نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

رسانه ملی و نگاه فراگیر

صدا و سیما رسانه

صدا و سیما رسانه

مقالات سیاسی / روزنامه جمهوری اسلامی نوشت : رسانه ملی کار خوبی می‌کند که در ایام سالگرد شهادت سردار حاج ‌قاسم سلیمانی برای بزرگداشت این قهرمان بزرگ برنامه‌های متنوعی تدارک می‌بیند و برای معرفی او تلاش قابل توجهی می‌کند. معرفی انسان بزرگ و فداکاری همچون سردار شهید حاج ‌قاسم سلیمانی به نسل حاضر و نسل‌های آینده یک ضرورت است، زیرا بهترین راه برای پرورش دادن انسان‌های فداکار و شکوفا ساختن استعدادهای آماده، مطرح کردن قهرمانان واقعی، فداکاران و انسان‌های نخبه‌ایست که دست به کارهای بزرگی در جامعه زده‌اند و آثار مهمی از خود به نفع مردم و کشور برجای گذاشته‌اند.

چنین اقدام لازم و بااهمیتی، فقط وقتی موثر و مفید خواهد بود که حداقل سه نکته در آن مورد دقت و توجه قرار گیرند. بدون رعایت این نکات، نمی‌توان موفقیت این تلاش‌ها را، چه در مورد سردار شهید حاج ‌قاسم سلیمانی و چه در مورد دیگر قهرمانان و نخبگان، تضمین کرد.

اولین نکته، رعایت اعتدال است. مقوله تبلیغات، با ضوابطی همراه است که رعایت آنها موجب اثرگذاری و عدم رعایت آنها موجب تبدیل شدن هر اقدام تبلیغاتی به ضدتبلیغ می‌شود. در مورد تذکر دادن و نصیحت کردن هم همین نکته کاملاً صادق است. وقتی درصدد نصیحت کردن کسی برمی‌آئید و یا می‌خواهید مطلبی را به فرد مورد نظرتان یادآوری کنید، اگر این اقدامات را با اصرار و تکرار بیش از حد انجام بدهید، به جای آنکه کارتان تاثیرگذار باشد، واکنش منفی در طرف مقابل به وجود می‌آورد و تلاشتان را بی‌اثر می‌کند. کسانی که کار رسانه‌ای می‌کنند، بر این واقعیت واقفند که رعایت اعتدال در بیان هر مطلبی بهترین روش برای جا انداختن آن مطلب است و زیاده ‌روی در هر زمینه‌ای موجب پدید آمدن تاثیر منفی می‌شود.

دومین نکته، همه‌ جانبه ‌نگری است. خوشبختانه سردار شهید قاسم سلیمانی یک انسان همه‌‌ جانبه ‌نگر بود و از تک‌ بعدی بودن بشدت پرهیز داشت. به سخنان او درباره دختران بدحجاب توجه کنید و ببینید که او چگونه برای جذب جوانان برنامه اخلاقی و رفتاری داشت. به نوع برخورد او با جوانان و نوجوانان بنگرید و ببینید این نظامی پولادین اراده، چگونه در برابر کسانی که در سن و سال فرزندان و نوادگانش بودند با نهایتِ رافت رفتار می‌کرد و برای آنها جاذبه داشت. به سخنان او درباره جناح‌های مختلف سیاسی و نحله‌های گوناگون فکری گوش بسپارید و ببینید چگونه معتقد به تعامل با تمام جناح‌ها و صاحبان سلایق گوناگون بود. در معرفی یک قهرمان باید به تمام ابعاد وجودی او پرداخت و او را همانطور که بود معرفی کرد.

نمی‌خواهیم بگوئیم سردار سلیمانی فردی بی‌عیب و نقص بوده و هرچه داشت کمال و خوبی بود. مطلق دیدن افراد، چه در جهت منفی و چه در جهت مثبت، قطعاً خطاست ولی اگر به هر دلیل بنای نقد کسی را نداریم، این واقعیت را از یاد نبریم که نباید او را طبق سلیقه خود معرفی کنیم و بر بخش‌هائی از ابعاد وجودی او که ممکن است با سلیقه و مصالح مورد نظر ما منطبق نباشد، سرپوش بگذاریم.

و سومین نکته که بسیار با اهمیت هست اینست که رسانه ملی باید در معرفی افراد و بزرگداشت آنها با فراگیری ملی عمل کند. رسانه ملی متعلق به عموم مردم است و به همین دلیل باید عموم مردم از سلایق مختلف در آن سهم داشته باشند. این سهیم بودن را اگر در بخش مرتبط با معرفی قهرمانان، نخبگان و شخصیت‌های بزرگ و پیشرو در نظر بگیریم، انصاف اینست که در عملکرد رسانه ملی در زمینه معرفی‌ها و بزرگداشت‌ها تبعیض ناروای غیرقابل تصوری وجود دارد. همانطور که در آغاز این مقاله تاکید کردیم، باور قلبی داریم که رسانه ملی کار خوبی می‌کند که در ایام سالگرد شهید سردار قاسم سلیمانی برنامه‌های متنوعی تدارک می‌بیند ولی به این واقعیت هم باید توجه شود که چرا مشابه همین کار خوب برای بزرگداشت کسانی که امثال سردار سلیمانی در مکتب فکری، علمی و عملی آنها پرورش یافته‌اند توسط رسانه ملی صورت نمی‌گیرد؟ جالب است که خود سردار سلیمانی در عمل و گفتار بارها بر این واقعیت تاکید کرده که پیوستن به انقلاب اسلامی و طی کردن مدارج معنوی را از مبارزات، تفکر، عملکرد و مکتب این بزرگان که استوانه‌های انقلاب و ستون‌های نظام جمهوری اسلامی هستند فراگرفته است، با اینحال چنین بزرگانی از رسانه ملی برای معرفی شدن سهم قابل اعتنائی ندارند! روشن است که آنها نیازی به رسانه ملی و معرفی شدن ندارند ولی این رسانه ملی است که برای کسب اعتبار و برای اینکه بتواند تاثیرگذار باشد، به مطرح ساختن این بزرگان نیازمند است.

خروج از نسخه موبایل