نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

حاشیه‌های داغ نخستین کنکور سراسر زمستانی

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری

اخبار کنکور / نخستین کنکور زمستانی، به‌عنوان نوبت اول کنکور سراسری۱۴۰۲، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در ۴گروه آزمایشی (تجربی، ریاضی، انسانی، زبان‌های خارجی) برگزار شد که طبق معمول حواشی آن جنجال‌های زیادی داشت؛ از شناسایی داوطلبان مجهز به ابزارهای ارسال تصویر، دستگیری متخلفان و ادعای انتشار سؤالات ۱۵دقیقه پس از شروع آزمون در کانال‌های تلگرامی تا کشف ۳شبکه بزرگ تقلب در کنکور.
البته عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش کشور ادعای پخش و فروش سؤالات کنکور۱۴۰۲ را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «میزان تقلب در نوبت نخست کنکور، نسبت به سال گذشته کاهش یافته و امسال داوطلبان کمتر در مسیر تقلب گام برداشته‌اند. در عین حال تمام شرایط برای برگزاری یک آزمون امن درنظر گرفته شده و تمام پاسخ‌نامه‌ها پس از برگزاری آزمون با استفاده از نرم‌افزارهای خاص که در اختیار سازمان سنجش است، کنترل می‌شوند.» به‌گفته این مسئول، در برگزاری این آزمون نهادها و دستگاه‌های زیادی ازجمله شورای امنیت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان اورژانس کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی و قضایی مشارکت داشته و سازمان سنجش و آموزش کشور را یاری کردند.
او درباره شناسایی کسانی که با ادعای دسترسی به سؤالات و فروش آنها مبالغ هنگفت از داوطلبان می‌گیرند هم بیان می‌کند: «در آزمون روز پنجشنبه ۵۹‌نفر با تجهیزات تقلب شناسایی شدند که برخورد قانونی با آنها انجام می‌شود. ۹نفر هم در استان گلستان قصد داشتند اقداماتی برای ارسال سؤالات به خارج از حوزه امتحانی صورت دهند که با توجه به رصد قبلی، ناکام ماندند. یک نفر هم در یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی اقدام به عکسبرداری از ۳صفحه دفترچه‌های خود و انتقال آن به خارج از محل برگزاری آزمون و ارسال برای پشتیبان خود کرد که دستگیر شد و با توجه به زمان کوتاه این اقدام و جمع‌آوری پاسخ‌نامه‌ها و همچنین مراقبت‌های انجام شده با دستگاه‌های آشکارساز، هیچ مشکلی در این زمینه به‌وجود نیامد. ۹۳۷شبکه که از سوی ۵۴نفر اداره می‌شدند و مدعی فروش سؤالات بودند، دستگیر شدند.» به‌گفته این مسئول ادعاهایی که در برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای انتشار سؤالات کنکور گروه تجربی مطرح شده هم به هیچ عنوان صحت ندارد و این کنکور در سلامت کامل برگزار شده است.
همچنین محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم هم درباره شایعات مطرح‌شده مبنی بر لو‌رفتن سؤالات کنکور گفته: «با تمهیدات درنظرگرفته شده این اتفاق نیفتاد و تنها در یک مورد نادر، چند صفحه از سؤالات به بیرون از محل برگزاری ارسال شد که فردی که سؤالات به آن ارسال شده بود، شناسایی شد و بازگشت آن به داخل محل برگزاری آزمون اتفاق نیفتاد.»

منبع : همشهری

خروج از نسخه موبایل