نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

ترفندهای افزایش سرعت انتقال داده با USB در ویندوز

USB و ویندوز

در حال حاضر اگرچه هارد‌های اکسترنال محبوبیت بسیار زیادی بین کاربران پیدا کرده‌اند و توانستند به عنوان ابزاری تقریبا فراگیر در زندگی کاربران جا باز کنند، اما همچنان می‌بینید که از فلش یا همان USB به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شود. بسیاری از کاربران اطلاعات مهم خود را از این طریق بین کامپیوتر‌ها یا حتی گوشی‌ها جابه‌جا می‌کنند بنابراین خیلی زود است که گفته شود دوران این گجت‌های کوچک به سر آمده است.

از آن جایی که USB‌ها بسیار کوچک هستند و می‌توان آن‌ها را در حجم بسیار زیاد نیز تهیه کرد، همچنان شاهد محبوبیت زیاد آن‌ها در بین کاربران هستید، اما مشکل اینجاست که در بسیاری مواقع این فلش‌ها با سرعتی بسیار کمتر از آنچه که شرکت‌های سازنده در مشخصات آن درج کرده‌اند، اطلاعات را انتقال می‌دهند. برخی از فلش‌ها نیز معمولا بعد از گذشت مدت زمانی کُند می‌شوند بدون اینکه علت خاصی داشته باشد.

هنگام انتقال اطلاعات در ویندوز از طریق USB کُند بودن روند می‌تواند هم وقت‌گیر و هم فوق‌العاده آزاردهنده باشد به‌گونه‌ای که حداقل یک‌بار به این موضوع فکر کرده‌اید که کاش راهی برای افزایش سرعت USB در انتقال اطلاعات در ویندوز وجود داشت. جدا از مواردی نظیر فناوری ساخت USB، مدت زمان استفاده از آن، پورت‌های سیستم مبدا و مواردی از این دست که در سرعت یک فلش تاثیر مستقیم دارند، گاهی اوقات خود سیستم نیز می‌تواند باعث کُند شدن روند انتقال اطلاعات شود.

آنچه که در این مطلب به بررسی آن پرداخته خواهد شد، مورد دوم یعنی زمانی است که خود سیستم باعث کندتر شدن روند انتقال اطلاعات شود. این راه حل‌ها ممکن است روند انتقال اطلاعات را سریع‌تر کند. هرچند نباید انتظار داشته باشید حتی در صورت تاثیرگذاری، پیشرفت چشمگیری را شاهد باشید زیرا نوع فلش و پورت دستگاه شما بیشترین تاثیر را در این زمینه می‌گذارد.

۱. ویندوز Security را غیرفعال کنید

معمولا پیش می‌آید که آنتی ویروس‌ها روند انجام بسیاری از کار‌ها را کُند یا آن را با مشکل مواجه کنند. در نتیجه همین موضوع است که پیشنهاد می‌شود معمولا قبل از انجام بسیاری از کار‌ها ابتدا آنتی ویروس را غیرفعال کنید. گاهی اوقات این اپلیکیشن می‌تواند سرعت انتقال اطلاعات را نیز محدود کند. این مشکل بیشتر زمانی رخ می‌دهد که اولین بار فلش را به دستگاه خود متصل کرده باشید یا دستگاه شما از قبل ویروسی شده باشد.

در نتیجه اگر نتوانید به درستی فلش را پیکربندی کنید شاید ویندوز آن را یک عامل مخرب در نظر بگیرد و در پی آن، سرعت انتقال اطلاعات را کاهش دهد یا روند را از حالت پایدارش خارج کند؛ بنابراین بهتر است قبل از اینکه به انتقال اطلاعات بپردازید ابتدا آنتی ویروس را از طریق دستورالعمل‌های زیر به صورت موقتی غیرفعال کنید و سپس با خیال راحت به انتقال اطلاعات بپردازید.

توجه: غیرفعال کردن دو گزینه اول نیز کفایت می‌کند.

توجه: بعد از اینکه کار شما به پایان رسید، پیشنهاد می‌شود در راستای حفاظت از سیستم در مقابل بدافزارها و خطرات و تهدیدهای این‌چنینی، این مراحل را دوباره طی و آنتی ویروس را مجددا فعال کنید.

اگر باز هم روند انتقال اطلاعات به کُندی پیش رفت، قطعا یک مورد دیگر وجود دارد که باید حل شود.

۲. درایور USB خود را آپدیت کنید

این مورد ممکن است برای بسیاری از کاربران حلال مشکل باشد. اگرچه فلش‌های قدیمی درایور خاصی برای دانلود ندارند اما فلش‌های جدیدتر اینطور نیستند. آپدیت کردن درایور هر قطعه سخت‌افزاری باعث می‌شود تنظیمات و اطلاعات مخربی که پیش‌تر وجود داشت کاملا پاک و نمونه‌های سالم و بهتر جایگزین آن شوند. به عبارتی دیگر، آپدیت درایور می‌تواند باعث شود آن سرعت انتقال اطلاعاتی که در مشخصات فنی محصول درج شده بود نیز به دست بیاید.

توجه: در منوی پاپ‌آپی که بعد از کلیک راست روی فلش مورد نظر ظاهر می‌شود باید روی گزینه Search automatically for drivers کلیک کنید. زمانی که فرایند جست‌و‌جو برای آپدیت به پایان رسید، ویندوز به شما اطلاع می‌دهد که آیا آپدیتی برای دانلود بود یا خیر. توجه داشته باشید اگر آپدیت درایور نتوانست مشکل را حل کند، شاید بهتر باشد آن را حذف و مجدد نصب کنید. این کار به‌نوعی شبیه به ری‌استارت برای حل مشکل نرم‌افزاری است با این تفاوت که در اینجا برای سخت‌افزار به کار گرفته می‌شود و ممکن است واقعا مشکل را حل کند.

