نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

خبر جدید در باره جذب مربی پرورشی و مشاور در مدارس

استخدام مربی پرورشی در آموزش و پرورش

استخدام مربی پرورشی در آموزش و پرورش

اخبار آموزش و پرورش / درحالی آموزش و پرورش با کمبود حدود ۳۷ هزار مشاور و ۶۰ هزار مربی پرورشی در مدارس مواجه است که امسال اجازه جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی اخذ شده اما تا کنون هیچ خبری از صدور مجوز جذب این تعداد نیرو از سوی سازمان اداری و استخدامی نیست.

به گزارش ایسنا، مدت‌هاست که وزارت آموزش و پرورش به رغم داشتن ۱۳ هزار نیروی مشاور و ۴۷ هزار معاون و مربی پرورشی با کمبود نیروی مشاور و مربی پرورشی در مدارس مواجه است.

در واقع به ازای هر ۱۲ دانش آموز، به حضور و فعالیت یک مشاور به میزان ۲ ساعت در هفته در مدارس نیاز است که این امر وجود ۵۰ هزار مشاور در مدارس را می‌طلبد اما در حال حاضر فقط ۱۳ هزار مشاور در مدارس وجود دارد که هیچکدام از آنها مستقر در مدارس نیستند. یعنی با کمبود حدودا ۳۷ هزارتایی مشاور در مدارس روبرو هستیم.

از سوی دیگر در طول ۱۰ سال گذشته ورودی نیروی پرورشی از طریق دانشگاه فرهنگیان با حدودا ۲۰ هزار دانشجو، کمتر از ۵ درصد و مجموع نیروهایی که از طریق ماده ۲۸ به عنوان مربی پرورشی وارد آموزش و پرورش شده‌اند نیز کمتر از ۵ درصد بوده است.

در حال حاضر حدود ۴۷ هزار معاون و مربی پرورشی در کشور داریم که ۵۰ درصد از این‌ افراد در سال‌های پایانی خدمت خود هستند. همچنین پیش از این وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود که بیش از ۸۰۰۰ نفر از این تعداد نیرو نیز طی امسال بازنشسته می‌شوند.

بنابراین باید گفت حدود ۶۰ هزار مربی پرورشی کمبود داریم و در حال حاضر از حدود ۱۱۵ هزار مدرسه کشور، ۵۰ هزار مدرسه به طور قطع، مربی و معاون پرورشی ندارند.

گرچه وزارت آموزش و پرورش برای جذب مربی پرورشی از طریق برگزاری آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان درخواست سهمیه داد که در خصوص افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان نهایتا امسال پس از ۱۰ سال، این سهمیه فقط برای ۵۰۰۰ نفر مصوب شد که این تعداد بعد از اتمام تحصیل چهار ساله خود در دانشگاه جذب آموزش و پرورش می‌شوند. بنابراین این ۵۰۰۰ نفر ۴ سال دیگر وارد مدارس می شوند و مشکل امروز مدارس را حل نمی‌کنند. در خصوص جذب از طریق ماده ۲۸ نیز هنوز هیچ مجوز قطعی صادر نشده است.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی وزیر آموش و پرورش نیز پیش از این با اعلام اینکه اجازه جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی گرفته شده اما هنوز مجوز این امر صادر نشده است، گفته بود «این نیاز اعلام شده است اما اینکه چطور مجوز صادر شود، هنوز نهایی نشده است. با چشم اندازی که ما داریم، به این زودی‌ها این اتفاق نمی‌افتد.»

هیچ خبر جدیدی نیست
اصغر باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه نهایتا فرآیند استخدام مربی پرورشی به کجا رسید؟، توضیح داد: هیچ خبر جدیدی نیست. سازمان اداری و استخدامی هنوز در حال بررسی نیاز و کد محل استخدام است و تا زمانی که تایید نکنند نمی‌توان دفترچه استخدام را صادر کرد.

وی درباره سهمیه جذب نیروی مشاور و نیروی پرورشی به تفکیک، بیان کرد: سرجمع اجازه جذب ۲۵ هزار نفر از طریق برگزاری آزمون استخدامی به معاونت پرورشی داده‌اند که معطوف به نیروی پرورشی، مشاور و نیروی سلامت می‌شود.

باقرزاده تصریح کرد: سرجمع استخدامی جدید ما ۲۵ هزار نیرو است که از این تعداد حدود ۲۰ هزار نیرو برای امور تربیتی و پرورشی، حدود ۳۰۰۰ نیرو برای امور مشاوره و حدود ۲۰۰۰ نیرو برای امور سلامت است که بعد از تایید قطعی جذب می شوند اما هنوز در حال برسی است.

خروج از نسخه موبایل