نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

تلاش OpenAI برای توسعه چت جی‌بی‌تی

شرکت OpenAI

شرکت OpenAI

پایگاه خبری و تحلیلی رشد ( roshdnews.ir) OpenAI، شرکت هوش مصنوعی خالق چت‌ جی‌بی‌تی برای دریافت مجوز نشر محتوای شرکت‌های رسانه‌ای بزرگی همچون سی‌ان‌ان، فاکس کورپ و تایم، در حال مذاکره با آنهاست. این شرکت در تلاش است که دسترسی به محتوای خبری را تسهیل کند و همچنین خود را از اتهاماتی مانند عدم رعایت حق کپی‌رایت تبرئه کند. در واقع، OpenAI قصد دارد از مقاله‌های تولید شده توسط این خبرگزاری‌های بزرگ برای آموزش هوش مصنوعی‌اش استفاده کند.

به گزارش «فن‌زی» استارتاپ چت‌جی‌پی‌تی، چت‌باتی که برای کاربرانش با سرعت باورنکردنی محتوا در فرمت‌های متنوع تولید می‌کند، هدف دیگرش از این قرارداد مقابله با دعوی حقوقی است که علیه آن به اتهام نقض حق کپی رایت طرح شده است.

آنطور که بلومبرگ گزارش داده، شواهد حاکی از آن است که OpenAI با سی‌ان‌ان از وارنر مدیا در حال مذاکره است تا مجوز استفاده از مقالات این رسانه را برای آموزش چت جی‌پی‌تی، دریافت کند. البته باید اشاره کرد که مذاکره OpenAI با سی‌ان‌ان و یک غول رسانه‌ای دیگر یعنی فاکس، فقط برای دریافت مجوز محتوای متنی نیست, بلکه این شرکت قصد دارد از محتوای ویدئویی و تصویری این رسانه‌ها نیز استفاده کند. درواقع بر اساس گفته‌های OpenAI، این شرکت در حال مذاکره با ده‌ها شرکت رسانه‌ای است. چنانچه جسیکا سیبلی، مدیر اجرایی تایم، در بیانیه‌ای در این مورد گفت: «ما در حال مذاکره با OpenAI هستیم و نسبت به دستیابی به توافقی که ارزش منصفانه محتوای ما را منعکس کند، خوش‌بینیم. » سخنگوی OpenAI نیز در مورد مذاکرهای این شرکت با رسانه‌ها، پستی منتشر کرد و از «همکاری مستمر با سازمان‌های خبری» گفت.

چرا OpenAI به دنبال مذاکره با شرکت‌های رسانه‌ای است؟

به باور کارشناسان این مشارکت‌ها برای آینده OpenAI کلیدی است؛ زیرا این شرکت برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی‌اش به داده‌های به‌روز و دقیق نیاز دارد. نکته‌ای که در مورد آموزش و توسعه هوش مصنوعی مولد از اهمیت بسزایی برخوردار است، در مورد منبع این داده‌ها است. اهمیت این مسئله به‌قدری زیاد است که اواخر ماه گذشته نیویورک‌تایمز و مایکروسافت از OpenAI به دلیل نشر بدون مجوز محتوای آن‌ها شکایت کردند.

اما باید اشاره کرد که این مذاکرهای OpenAI با شرکت‌های رسانه دستاوردهای زودهنگام هم داشته است. OpenAI هفته گذشته از عقب‌نشینی تایمز از شکایتش خبر داد. OpenAI در پاسخ به عقب‌نشینی تایمز از شکایتش گفت: «هدف ما حمایت از یک اکوسیستم خبری سالم، شراکت خوب و ایجاد فرصت‌های سودمند متقابل است.» همچنین اعلام کرد که OpenAI به دنبال «همکاری با سازمان‌های خبری» است تا سیستم‌های هوش مصنوعی خود را با این نوع محتوا آموزش دهد و برای کاربران خود جدیدترین محتوا را البته با ذکر منبع فراهم کند.

