نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

در سوگ یک خادم فرهنگی

22

مقالات فرهنگی / محمدتقی انصاریان (۱۳۲۵-۱۴۰۱ش) موسس انتشارات انصاریان، که به نشر کتاب‌های مذهبی و تاریخی در حوزه تشیع به زبان‌های مختلف و در عرصه بین‌الملل می‌پرداخت؛ دار فانی را وداع گفت. وی با نام کامل محمدتقی انصاریان خوانساری، نویسنده و موسس انتشارات انصاریان، در ۹ تیر ۱۳۲۵ش به دنیا آمد و در ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ش پس از دوره‌ای بیماری درگذشت.
محمدتقی انصاریان خود نیز دارای آثاری است که در بیشتر آنها، به شرح‌حال عالمان شیعه پرداخته است. تاریخ‌پژوه‌ها، گردآوری اسناد جدید را از ویژگی‌های آثار انصاریان برشمرده‌اند. وی کتاب‌های چکیده حیات؛ مروری مختصر در حیات شخصی و چکیده حیات و آیینه فرهنگ را به صورت خودسرگذشت‌نامه نگاشته است.
انصاریان در دوران جوانی در زمینه انتشارات به ویژه انتشار مجله و کتاب کار می‌کرد. وی در سال ۱۳۵۶ش، با همکاری علی وافی انتشارات شفق را تاسیس کرد و آثاری را به چاپ رساند.
محمدتقی انصاریان پس از انتشارات شفق، انتشارات انصاریان را تاسیس کرد و بیش از سی سال به زبان‌های مختلف به انتشار کتاب‌های مذهبی و تاریخی در حوزه تشیع پرداخت. او بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب در عرصه بین‌الملل منتشر کرد. انتشارات انصاریان به عنوان ناشر تخصصی آثار مرحوم آیت‌الله ابراهیم امینی، نائب‌رئیس وقت مجلس خبرگان و امام جمعه وقت قم نیز، شناخته می‌شد.
آثار
انصاریان حدود سی کتاب تالیف کرده که موضوع بیشتر آنها شرح‌ حال عالمان شیعه است. برخی از آثار او چنین‌اند؛
فقیه موسس، مرجع عظیم و موسس کبیر آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی
دیده‌بان مذهب، خاطرات و اسنادی منتشر نشده درباره ‌آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی
احیاگر اربعین، خاطرات و اسناد منتشر نشده درباره فقیه ذوالشهادتین سید محمود حسینی شاهرودی
آشنای آسمان، درباره عالم ربانی و مفسر عالیقدر قرآن سید محمدحسین طباطبائی
مرحوم حاج محمدتقی انصاریان در دهه ۸۰ به عنوان خادم برجسته قرآن کریم و ناشر برتر کشور معرفی شد و از ایشان تجلیل به عمل آمد. وی بیش از نیم قرن در عرصه نشر، ترجمه و گسترش کتاب‌های ارزشمند شیعه فعالیت داشته و بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، فرانسه، ترکی اسلامبولی، ترکی آذری، روسی، اسپانیولی، چینی، ژاپنی و آفریقایی چاپ و منتشر کرده است که بسیاری از آنها در کتابخانه‌های جهان اسلام مورد استفاده شیعیان قرار گرفته‌اند.

خروج از نسخه موبایل