نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

توصیه‌های مراجع عظام تقلید به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

مکارم شیرازی جوادی آملی سبحانی

مکارم شیرازی جوادی آملی سبحانی

اخبار فرهنگی / چند تن از مراجع تقلید در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در رهنمودهایی، نقش این وزارتخانه را در تبیین مسائل فرهنگی مهم دانسته و خواستار توجه بیشتر به مسائل اسلامی و فرهنگی جامعه شدند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد بر ضرورت حجاب تاکید کرد و افزود: مساله حجاب درحال حاضر با مسائل سیاسی گره خورده و عده‌ای می‌گویند اگر بتوانیم حجاب را حذف کنیم نظام جمهوری اسلامی کم‌رنگ می‌شود.
این مرجع تقلید خشونت و فشار را در مساله حجاب کارساز ندانسته و عنوان داشت: مساله حجاب راه‌های فرهنگی دارد؛ البته صدا و سیما نیز باید بیشتر از این به مساله حجاب اهمیت بدهد.
آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به مسائل و مشکلات حوزه چاپ و نشر پرداخت و بیان داشت: یکی از مهم‌ترین راه‌های نشر فرهنگ، کتاب و مجله است اما متاسفانه درحال حاضر قیمت کاغذ چندین برابر شده است و این گرانی باعث مشکلاتی دیگری از جمله تعطیلی و بیکاری مراکز چاپ و نشر و اصناف وابسته به آن گردیده است.
ایشان همچنین به گرانی کتاب و لزوم ارائه تسهیلات در این زمینه اشاره کرد و افزود: افراد زیادی هستند که علاقمند به کتاب و کتاب‌خوانی هستند اما قدرت خرید کتاب را ندارند.
این مرجع تقلید کشورداری در این شرایط را کاری سخت دانست بیان داشت: رئیس‌جمهور و وزرای محترم بدانند که در شرایط سختی هستند؛ درست است که دشمن به شدت درحال فعالیت است اما چنان نیست که تمامی راه‌ها بسته باشد.
ایشان با تاکید بر اینکه نباید طوری رفتار کنیم که دولت تضعیف شود گفت: عدم تضعیف دولت به این معنی نیست که منتقد دولت نباشیم. مردم از ما می‌خواهند که شما صدای ما را برسانید و مشکلات را بگویید. ما مشکلات را می‌گوئیم، اما باید گوش شنوایی هم باشد. بنابراین کاری کنید که این دولت ان شاء‌الله موفق بشود.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: باید در دانشگاه‌ها و امور فرهنگی ما علم دینی نهادینه شود و مشکل جامعه ما این است که یادمان می‌رود که هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم.
ایشان گفت: یک سری امور مهمی هست که مربوط به حوزه اقتصاد است که باید با مسئولین اقتصادی در میان بگذاریم و یک مسائلی هست که مربوط به حوزه فرهنگ است که مهمتر از اقتصاد است و آن اختصاص به دولت ندارد، بلکه دولت و ملت و حوزه و دانشگاه همه باید با این اصل روبرو باشند.
ایشان با بیان اینکه حوزه و دانشگاه، قطب فرهنگی جامعه هستند، اظهار داشت: مرحوم کلینی در مقدمه کتاب الکافی آورده است که قطب فرهنگی اسلام چه در دنیا و چه در آخرت «عقل» است، چون هم در دنیا برابر با عقل با ما رفتار می‌کنند و هم در قیامت برابر با عقل با ما محاسبه می‌کنند. هم در دنیا چیزی به جز عقل خریدار ندارد و هم در آخرت. براساس این عقل، مهم‌ترین مشکل ما این است که ما به فکر همه چیز هستیم به جز خودمان! اکثریت ما به فکر این نیستیم که بعد چه می‌شود؟!
این مرجع تقلید با بیان اینکه بدترین مشکل ما غفلت ماست، اظهار داشت: عده‌ای آمدند به پیغمبر عرض کردند ما را به عملی هدایت کنید که ما از آن عمل بهره ببریم، حضرت فرمود: «معرفه النفس» خودت را بشناس! آنها بیان داشتند که ما راهکار عملی از شما خواستیم، شما مساله علمی به ما گوشزد می‌کنید، حضرت فرمود: تمام برکات از همین علم است که بدانید «که» هستید! ما اگر خودمان را بشناسیم، خیلی از مشکلاتمان حل می‌شود.
آیت‌الله جوادی آملی گفت: انسان مانند درخت نیست که بعد از مرگ تبدیل به هیزم شود و تمام، بلکه مانند پرنده‌ای است که با مرگ از قفس آزاد می‌شود، اگر آزاد شدن پرنده هست که هست باید بدانیم که پس از این جهان به کجا می‌رویم. مشکل جامعه ما این است که یادمان می‌رود که هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم، همچون مسافری که وقتی نمی‌داند کجا برود همیشه سرگردان است، هر جا ما مشکل داریم برای این است که خودمان را نشناختیم! اگر بدانیم که هستیم و کجا می‌رویم، در آن صورت نه خلاف می‌کنیم، نه بیراهه می‌رویم و نه راه کسی را می‌بندیم.

همچنین حضرت آیت‌الله سبحانی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد،اظهار داشت: باید جوانان را با قرآن و معارف اسلامی آشنا کنیم که این امر موجب عدم تضعیف اعتقادات آنان و ایجاد مصونیت خواهد شد.
این مرجع تقلید گفت: قم بعد از تهران مهمترین ناشران را دارد و صدها چاپخانه در قم فعالیت می‌کنند.
ایشان با بیان اینکه امروز ناشران مشکل کاغذ دارند افزود: مولفان و ناشران خودشان نمی‌توانند برای تهیه کاغذ اقدام کنند و مشکلاتی در این زمینه دیده می‌شود.
آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه به دلیل گرانی چاپ برخی از مولفان امروز آثار خود را دیجیتالی ارائه می‌کنند افزود: کاغذ گران موجب می‌شود اشتغال‌ها در عرصه چاپ نیز کمرنگ شود و بسیاری از فرصت‌های شغلی در این حوزه از دست برود که در این راستا وزارت ارشاد باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی باید تقویت شود و توجه به این عرصه مهم است.

خروج از نسخه موبایل