نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

خودکشی با دست‌های پینه بسته

کارگر با دستهای پینه بسته

کارگر با دستهای پینه بسته

اخبار حوادث / جمله نوشت : آیا خودکشی در میان کارگران درحال افزایش است؟ آمارها این حقیقت تلخ را تائید می کند و البته باعث افزایش نگرانی در میان دوستداران سلامت و فعالان عرصه کار و کارگر به خصوص سندیکاهای مختلف کارگری شده است. اینکه دلیل اصلی افزایش خودکشی در میان کارگران چیست نیازمند یک گزارش تحقیقی مفصل است اما به صورت کلی می توان گفت بیشترین دلیل خودکشی مشکلات اقتصادی، اخراج از محیط کار و رشد فاصله طبقاتی است.
در این گزارش کوتاه تنها به دو مورد خودکشی در یک هفته اخیر اشاره شده است که آمار نگران کننده ای است. باید توجه داشت که این گزارش تنها بر پایه اخبار منتشر شده توسط رسانه ها تنظیم شده و به احتمال بسیار زیاد تعداد مرگ های کارگری حاصل از خودکشی بسیار بیشتر است.

خودکشی به دلیل انباشت معوقات
در اولین خبر نماینده کارگران قراردادی و شرکتی کشور از خودکشی راننده استیجاری شهرداری ارومیه به دلیل معوقات مزدی و مشکلات اقتصادی خبر داد.به گفته‌ی اناری، این فرد، راننده استیجاری شهرداری ارومیه بوده و هفته گذشته به دلیلِ فشار اقتصادی و معوقاتِ مزدی دست به خودکشی زد و فوت کرد. نماینده کارگران قراردادی و شرکتی می‎گوید: معتقدیم خودکشی راه درست و شرعی نیست اما افزایش فشار اقتصادی در چند ماه اخیر در کنار نبودِ امنیتِ شغلی آمار خودشکی بین کارگران را افزایش داده است.
اناری می‌گوید: در چنین وضعیتی که حتی با حقوق ماهیانه هم نمی‌توان روزگار گذراند، معوقاتِ حقوقی ضربه‌ی بسیاری به کارگران می‌زند و آن‌ها را تحتِ چنان فشاری قرار می‌دهد که گاهی به راهی می‌روند که دیگر بازگشتی ندارد.
وی همچنین به خودکشیِ کارگرِ شرکتیِ پتروشیمی چوار ایلام اشاره کرد و گفت: این کارگر اخراج شده و مسئولان باید بدانند که در این شرایط اقتصادی کشور، اخراج‌ها مثل سم عمل می‌کند.
نماینده کارگران قراردادی و شرکتی در پایان به طرح ساماندهی کارکنان دولت اشاره کرد و گفت: مدتهاست طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس مانده و وارد صحن نمی‌شود. وی افزود: ما تقاضا داریم طرح ساماندهی بدون هیچ درنگی وارد صحن شود و کارگران قراردادی و شرکتی تبدیل وضعیت شوند تا امنیتِ شغلی کارگران افزایش پیدا کند. افزایش امنیتِ شغلی می‌تواند اوضاع کارگران را تاحدودی بهبود ببخشد.

خودکشی با قرص برنج به خاطر اخراج
از کارخانه
همچنین در اتفاق دردناکی دیگر در روزهای میانی هفته گذشته، یک کارگر پیمانکاری پتروشیمی چوار ایلام، بر اثر خودکشی جان خود را از دست داد.
منابع کارگری ایلنا در این پتروشیمی، هویت کارگر جان‌باخته را «آرش تبرک» اعلام کردند؛ این کارگران می‌گویند: دلیل خودکشی کارگر، ممنوع‌الورودی بوده؛ او را به کارخانه راه ندادند و در نتیجه با قرص برنج جان خود را گرفت.
معراجی (رئیس روابط عمومی پتروشیمی چوار ایلام) در این رابطه می‌گوید: خودکشی این کارگر ربطی به ممنوع‌الورودی او نداشته و به دلیل مسائل شخصی بوده است؛ این کارگر شنبه سر کار آمد و یکشنبه نیامد و بعد اقدام به خودکشی کرد. این مقام مسئول، ممنوع‌الورودی موقت این کارگر را به دلیل دعوا با یک فرد دیگر می‌داند و می‌گوید: این دعوا بر سر مسائل متفرقه بوده است.معراجی می‌گوید: کارگر متوفی، پیمانکاری بوده و جان خود را از دست داده است.

خروج از نسخه موبایل