نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

تحلیلی از ازدواج حضرت امام حسن عسکری(ع)

حضرت امام حسن عسکری (ع)

حضرت امام حسن عسکری (ع)

ویژه شهادت حضرت امام حسن عسکری / ماجرای ازدواج آن بزرگوار از جمله رخدادهایی بود که در زمان پدر اتفاق افتاد و آن گونه که از منابع بر می‏آید در این زمینه چهار نظریه وجود دارد.
نخست، ملیکه دختر یشوعا فرزند قیصر روم: شیخ صدوق به سند خود از ابوالحسین بن محمد بن بحر شیبانی نقل کرده که: «گفت: در سال ۲۸۶ ه. ق وارد کربلا شدم و قبر [فرزند] غریب رسول خدا را زیارت نمودم و به بغداد باز گشتم و در هوای گرم و سوزان به مقبره‏ ی قریش رفتم. چون به بارگاه امام کاظم علیه‏ السلام رسیدم و نسیم تربت رحمت بار او را، که بوستان‏های آمرزش و غفران، آن را در میان گرفته بود، فرو بردم و با اشک‏های پیاپی و ناله‏ های دمادم بر او گریستم به گونه‏ ای که اشک مانع دید من شده بود. هنگامی که آرام گرفتم، دیده گشودم و پیرمردی را دیدم با پشتی خمیده و شانه‏ هایی کوژ که پیشانی و دستانش در اثر سجده، پینه بسته بود. آن پیرمرد به فرد دیگری که در سر قبر، کنار او بود می‏ گفت: ای برادرزاده، عمویت به وسیله ‏ی اسرار علوم ارزشمندی که جز سلمان نداشت، و آن دو سید آن را بدو سپردند، مقامی بس ارجمند یافته است. وفات عمویت نزدیک است و روزهای آخر عمر خویش را می‏ گذراند و از اهل ولایت کسی را ندارد که اسرار خود را به وی بسپارد.

حضرت امام حسن عسکری (ع)

من با خود گفتم: پیوسته رنج سفر بر خود هموار کرده و سوار بر شتر و استر برای کسب دانش از این سو به آن سو می‏ روم و اکنون از این پیرمرد سخنی می‏ شنوم که دلالت بر علم فراوان و آثار عظیم و برجسته‏ ای دارد.
گفتم: ای پیرمرد، آن دو سید کیستند؟

حضرت امام حسن عسکری (ع)

محور مورد اتفاق

  1. همسر امام عسکری و مادر حضرت قائم علیه‏السلام کنیز بوده است.
  2. آن کنیز در خانه‏ی حکیمه دختر امام جواد علیه‏السلام به سر می‏برده است.
  3. حکیمه بود که در ازدواج امام عسکری علیه‏السلام با این کنیزک، با برادر خود امام هادی علیه‏السلام گفت و گو نمود.
    اما آنچه محل اختلاف است این که آیا این کنیز همان کنیزی است که بشر بن سلیمان به دستور امام هادی علیه‏السلام آن را خریداری کرد و یا کنیز حکیمه بوده و او آن را به امام عسکری علیه‏السلام هدیه کرد و یا کنیزک در خانه‏ی حکیمه تولد یافته بود؟ و آیا این ازدواج نتیجه‏ی درخواست حکیمه از امام حسن عسکری علیه‏السلام بود که درباره‏ی آن با برادرش گفت و گو کرد یا به فرمان امام عسکری علیه‏السلام انجام شده بود؟ و آیا این کنیز دختر یشوعا بوده و یا در خانه‏ی حکیمه متولد شده یا دختر زید علوی بوده است؟ و آیا نام وی ملیکه، نرجس، صقیل، حکیمه یا ریحانه بوده و یا نام دیگری داشته است؟
    آنچه از این قضیه مبهم بوده و برایمان روشن نیست یا بیان گشته ولی به ما نرسیده است یا در منابعی آمده، ولی بدان دست نیافته‏ ایم، موضوع ازدواج حضرت است که در چه سالی واقع شده و آیا فرزندی غیر از حضرت حجت علیه‏ السلام برای امام عسکری علیه ‏السلام متولد شده یا خیر؟
حضرت امام حسن عسکری (ع)

پی نوشت مطالب

  1. صدوق، کمال الدین، ص ۴۱۷؛ مسعودی، دلائل الامامه، ص ۲۶۳؛ طوسی، الغیبه، ص ۱۲۴٫
  2. صدوق، کمال الدین، ج ۲، ص ۴۲۶٫
  3. عیون المعجزات، ص ۱۳۸٫
  4. حسین بن حمدان، هدایه الکبری، ص ۳۲۸٫
  5. شهید اول، دروس، ص ۱۵۵؛ بحار، مجلسی، ج ۵۱، ص ۲۸٫
    منبع : پرسمان
خروج از نسخه موبایل