علاوه بر رسانه‌های یاد شده، OpenAI همچنین در حال مذاکره با شرکت رسانه‌ای آلیانس با هدف «بررسی فرصت‌ها، چالش‌ها و ارائه راه‌حل» است. آلیانس بیش از ۲۲۰۰ رسانه در سراسر جهان دارد. افزون بر این، OpenAI با شرکت‌های رسانه‌ای گانت، نیوز کورپ و آی‌ای‌سی هم در حال گفت‌وگو است. به‌علاوه، شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ دیگری هم برای گفت‌وگو و مذاکره با OpenAI اعلام آمادگی کرده‌اند. برای مثال، گاردین نیوز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما گفت‌وگوهای زیادی با توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی از جمله OpenAI داشته‌ایم. در حال حاضر انتظار داریم که وارد مرحله تجاری و استفاده از روزنامه‌نگاری برای ساخت و توسعه هوش مصنوعی شویم.» همچنین بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده OpenAI اخیراً یک قرارداد چندساله با شرکت مادر پولتیکو، اکسل اسپرینگر، به ارزش ده‌ها میلیون دلار امضا کرده است.

آیا همه رسانه‌ها در صف انتظار هستند؟

البته موارد یاد شده به این معنا نیستند که تمام ناشران و رسانه‌های بزرگ برای مذاکره با OpenAI عجله دارند. برای مثال، واشنگتن‌پست از مذاکره با OpenAI سر باز زده است. بر اساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد که یک شرکت رسانه‌ای دیگر هم به دنبال طرح یک دعوی حقوقی علیه OpenAI به دلایل نقض قوانین کپی‌رایت است.

در واقع نگرانی اصلی رسانه‌ها موضوع غرامت است. ظاهراً OpenAI به رسانه‌ها به‌ازای مجوز نشر محتوا، مبلغ ۱ تا ۵ میلیون دلار در سال پیشنهاد داده است. برخی از غول‌های رسانه‌ای از این مبلغ پیشنهادی ناراضی هستند و آن را بسیار کمتر از ارزش مورد نظر خود می‌دانند. مخصوصاً با توجه به این که OpenAI اخیراً دور جدید تأمین مالی خود را گذرانده و موفق به جمع‌آوری بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار شده است.

همچنین برخی رسانه‌ها در مورد توافق با شرکت‌های توسعه‌دهنده هوش مصنوعی تردید دارند. از دیدگاه آنها تا زمانی که دادگاه درباره چگونگی اعمال قانون کپی‌رایت بر هوش مصنوعی رأی ندهد، نمی‌توان در مورد توافق با این شرکت‌ها قطعیت داشت. حتی برخی از شرکت‌های رسانه‌ای خواهان ورود کنگره امریکا به این موضوع شده‌اند. چنانچه هفته گذشته یک کمیته فرعی قوه قضائیه سنا، جلسه‌ای را درباره نظارت بر هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری برگزار کرد.

درواقع برخلاف برخی از رسانه‌ها که بسیار مشتاق هستند زودتر با OpenAI و دیگر شرکت‌های توسعه‌دهنده هوش مصنوعی به توافق برسند، دسته‌ای دیگر در مورد ماهیت این قراردادها تردید دارند. هنوز نمی‌توان این توافق‌ها را با قطعیت قضاوت کرد. از طرفی، روزنامه‌نگاری یکی از مشاغلی است که به‌شدت تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفته و بسیاری از متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور جای این شغل را پر می‌کند. پس از دید برخی افراد شاید همکاری با شرکت‌های توسعه‌دهنده هوش مصنوعی ایده چندان بدی نباشد. از طرف دیگر، مسئله ارزش گذاری این شرکت‌ها را روی کار روزنامه‌نگاری نباید نادیده گرفت.

خروج از نسخه موبایل