۳. حذف و نصب درایور USB

گاهی اوقات کُند بودن فلش می‌تواند به علت تنظیمات نادرست درایور باشد. در نتیجه در برخی مواقع شاید آپدیت کردن درایور نیز نتواند مشکل را حل کند. در چنین سناریویی، حذف و نصب درایور نصب شده روی خود فلش نیز می‌تواند افزایش سرعت انتقال اطلاعات را سبب شود.

توجه داشته باشید که درایور یک فلش USB باید کاملا حذف و نصب شود تا ترکیب‌بندی و تنظیمات آن به صورت کامل ریست شوند. به علاوه پیشنهاد می‌شود اگر اطلاعات مهم درون فلش دارید ابتدا آن را در یک سیستم دیگر خالی کنید. هرچند این فرایند اصلا آسیبی به اطلاعات کاربران وارد نمی‌کند. برای اینکه درایور USB مورد نظر خود را حذف و سپس نصب کنید، می‌توانید از مراحل زیر کمک بگیرید.

بعد از اینکه درایور USB مورد نظر خود را کاملا پاک کردید، پیشنهاد می‌شود یک‌بار سیستم را ری‌استارت کنید. ویندوز بعد از بوت دوباره، به صورت خودکار فلش را شناسایی و بهترین درایور را برای آن دانلود و نصب می‌کند. بنابراین فقط کاری که شما باید انجام دهید این است که منتظر بمانید و بگذارید ویندوز کار خود را انجام دهد.

۴. پورت اتصال را عوض کنید

این قطعا اولین راهی است که بعد از سرعت پایین انتقال اطلاعات به ذهن‌تان می‌رسد. اینکه فلش را در پورت دیگری قرار دهید تا ببینید عملکرد آن چگونه خواهد بود. اگر مشکل نرم‌افزاری باشد، با این کار چیزی حل نخواهد شد، اما اگر مشکل به سخت‌افزار برگردد شاید بتوانید از این طریق آن را حل کنید. در مواردی که پورت آسیب دیده باشد یا از همه ظرفیت فلش پشتیبانی نمی‌کند، می‌توان مشکل را با تغییر از پورتی به پورت دیگر حل کرد.

بنابراین در مرحله اول باید ببینید آیا USB و پورت‌های اتصال کاملا سالم هستند یا خیر.

سپس سعی کنید فلش را به همان پورتی متصل کنید که از آن پشتیبانی می‌کند. معمولا اگر دستگاه، پورتی با فناوری بالاتر و سریع‌تر از فلش شما داشته باشد مشکلی نیست اما برعکس نباید رخ دهد زیرا باعث کاهش سرعت انتقال داده می‌شود.

۵. تغییر تنظیمات مربوط به عملکرد ویندوز

گاهی اوقات مشکل با این روش‌ها حل نمی‌شود و شما مجبور خواهید شد از روش‌های دیگری برای بهینه‌سازی عملکرد سیستم در زمینه انتقال اطلاعات کمک بگیرید. اگر این چهار روش بالا به هیچ عنوان تاثیری در روند انتقال اطلاعات نداشتند، پیشنهاد می‌شود این کار را انجام دهید.

اگر تاثیری را مشاهده نکردید، راه حل آخر تنها چیزی است که با علم کنونی می‌تواند به شما کمک کند سرعت انتقال اطلاعات از طریق USB را در ویندوز افزایش دهید.

۶. به USB-3.0 آپگرید کنید

اگر هیچ یک از راه حل‌های بالا نتوانست مشکل شما را حل کند، پیشنهاد می‌شود دیگر از آن فلش کم‌سرعت استفاده نکنید و به‌جای آن یک فلش جدیدتر و بهتر با فناوری‌های پیشرفته‌تر خریداری کنید. البته در صورتی این کار را انجام دهید که لپ‌تاپ شما توانایی پشتیبانی از فناوری USB جدید را داشته باشد.

از آن جایی که درون USB-3.0، دوبرابر سیم‌کشی بیشتری وجود دارد، سرعت انتقال اطلاعات از طریق آن بسیار بالاست به‌گونه‌ای که به رقم شگفت‌انگیز ۴٫۸ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد، در حالیکه مثلا سریع‌ترین USB-2.0 باز هم با اختلاف بسیار زیادی پایین‌تر قرار می‌گیرد (۴۸۰ مگابیت بر ثانیه). در نتیجه ارتقا به فلش جدید، سرعت انتقال اطلاعات شما نیز به شکل چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این‌ها، باید اطمینان حاصل کنید که فلش USB-3.0 را به پورتی با همین استاندارد روی سیستم متصل می‌کنید. اگر آن را به پورت USB-2.0 متصل کنید، بالاترین سرعتی که دریافت خواهید کرد همان ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه است که در نوع خود زیاد به نظر می‌رسد اما اگر آن را با فلش دیگری با استاندارد قدرتمندتر مقایسه کنید می‌بینید که تفاوت به شکل چشمگیری خود را نشان می‌دهد.

اگر در صورت انجام همه این شش مرحله باز هم راه به جایی نبردید، بهتر است آن فلش را روی سیستم دیگر هم امتحان کنید چون شاید مشکل به صورت ریشه‌ای از طرف سیستم شما باشد. با این کار می‌توانید حدس بزنید مشکل از نرم‌افزار شماست یا سخت‌افزار. در این صورت دیگر انتخاب بین خرید یک USB جدید یا استفاده از فلش دیگر، سخت نخواهد بود چون می‌دانید مشکل دقیقا به چه علتی خود را نشان می‌دهد.

خروج از نسخه موبایل