نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

درباره صرع و تشنج چه می‌دانید؟

صرع تشنج بیماری مغز

صرع تشنج بیماری مغز

یک متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با معرفی ۲ بیماری تشنج و صرع و بیان چگونگی وقوع و بیان علل و عوامل آن ها، راهکارهای مواجهه با بیماران و درمان این بیماری ها را تشریح کرد.

‎هدی نقشینه، در جمع خبرنگاران درباره علل تشنج و چگونگی آن گفت: تشنج به دنبال تحریک غیرطبیعی یا بیش از اندازه‌ سلول‌های مغزی اتفاق می‌افتد و بسته به محل این تحریک ممکن است طیف گسترده‌ای از علائم شامل یک تغییر گذرا در وضعیت‌ آگاهی فرد با احساس ترس، احساس بوی نامطبوع و خیرگی تا سفتی و حرکات ریتمیک و غیرارادی در اندام‌ها، قفل شدن فک و از دست رفتن کامل هوشیاری رخ دهد که زمان تشنج‌ها بسته نوع آن متغییر بوده و ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.

‎نقشینه بیان کرد: صرع پایدار وضعیتی است که تشنج بیش از ٣ دقیقه طول بکشد یا بیمار بین حملات مکرر تشنج به وضعیت هوشیاری اولیه خود بازنگردد که این وضعیت خطرناک و نیازمند مداخله فوری است.

‎وی با اشاره به اینکه حدود یک‌ سوم بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان دارویی هستند، گفت: در ۲ سوم بیماران هم که انتظار می‌رود به درمان دارویی پاسخ دهند ممکن است مقاومت به درمان دیده شود که به آن مقاومت کاذب گفته می‌شود.

‎این متخصص مغز و اعصاب افزود: علت‌های مختلف در مقاومت کاذب به درمان دخیل بوده که ۳ علت اصلی آن شامل سبک زندگی، تداخلات دارویی و عدم پایبندی به مصرف دارو است.

‎وی استرس و بی‌خوابی را ۲ عامل اصلی تشدیدکننده‌ اغلب انواع تشنج معرفی و اظهار کرد: خستگی، مواجه با نورهای flashing، گرما، گرسنگی طولانی و مصرف الکل از علل دیگر تشنج خواهد بود.

تداخل دارویی

‎عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه داروهای شیمیایی و گیاهی با ۲ مکانسیم ممکن است با کنترل تشنج تداخل کند، اذعان کرد: این داروها ممکن است با پایین آوردن آستانه تشنج و یا پایین آوردن سطح داروهای ضد تشنج در خون، باعث درد و تشنج شوند؛ به‌ عنوان مثال گل‌گاوزبان و جینکو با هر ۲ روش فوق می‌تواند با داروی ضد تشنج تداخل کند و جنسینگ و ارگوت ‌ها باعث کاهش آستانه‌‎ تشنج می‌شوند.

‎نقشینه با اشاره به اینکه عدم پایبندی به مصرف دارو، شایع‌ترین علت تشدید تشنج پس از یک دوره پاسخ به درمان است، تاکید کرد: زیاد بودن تعداد داروهای مصرفی، تواتر مصرفی بالای هر دارو، سن بیمار و وضعیت اقتصادی و اجتماعی در بروز این پدیده تأثیرگذار است.

هنگام مواجهه با تشنج چه باید کرد

‎وی بیان کرد: اگر فردی دچار تشنج شد بهتر است محیط اطراف را خلوت کنید تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود و با به پهلو خواباندن او، تکیه‌گاهی برای سر ایجاد شده و از بسته شدن راه‌های هوا به علت به عقب افتادن زبان هم پیشگیری شود.

راه های درمان صرع

این ‎متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه برای افزایش پایبندی بیماران صرعی، ۴ راه اصلی برای درمان وجود دارد، اظهار کرد: استفاده از یادآورها مثل زنگ گوشی همراه یا برنامه‌های کاربردی یا پک‌های آماده‌ دارویی، نظارت توسط مراقبین، والدین و معلمین مدرسه، تغییراتی در داروهای مصرفی بیمار به نحوی که تعداد یا تواتر مصرف کمتر شود و همچنین مشاوره‌های آموزشی و رفتاری از راه‌های اصلی درمان این بیماری است.

خروج از نسخه موبایل