نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

دلایل استرس در محیط کار

استرس استرس شغلی استرس محیط کار

استرس استرس شغلی استرس محیط کار

مقالات روانشناسی / استرس شغلی، مختص شغل خاصی نیست و زمانی رخ می‌دهد که بین نیازهای شغلی با توانایی‌ها، قابلیت‌ها و خواسته‌های فرد هماهنگی نباشد.

به گزارش ایسنا؛ استرس بخشی اجتناب‌ناپذیر در زندگی است که بسته به فشار روانی و کیفیت انطباق فرد با آن، ممکن است منجر به بیماری یا برعکس به تجربه‌ای مثبت تبدیل شود. عوامل روانی محیط کار و استرس شغلی برخلاف سایر عوامل زیان‌آور محیط کار، مختص شغل خاصی نیستند و در همه مشاغل به اشکال گوناگون و با درجات متفاوت وجود دارند.

طبق تعریف انستیتو ملی ایمنی و سلامت شغلی آمریکا که در سال ۱۹۹۹ ارائه‌شده است، استرس شغلی وقتی رخ می‌دهد که بین نیازهای شغلی با توانایی‌ها، قابلیت‌ها و خواسته‌های فرد هماهنگی نباشد.

چرا در محیط کار استرس می‌گیریم؟

انسان برای آن که بتواند به کار و کوشش بپردازد، باید کمی احساس استرس کند. این استرس سودمند، انسان را در جریان انجام کار هوشیار نگه می‌دارد، اما اگر میزان استرس ناشی از انجام کار بیش از مقدار مجاز شود، باعث بروز اختلالات جسمانی، روانی و رفتاری در شاغلین شده و تأثیر زیادی در کاهش بهره‌وری سازمانی و افزایش حوادث دارد.

در شاغلین مراکز خدمات سلامت به خاطر ماهیت کار و محیط کار، این عوامل روانی و استرس شغلی با شدت بالاتری دیده می‌شوند و علاوه بر این مسلما شاغلینی که دچار استرس هستند بیشتر اشتباه کرده و احتمال حوادث بیشتری در محیط کاری‌شان وجود دارد.

عوامل متعددی باعث بروز حوادث محیط کار می‌شوند؛ اما عامل انسانی باعث بروز ۸۰ درصد این حوادث هستند.

با افزایش عوامل استرس‌زای محیط کار، عوارض مختلفی در شاغلین بروز می‌کند که در سه گروه زیر قرار می‌گیرند:

عوامل اصلی استرس‌زای شغلی در محیط‌های کاری

نشانه‌های هشداردهنده وجود استرس شغلی در کارکنان

راهکارهای پیشگیری و کنترل استرس شغلی در کارکنان

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای پیشگیری و کنترل استرس شغلی در کارکنان می‌توان یکسری راهکارها را پیشنهاد کرد:

خروج از نسخه موبایل