نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

تحلیل سیاسی هفته

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی

مقالات سیاسی / «واقعه غدیر» این هفته همچون «سراج منیر»، نورافشانی کرده و راه سعادت را به بشریت نشان داد ولی غدیر در طول زمان و اعصار اگر تنها به عنوان یک واقعیت تاریخی مورد بحث و تبلیغ قرار گیرد، جفای بزرگی در حق این حقیقت ناب و جانمایه رسول گرامی اسلام و عصاره شریعت پاک محمدی(ص) خواهد بود، ولی اگر غدیر به مثابه نص الهی که اگر پیامبر خاتم در حجه‌‌الوداع آنرا ابلاغ نمی‌کرد رسالتش را انجام نداده بود، در نظر گرفته شود، حلقه وصل بعثت و نبوت با قرآن و تحقق آرمانهای الهی خواهد بود و بشریت را در همه دورانها و پیچ‌های سخت تاریخی، هدایت خواهد کرد.
این روزها کرونا نه‌تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان عرصه تاخت و تاز را برای خود فراهم دیده و از عارضه «عادی ‌انگاری» برای اوجگیری استفاده کرده است. شیب تند ابتلا، بستری و مرگ و میر این ویروس منحوس دوباره جهان را در تله موج جدیدی قرار داده که باید آنرا جدی تلقی کرد.
یکی از توصیه‌های جهانی در شرایط بازگشت مجدد سویه‌های کرونا، تزریق شش‌ماهه یادآورها، عدم حضور در تجمع‌ها و استفاده از ماسک در مراکز عمومی است ولی متاسفانه مثل بقیه موارد که در کشور ما سطحی گرفته می‌شود، از کنار این هشدارها به سادگی عبور می‌کنیم و همه تجمع‌ها را برگزار می‌کنیم غافل از اینکه خطر در کمین تجمعات است.
روز سه‌شنبه، تهران میزبان «اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه» بود و روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه هفتمین دور از این مذاکرات را به امید صلح پایدار در سوریه برگزار کردند. در حاشیه این اجلاس ملاقاتهایی جداگانه میان روسای جمهور انجام شد و در دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با رهبر انقلاب، ایشان با تاکید بر تمامیت ارضی سوریه، حمله نظامی به سوریه را به ضرر منطقه و به نفع تروریستها دانسته و گفتند: «رژیم صهیونیستی از عوامل اصلی ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی است و نباید به رژیم صهیونیستی و آمریکا تکیه کرد». ایشان همچنین تصریح کردند «اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد».
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در دیدار رئیس‌جمهور روسیه، اشغال مناطق حاصلخیز و نفت‌خیز شرق فرات در سوریه به وسیله آمریکا را محکوم کرده و گفتند «آمریکایی‌ها باید از این منطقه بیرون رانده شوند و شرق فرات باید تحت کنترل نیروهای سوریه قرار بگیرند».
این نشست سه‌جانبه هرچند در موضوع سوریه بود ولی حواشی مهم آن از نگاه کارشناسان و صاحبنظران منطقه‌ای دور نماند. خبرگزاری‌های بین‌المللی از قابی که در آن، روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه کنار هم قرار گرفتند، تفاسیر و تحلیل‌های فرامتنی ارائه دادند، بویژه آنکه چنین قابی به فاصله‌ای کوتاه از سفر شکست ‌خورده رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه شکل گرفت و نشان داد جمهوری اسلامی ایران مقهور تحرکات واشنگتن و تل‌آویو نخواهد شد.
بررسی رویدادهای خارجی هفته، به سفر بایدن به منطقه، جنگ اوکراین و تحولات سیاسی عراق اختصاص می‌دهیم.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از یک سفر سه روزه به منطقه، روز دوشنبه به واشنگتن بازگشت در حالی که در رسیدن به اهداف خود از این سفر، ناکام ماند. بایدن در سفر خود، چند هدف را دنبال می‌کرد که مهم‌ترین آنها، تامین سوخت برای غرب، پس از بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین و ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای همسو با رژیم صهیونیستی و بر ضد ایران بود که به اذعان محافل سیاسی و خبری غرب در هر دوی این موارد با شکست مواجه شد.
خبرگزاری‌ها نوشتند که سران کشورهای عربی در دیدار با بایدن، هیچ رغبتی برای شرکت در ائتلاف ضدایرانی نشان ندادند و عربستان نیز با درخواست افزایش تولید نفت به میزان مورد نظر واشنگتن موافقت نکرد. بیانیه پایانی نشست جده مبهم بوده و عربستان، به عنوان مهم‌ترین هم‌پیمان آمریکا، حاضر نشد آمال و آرزوهای واشنگتن، ازجمله در تشکیل ائتلاف امنیتی-نظامی با حضور رژیم صهیونیستی را برآورده سازد.
پس از این نشست، وزیر خارجه عربستان در پاسخ به موضوع ایجاد ائتلاف «اسرائیلی – خلیج فارسی» گفت عربستان در چنین گفت‌و‌گوهایی شرکت نکرده و هیچ نوع همکاری نظامی یا فنی با اسرائیل مطرح نشده است.
این هفته جنگ اوکراین با تشدید حملات روسیه در شرق و حمله موشکی به چند شهر در مناطق دیگر ادامه یافت. همچنین منابع غربی از افزایش تلفات ارتش روسیه به پنجاه هزار نفر خبر دادند. از سوی دیگر، یک مقام ارشد نظامی اوکراین از برنامه کی‌یف برای عملیات نظامی در «کریمه» خبر داد که با واکنش روسیه همراه بود. مدودف رئیس‌جمهور سابق روسیه تهدید کرد که با هرگونه حمله به کریمه «قیامت برپا خواهد شد»!
کریمه، منطقه متعلق به اوکراین، چند سال قبل به تسلط روسیه درآمد. به نظر می‌رسد ادامه بحران در اوکراین و عدم وجود روزنه امید برای پایان جنگ خونبار است.
این هفته تحولات سیاسی عراق با تشدید حملات لفظی در داخل جناح‌های سیاسی شیعه همراه بود و بر پیچیدگی و ابعاد بحران سیاسی عراق افزود. انتشار یک فایل صوتی منتسب به نوری ‌المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق که در آن، مالکی سخنان تهدیدآمیزی را علیه جریان صدر، حشدالشعبی و پلیس عراق مطرح می‌کند بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. مقتدی صدر خواستار کناره‌گیری مالکی از سیاست شد و قوه قضائیه عراق نیز بررسی درباره این موضوع را آغاز کرد. در این حال نوری مالکی این اظهارات را کذب خواند و بر سابقه روابط دوستانه با جریان صدر و حشدالشعبی تاکید کرد.
این تحولات و مشاجرات، در میان شیعیان و شخصیت‌ها و گروه‌های دلسوز در عراق ایجاد نگرانی کرده است. واقعیت این است که تشدید روند اختلافات جاری نه‌تنها به ضرر جناح‌های شیعه خواهد بود بلکه تهدیدکننده ثبات و امنیت نسبی عراق است و تنها، دشمنان عراق از آن بهره می‌برند. عراق، در مرحله حساس فعلی، نیاز به وحدت و همدلی، به‌خصوص در بیت شیعی، به عنوان ستون و وزنه اصلی سیاسی این کشور دارد.

خروج از نسخه موبایل