نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

حسین الله‌کرم: شکایت ۸۰۰ هزار نفر از حسن روحانی برای ردصلاحیتش کافی است

حسین الله کرم

حسین الله کرم

پایگاه خبری و تحلیلی رشد ( roshdnews.ir) روزنامه جوان: حسین الله کرم در مصاحبه ای دیدگاه‌های خود را در باره مسائل سیاسی بیان کرده است.

بخشهایی از این مصاحبه را می خوانید:

شما به صورت مفصل توضیح دادید رزما در مقابل محافظه‌کاری تشکیل شده است، اما الان می‌گویید رزما ممکن است محافظه‌کار باشد. این تناقض نیست؟

نه رزما انقلابی برخورد می‌کند.

حالا اشاره‌ای هم به ثبت‌نام آقای روحانی در انتخابات مجلس خبرگان داشته باشیم. به نظر شما آقای روحانی تأیید صلاحیت می‌شود؟

پرونده شکایت ۸۰۰‌هزار نفری و شکایت‌های متعدد دیگری که از آقای روحانی انجام شده است، یک پشتوانه کاملاً مردمی دارد که همین امر برای ردصلاحیتش کافی است. به طور معمول ما باید شاهد ردصلاحیت روحانی باشیم، این حداقل خواسته مردم است، اما به نظر خیلی‌ها به دنبال این مسئله هستند که با توجیه مصلحت نظام و اینکه برای مشارکت بالا نیازمند این افراد هستیم، برای آن‌ها تأیید صلاحیت بگیرند، در حالی که من می‌خواهم عرض کنم تأییدصلاحیت این‌ها موجب ریزش بخش دیگری از آرا خواهد شد. تأییدصلاحیت این جریان‌ها موجب ریزش آرای بخشی از جمله حزب‌اللهی‌ها خواهد شد.

خب اگر این جریان‌ها نباشند، رقابت شکل می‌گیرد؟

فاصله جریان اصولگرایی آنقدر زیاد است که رقابت شکل بگیرد.

معتقد به رقابت درون‌گفتمانی هستید؟
رقابت درون‌گفتمانی نیست، رقابت دو جریان انقلابی و اصولگرایی است.

شما اشاره به اختلاف مواضع در جریان اصولگرایی کردید؛ اینکه طیفی به اقتصاد دولتی و طیفی به اقتصاد بازار معتقد هستند و دیگر اختلافات فکری، اما خود شما عضو شورای وحدتی هستید که به نوعی نزدیک به طیف سنتی اصولگرایان است که از رویکردهای شما دور هستند. چطور شد عضو شورای وحدت شدید؟
همگرایی فرهنگی و دفاع از انقلاب و همچنین انحصارطلبی و پدرخواندگی جریانات دیگر عامل این حضور است. الان هم اگر جریان غرب‌گرا با قدرت وسط میدان انتخابات حضور پیدا کند، دوباره این جریان‌های انقلابی و اصولگرا باهم یکی خواهند شد.

واکنش جریان‌های اصولگرایی و اصلاح‌طلب به تشکیل رزما چطور بود؟

واکنش اصلاح‌طلبان تلاش برای همسو کردن رزما و انصار حزب‌الله بود. در حالی که انصار حزب‌الله کار اجتماعی و فرهنگی می‌کرد، اما رزما به دنبال انجام کار سیاسی است.

از لحاظ گفتمانی مگر رزما و انصار حزب‌الله یکی نیستند؟

به لحاظ گفتمانی نیروهای انقلابی در یک گرایش کلی در دفاع از انقلاب همسو هستند، اما واکنش اصولگرایان عمدتاً سکوت بوده است. این سکوت را بنده بر مبنای حسادت تعبیر می‌کنم چراکه رزما با اهداف هشت‌گانه از روستا تا شهرها را دربرمی‌گیرد و برنامه دارد و یک حزب واقعی است که می‌تواند در شکل‌های مختلف به مردم خدمت کند؛ چه در قدرت باشد و چه نباشد. رزما برای کسب قدرت به وجود نیامده است. حسادت به خاطر آن است که آن‌ها گفتمان ندارند، اما گفتمان ما نظریه انقلاب مستمر است. ما با دو انصار حزب‌الله در کشور مواجه بودیم. یکی از انصار حزب‌الله‌ها را اصلاح‌طلبان ساخته بودند. این همان انصار حزب‌اللهی بود که جلسات را به هم می‌ریخت و خشونت‌طلب بود و در دانشگاه و کوی دخالت می‌کرد، اما انصار حزب‌اللهی واقعی دغدغه انقلاب و ارزش‌ها را داشت و اقدامات فرهنگی می‌کرد.

هدف اصلاح‌طلبان از یکی‌کردن انصار حزب‌الله و رزما چیست؟
اصلاح‌طلبان سعی کردند بگویند حزب‌الله حزب شد، به مفهوم اینکه وارد بازی قدرت به معنای ناپسند آن شد، در حالی که خودشان یکپارچه و همه‌جانبه دنبال قدرت هستند.

شما چه تحلیلی از رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو دارید، چراکه طیف‌های مختلف این جریان رویکردهای مختلفی را در پیش گرفتند و ما شاهد موضع واحد در این جریان سیاسی نیستیم.
راهبرد اصلاح‌طلبان به دو شکل راهبرد اعلامی و راهبرد اعمالی خواهد بود. در راهبرد اعلامی بحث دوگانه تحریم و مشارکت را دنبال می‌کنند. بخشی از آن‌ها به دنبال مشارکت و کسب صندلی‌های بیشتر مجلس خواهند بود، بخش دیگر هم تحریم را دنبال می‌کنند تا در صورت کاهش مشارکت از ۴۲‌درصد قبلی آن را مبنای سهم‌خواهی در ریاست جمهوری آینده از نظام قرار دهند، اما در راهبرد اعمالی همه با همه توان برای کسب هر چه بیشتر کرسی‌های مجلس تلاش خواهند کرد، کما اینکه چنین کمیته‌ای از سوی آقای بهزاد نبوی مجدداً احیا شده است. به نظر می‌رسد در تهران با سرفهرستی آقای مطهری یا آقای نوبخت حضور پیدا کنند. در این انتخابات شاهد ائتلاف بین آقای لاریجانی، روحانی و اصلاح‌طلبان در راهبرد اعمالی خواهیم بود.

خروج از نسخه موبایل