نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

رونمایی از ۳۹ عنوان دستاورد علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس

پایگاه خبری و تحلیلی رشد ( roshdnews.ir) آیین رونمایی از ۳۹ عنوان دستاورد علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در سالن خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش ایسنا،در این مراسم، امیر سرتیپ عبدالعلی پورشاسب جانشین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ضمن گرامیداشت یاد شهید سید رضی موسوی بیان کرد: رژیم اشغالگر قدس باید بداند ترور ددمنشانه سردار شهید سیدرضی موسوی فراموش نخواهد شد و باید در انتظار انتقام در زمان و مکانی باشد که ما تعیین می‌کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۱۲۰ پروژه راهبردی در نیروهای مسلح در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی انجام شده است.
امیر پورشاسب با اشاره به تغییر اساس نامه پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توضیح داد: این پژوهشگاه پس از تغییر اساسنامه به عالی‌ترین جایگاه پژوهش‌های راهبردی و کاربردی تبدیل شده است. در دو سال گذشته دو همایش در سطح بین‌المللی و ملی انجام شده است که دستاوردهای ارزشمندی داشته است.
در ادامه، امیر سرتیپ شکوهی معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: این پژوهشگاه در ۹ آذر ۱۳۹۸ استقلال ساختاری یافت و اقدامات زیرساختی متعددی داشته است. طبق اساسنامه مرجعیت علمی در تبیین حقایق و رفع شبهات و ابهامات در خصوص ابعاد مختلف دفاع مقدس، جبهه مقاومت ، جنگ‌های نامنظم و توسعه پدافند داخلی بخشی از وظایف این پژوهشگاه هستند. تا کنون ۱۲۲ پژوهش در چهار پژوهشگاه این مرکز انجام شده است.

وی ادامه داد: تدوین و تبیین نقش فرمانده معظم کل قوا در تحول ، ارتقاء و مدیریت نیروهای مسلح در دفاع مقدس، امنیت و جبهه مقاومت اسلامی با ۴۹ قطب و تدوین ۴۵۹ پروژه هم از کلان پروژه‌های پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده است. همچنین بالغ بر ۵۵ نخبه وظیفه را جایگزین خدمت کرده است که تا کنون ۴۹ پروژه انجام شده است. انعقاد ۲۶ تفاهم نامه و تدوین شیوه نامه نهضت خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس و تهیه و تدوین فصلنامه‌های متعدد هم از دیگر اقدامات این مرکز هستند.

در ادامه، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی بیان کرد: در این سه دهه اخیر کشور رشد و بالندگی ارزشمند و مبارکی داشته است.‌ با نگاه آینده نگرانه باید به دنبال فناوری‌های پیچیده برویم تا از خام فروشی فاصله بگیریم و تکنولوژی پیچیده بفروشیم.
وی ادامه داد: این هدف مهمی است که برای رسیدن به آن چهار راهبرد وجود دارد. نخست «حکمت»(عقلانیت چهارگانه)، دوم «نگرش حکمرانی محوری به علم و فناوری» است یعنی سیاست‌گذاری‌ها و نقشه جامع علمی کشور باید هر لحظه در حال به روز شدن باشد. تنظیم‌گری بر اساس این سیاست‌ها باید انجام شود. سوم «الگوی و سبک حکمرانی ولایی(شبکه‌ای)» عمر ایدئولوژی‌ها ادامه دارد و ساختارها بر اساس این موضوع شکل گرفته است. «تدوین سند راهبردی و راهبری» برای این راهبرد باید مسأله‌ها را در نظر گرفت. وجود یک رصدخانه برای اینکه بدانیم کجا چه کاری انجام شود مهم است. ما در حکمرانی علم و فناوری دیده‌بانی مسآله محور نداریم و یک خلاء است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: باید تدبیری داشته باشیم که صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار کنند. اگر الگوی مالکیت معنوی را در صنعت اجرا کنیم سرعت رشد علمی دانشگاه‌ها چندین برابر می‌شود. باید به فکر حکمرانی ولایی صنعت باشیم.

دراین آیین ضمن رونمایی از۳۹ اثر پژوهشی از پژوهشگران برتر پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هم تقدیر شد.

خروج از نسخه موبایل