نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

تشخیص و تمثیل؛ شاخصه‌ی شعر پروین اعتصامی

پروین اعتصامی

پروین اعتصامی

پایگاه خبری و تحلیلی رشد ( roshdnews.ir ) یک مدرس دانشگاه گفت: پروین اعتصامی با استفاده از الگوی ادبیات کهن در استفاده از تمثیل‌های ادبی متنوع، توانست اشعاری بسراید که در زمینه ادبیات تعلیمی در حلقه آخرین تلاش‌ها برای زنده نگداشتن شعر تعلیمی است.

دکتر علی کاملی در گفت‌و گو با ایسنا عنوان کرد: یکی از تولیدات ادبیات پارسی در زمینه مسائل اخلاقی است و پروین اعتصامی در این گونه ادبی تلاش‌های ارزشمندی داشته است.

این مدرس زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: پروین اعتصامی که از خردسالی با متون شعری آشنا شد، نزد پدرش مقدمات زبان آوری را آموخت و نتیجه آن قصیده‌ها و قطعاتی است که هر کدام در مسائل اخلاقی و اجتماعی حرفی برای گفتن دارد.

کاملی گفت: پروین اعتصامی با استفاده از الگوی ادبیات کهن در استفاده از تمثیل‌های ادبی متنوع، توانست اشعاری بسراید که در زمینه ادبیات تعلیمی در حلقه آخرین تلاش‌ها برای زنده نگداشتن شعر تعلیمی است.

وی بیان کرد: اینکه شاعری بتواند از شخصیت‌های مختلف انسانی و غیرانسانی برای پیکربندی شعر خود بهره ببرد و زمینه خلق اثر ادبی را فراهم کند از ویژگی‌های ممتاز اشعار پروین است.

کاملی تاکید کرد: اگر آثاری چون کلیله و دمنه و مثنوی معنوی و بوستان، بیشتر از چنین شگردی بهره برده بودند پروین اعتصامی با توسعه این نگاه و تنوع بخشی به شخصیت‌های شعر خود تلاش کرد نوآوری ایجاد کند؛ همچنین پیوند بین صنعت مناظره با تنوع در شخصیت سازی شعری، تلاش قابل تحسینی است که بانو پروین اعتصامی در شعر خود داشته است. اینکه در شعر پروین تکرار و بسامد صنعت مناظره بالا است شاید تاثیر بگومگوهای سنت و مدرنیته در روزگار زندگی او باشد.

این مدرس زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: به هر حال ایران در زمان زندگی پروین در حال مدرنیزاسیون بود و سنت گرایان نسبت به آن پرچم مخالفت برافراشته بودند. شاید مناظره‌های شعری پروین و استفاده از این صنعت تأثیر حال و هوای اجتماعی در زمان زندگی پروین بوده است. به هر حال بانو پروین از مسائل اجتماعی دور نبوده و نسبت به مسائل زمان خود واکنش نشان داده است و این موضوع در برخی شعرهای پروین نمود دارد.

وی اظهار کرد: شعر پروین علاوه بر روساختی که دارد و مهم ترین عنصر آن مسائل اخلاقی است، می‌تواند ژرف ساخت پنهانی داشته باشد که آن در تمثیل‌ها، شخصیت پردازی‌ها و نوع مناظره سازی‌ها نهفته است.

خروج از نسخه موبایل