نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

تایید وجود پشه خطرناک در شمال کشور

پشه آلبو پیکتوس

آلبو پیکتوس

پایگاه خبری و تحلیلی رشد : احمد رئیسی، رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت درباره بروز بیماری‌های منتقله از پشه آئدس و همچنین اظهاراتی مبنی بر رسیدن این پشه به شمال کشور و نزدیکی تهران گفت: واقعیت این است که باید در این زمینه مراقب باشیم. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای نیست که این پشه مشکل امروز و فردای تهران باشد اما، ممکن است که در آینده مشکل همه جای مملکت باشد؛ همانطور که مشکل خیلی از کشورهای اطراف ما است.

وی افزود: در پشه آئدس دو گونه ناقل تب دانگ داریم که یکی مخصوص مناطق معتدل دنیا است که بویژه در جنوب اروپا و برخی نقاط خنک‌تر دیده می‌شود و همین پشه هم اخیرا (حدود یک ماه و نیم قبل) در شمال ایران در نقاط انزلی، رشت و آستارا دیده شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا این پشه برای اولین بار در این نقاط روئیت شده است یا خیر؟، توضیح داد: نمی‌توانیم دقیقا بگوییم که برای اولین بار بوده است.

در واقع دانشجویی که در حال نگارش تِز خود در انزلی بوده است متوجه می‌شود که این پشه‌ها مشکوک هستند که از جنس آئدس باشند و این موضوع را با استاد خود در میان می‌گذارد و این موضوع پس از تایید وی، به تایید ما هم می‌رسد.

وی افزود: بنابراین وجود پشه آئدس “آلبو پیکتوس” در نقاط شمالی کشور در مناطق ذکر شده تایید شده است. البته دو نوع پشه آئدس “آلبو پیکتوس” و “اجیپتی” بومی کشور ما نیست.

رئیسی ادامه داد: این نوع از پشه آئدس “آلبو پیکتوس” است و با آنچه که پیش‌تر در نقاط جنوبی کشور روئیت شده بود، متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان قضاوت کرد که این پشه‌ها از جنوب کشور وارد مناطق شمالی شده باشند.

تا پیش از مورد اخیر و مشاهده پشه در نقاط شمالی، مشاهده این پشه‌ به استان هرمزگان و بخش‌های بندرعباس، بندر لنگه، جزیره هرمز، سیریک و یک بار هم در جزیره کیش محدود بود.

منبع: ايسنا

خروج از نسخه موبایل