتی سهامداران از امروز بتوانند برای یک سال، سبد سهام خود را با بازدهی ۲۰ درصدی بیمه کنند، بعبارتی ریزش‌های بازار برای آنها هراس‌آور نخواهد بود و همین بیمه سهام به مرور باعث ثبات بخشی به روند معاملات می‌شود.
سرمایه مردم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم بیمه می‌شود
مدیرعامل شرکت بورس تهران نیز گفت: بغیر از موضوع بحث بیمه سبدهای سهام افراد خرد بازار سرمایه تا ۱۰۰ میلیون تومان، برای حمایت از سرمایه‌گذاران غیرمستقیم بازار سرمایه حتی سرمایه‌گذاری افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بعد ابلاغ سازوکار مربوطه توسط سازمان بورس تضمین خواهد شد.
محمود گودرزی در پاسخ به این پرسش که آیا سهامداران باید به ازای هر سهم یک ورقه تبعی خریداری کنند یا خیر به میزان ارزش پرتفوی باید یک ورقه خریداری شود؟ گفت: بعد از ابلاغیه سازمان بورس و اعلام سازوکارهای مربوطه، یک نماد اعلام خواهد شد که مردم می‌توانند با یک ریال از طریق بورس تهران اقدام به خرید این اوراق کنند. با خرید این اوراق یک ریالی، کل سبد سهام مردم به علاوه یک سود ۲۰ درصدی تضمین و بیمه می‌شود.
نکته بسیار مهم برای این اوراق این است که باید در این بازه زمانی یک ساله فرد هیچ‌کدام از سهام داخل پرتفوی خود را نفروشد چراکه اگر سهمی فروخته شود این بیمه کارکرد خود را از دست خواهد داد. گودرزی افزود: مبنای محاسبه بازدهی سرمایه‌گذاران براساس سازوکاری است که سازمان بورس و اوراق بهادار به ما اعلام می‌کند و ما آن را در اطلاعیه‌ای به صورت شفاف عنوان می‌کنیم.
همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس حمایت‌های خود را محدود به بسته ۱۰ بندی نمی‌کند، جهت افزایش اثرگذاری اقدامات حمایتی، قصد ارائه یک پیشنهاد چند بندی به ستاد اقتصادی دولت را داریم و در تلاش برای اخذ مصوبه‌هایی در راستای رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام هستیم.
مجید عشقی گفت: با پیگیری‌های انجام شده، منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به بازار سهام وارد شد و برای نخستین بار این صندوق با کد معاملاتی خود اقدام به خرید سهام کرده است؛ این اقدام خوبی برای دولت و بازار سهام محسوب می‌شود، چراکه دارایی‌های ریالی این صندوق بنوعی تبدیل به دلار شده است.
عشقی گفت: با توجه به افت قیمت سهام، می‌توان این موضوع را این‌گونه تعبیر کرد که یک دارایی را در عوض اینکه با نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی تهیه کنند، آن را با نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی خریداری کرده‌اند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به بیان دیگر صندوق توسعه ملی که یک منبع بین نسلی بحساب می‌آید، دارایی ارزنده‌ای را در قیمت‌های بسیار نازلی اندوخته کرده و این اقدام برای کشور و شرایط فعلی بازار سهام مناسب است؛ امیدواریم این اقدام در آینده نیز تداوم پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جهت افزایش اثرگذاری اقدامات حمایتی، قصد ارائه یک پیشنهاد چند بندی (سه الی چهار بند) به ستاد اقتصادی دولت را داریم و در تلاش برای اخذ مصوبه‌هایی در راستای رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام هستیم.
عشقی تصریح کرد: باید بطور مشخص و براساس اولویت موضوعات مطرح، پیشنهادهای خود را به ستاد اقتصادی دولت اعلام کنیم تا به این واسطه دغدغه‌های اصلی فعالان بازار سهام همچون حذف هاب‌های اروپایی از فرمول نرخ خوراک، حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری و… برطرف شود؛ در تلاشیم تا هرچه سریع‌تر این موارد تعیین و تکلیف و سایه سنگین آنها تا سال آینده از سر بازار سرمایه رفع بشود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: بخشی از اصلاحات مربوط به بودجه می‌شود و بخش دیگری نیز باید در روح حاکم بر بودجه لحاظ شود و کلیت ارکان آن را در نظر داشته باشند.
عشقی با اشاره به یکی از تردیدهای این روزهای سهامداران، گفت: حاشیه سود شرکت‌ها بعلت اوضاع اقتصاد جهانی و افت قیمت کامودیتی‌ها، کاهش داشته است، اما نباید به این موضوع وزن زیادی داد؛ چراکه با منطق سرمایه‌گذاری، سهام شرکت‌ها برای سه ماه خریداری نمی‌شوند و افراد باید با نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند؛ این نوسان‌ها کاملا طبیعی است و قطعا چنین شرایطی باقی نخواهد ماند؛ از طرفی تمامی این شرایط و مشکلات در قیمت‌های فعلی منعکس شده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: با ورود پول‌های جدید این فضا کنترل خواهد شد و تمامی خریداران اثرات مثبت آن را در بازه یک‌ساله خواهند دید.

خروج از نسخه موبایل